شناسهٔ خبر: 26013 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر خبر داد:

واگذاری ۲۶۱۷ واحد مسکن مهر در بوشهر طی هفته دولت/ اجرای طرح جامع در همه شهرهای استان بوشهر/ پیشرفت مطلوب پروژه بزرگراهی اهرم- دیلم/ آزادراه بوشهر- شیراز در انتظار سرمایه‌گذار

فرزاد رستمي مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر به واگذاری ۲۶۱۷ واحد مسکن مهر و نیز افتتاح بخشی از آزادراه گناوه-دیلم در هفته دولت اشاره کرد و گفت: هفته دولت فاز اول ساختمان دانشکده هنر و معماری بوشهر افتتاح می‌شود.

فرزاد رستمی، مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر درگفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح مهمترین برنامه‌ها و پروژه‌های دردست اجرا در این استان پرداخت و گفت: هفته دولت با اختصاص ۷۰ میلیارد تومان اعتبار ۱۲۱ کیلومتر راه درحوزه احداث و بهسازی به بهره‌برداری می‌رسد.

رستمی افزود: ازمهمترین پروژه‌ها می‌توان به افتتاح ۱۸ کیلومتر از آزادراه برازجان-گناوه-دیلم با اعتبار ۲۹ میلیارد تومان اشاره کرد که مهمترین پروژه در سطح استان است و از مصوبات سفر هیئت دولت بوده است.

مدیر کل راه و شهرسازی بوشهر همچنین به افتتاح ۱۶.۶ کیلومتر از باند رفت ۶خطه محور بوشهر برازجان درهفته دولت با صرف ۱۵ میلیارد تومان اعتبار اشاره کرد و گفت: همچنین قرار است درهفته دولت برای خدمت‌رسانی بهتر به روستاییان بیش از ۶۵ کیلومتر راه روستایی با صرف ۹ میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری برسد.

وی اضافه کرد: درحوزه راهداری نیز حدود ۲۱ کیلومتر عملیات بهسازی، تعریض و روکش در دست افتتاح داریم که مهمترین آنها تعریض محورهای اهرم-فراشبند به طول۵.۲ کیلومتر با صرف اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان و تعریض محور گناوه-دیلم با اختصاص چهار میلیارد تومان اعتبار است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر در معرفی سایر طرح‌های توسعه راه در دست اقدام در این استان توضیح داد: در این راستا می‌توان به بهسازی راه ریسک-سرچشمه-باغان اشاره کرد که با اجرای این طرح روستای با جمعیت بالای ۵۰ خانوار سرچشمه از توابع شهرستان جم آسفالت می‌شود. تاکنون  ۸۵ درصد این مسیر خاک‌برداری و ۶۵ درصد خاک‌ریزی شده است. با انجام این پروژه که تا دوسال دیگر به پایان می‌رسد، حدود ۵۰ کیلومتر از مسیر جم به مرکز استان کوتاه می‌شود. طول مسیر ۳۱ کیلومتر است و برای تکمیل پروژه ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی افزود: مسیر دردست احداث دیگر راه میانی دیر است که شش کیلومتر آن باقی مانده و تا یک سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر به پروژه بهسازی راه روستایی «درنگ» باجمعیت بالای ۵۰ خانوار نیز اشاره کرد و گفت: دیگر محور در دست اقدام نوسازی محور گردنه «گچ» است که حدود شش کیلومتر آن باقی مانده و دشتستان را به کازرون وصل می‌کند.

احداث بزرگراه‌های اهرم- برازجان-دیلم و بوشهر به دیر

وی همچنین با بیان اینکه مهمترین پروژه بزرگراهی استان بوشهر، ساخت بزرگراه اهرم-برازجان-دیلم به طول ۱۹۲ کیلومتر است، افزود: تا پایان امسال بخشی از این بزرگراه در حدفاصل برازجان تا کمربندی دیلم به بهره‌برداری خواهد رسید. مسیر دیگر دردست احداث بزرگراه بوشهر به دیر به طول ۱۹۲ کیلومتر است که با اعتبار ۵۶ میلیارد تومانی وزارت نفت ساخته می‌شود و۵۱ کیلومتر از این مسیر را تا دو سال دیگر افتتاح می‌کنیم. پیش ازاین ۱۷ کیلومتر از مسیربه بهره برداری رسیده است.

مدیر کل راه و شهرسازی بوشهر گفت: مسیر دیگر کنارگذر کنگان-دوراهک به طول ۲۲ کیلومتر است که با حدود ۶۹ میلیارد تومان اعتبار وزارت نفت دردست احداث است و بدون احتساب تقاطع غیر همسنگ امسال به زیربار ترافیک می‌رود.

وی همچنین به چهارخطه کردن بزرگراه عسلویه- بندر لنگه- بندر خمیر اشاره کرد و افزود: ۲۷ کیلومتر از این محورباقی مانده بود که ۲۰ کیلومرت آن دست خورده و ۱۴ کیلومتر این مسیر آسفالت شده و هفت کیلومتر نیز باید مناقصه شود.

رستمی به چهارخطه کردنمحور دالکی- کنارتخته نیز اشاره کرد و توضیح داد: این مسیر شاهراهی است که استان را به فارس متصل می‌کند. بخش عمده ای از مسیر بوشهر- شیراز چهارخطه شده بود که اکنون مشغول اجرای طرح درباند دوم با اختصاص ۷۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی همچنین به پروژه خروجی جدید بوشهر اشاره کرد و گفت: بعد از پروژه بزرگراه کنگان- دیر- بوشهر، طرح مذکور با اعتبار ۱۶۰ میلیاردتومان، هزینه برترین پروژه جاده‌ای استان است.خروجی جدید بوشهر از میدان شهید مطهری به ابتدای جاده بندر ریگ متصل و از آنجا به چغادک منتهی می‌شود که به میزان قابل توجهی مسیر مرکز استان را کوتاه و تسهیل می‌کند. حدود سه قطعه آن فعال شده  و ۱۱ کیلومتر نیز درحال زیرسازی است و برای سه قطعه دیگر نیز مناقصه انجام شده و درمرحله انتخاب پیمانکار هستیم.

رستمی درادامه به پروژه محور گوره- گچساران که شمال استان را به کهگیلویه و بویراحمد وصل می‌کند اشاره کرد و افزود: این طرح به مرحله انتخاب پیمانکار رسیده است.

وی به آزادراه بوشهر-شیراز نیز اشاره کرد و گفت: این آزادراه دارای ردیف بودجه است ولی هنوز سرمایه‌گذاری برای این طرح پیدا نشده است. طول این پروژه ۲۲۱ کیلومتر طراحی شده که ۱۵۲.۸ کیلومتر آن در استان بوشهر و ۶۸.۴ دیگر در محدوده استان فارس قرار دارد. میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح آزادراه بوشهر به شیراز ۱۴۰۰ میلیارد تومان است.

آغاز پروژه راه‌آهن شیراز-بوشهر درآینده نزدیک

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر اجرای پروژه راه آهن بوشهر به شیراز را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: مجوز راه آهن بوشهر به شیراز به طول ۴۳۰ کیلومتر اخذ شده و به دنبال سرمایه‌گذار هستیم.

افتتاح دانشکده هنر و معماری درهفته دولت

رستمی همچنین گفت: هفته دولت فاز اول ساختمان دانشکده هنر و معماری بوشهر به متراژ ۴۶۰۰ متر مربع و صرف ۱۱.۵ میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد.

واگذاری ۲۶۱۷ واحد مسکن مهر در بوشهر

مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر همچنین با بیان اینکه هفته دولت ۲۶۱۷ واحد مسکن مهر به بهره برداری می‌رسد، عنوان کرد: ۱۱۸۳ واحد درشهرهای با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر، ۶۶۷ واحد درشهرهای با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر و مابقی درشهرهای جدید افتتاح می‌شوند.

مدیر کل راه و شهرسازی بوشهر گفت: مسكن مهر در سایت بهمن بوشهر واقع در خیابان برج، بیشترین مشكل را داشت که در بخش فاضلاب بود و برخی دیگر از زیر ساخت‌ها كه اخیرا با تزریق اعتباری كه صورت گرفته زمین برای تصفیه خانه فاضلاب در نظر گرفته شده و تحویل شركت آب و فاضلاب شد و امیدواریم به زودی مراحل انجام شبكه فاضلاب آن نیز شروع شود.

رستمی افزود: تلاش می‌كنیم ۸۰ درصد واحدها تا پایان امسال به بهره‌برداری برسانیم و بقیه واحدها را سال ۹۶ تكمیل و به متقاضیان تحویل دهیم.

بهسازی بافت تاریخی بوشهر

رستمی درادامه به بهسازی بافت نابسامان و نیز احیای بافت تاریخی بوشهر اشاره کرد و گفت: دراین راستا می توان به تاسیس خانه بهداشت رومی و احداث مدرسه نه کلاسه در تنگک اشاره کرد که تاکنون ۸۷ درصد پیشرفت داشته و مهر ماه به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه تمام شهرهای بوشهر دارای طرح جامع هستند، افزود: مطالعات بافت فرسوده درهشت شهر استان انجام شده و ستاد بازآفرینی نیز تشکیل شده است.

رستمی به مشکل حاشیه نشینی در شهرهای بوشهر و برازجان اشاره کرد و گفت: شهرداری‌های این دو شهر مکلف شده‌اند که با همکاری فرمانداری به ساماندهی حاشیه نشینان بپردازند.