شناسهٔ خبر: 26081 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح كرد:

ارتقاء کیفیت زندگی در مراکز تاریخی شهر تهران/ تاكيد بر هم‌پیوندی برنامه‌های مختلف در شهرها

بازديد معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه ارتقاء کیفیت زندگی در مراکز تاریخی شهر تهران برای حفظ هویت گذشته تهیه شده است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي محمدسعید ایزدی در حاشیه بازدید از مکان های تاریخی منطقه ۱۲ درباره جلسه امروز ستاد بازآفرینی و ملی گفت: کارگروه پیشگیری از سکونتگاه های ناکارآمد، گزارش خود را ارائه کرد.

وی ادامه داد: سال ها به بحث درمان این محدوده ها پرداختیم و کمتر به پیشگیری از رشد این محدوده ها توجه داشتیم که خوشبختانه قوه قضائیه در این کارگروه بسیار فعال شرکت کردند و دستگاه‌های مختلفی از وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان ثبت اسناد دور هم جمع شدند و دستور العملی نوشتند تا از ابعاد مختلف موضوع پیشگیری در بافت فرسوده را دنبال کنند و راه حل هایی برای اقدامات و سیاست های پیشگیری در درازمدت داشته باشند.

وی به خبرگزاری صدا و سیما گفت: جلسه آینده دستورالعمل و راهکارهای پیشنهاد میثاق را ارائه و بررسی می شود.

ایزدی ادامه داد: قوه قضائیه با همکاری در این زمینه بسیار کمک می کند.

وی درباره مدیریت شهرها گفت: اراضی  روستا به شدت در تهدید است و تصرفاتی صورت و سکونتگاه‌ها، آنجا شکل می گیرد.

ایزدی افزود: برنامه ای در حوزه همگرا و همراستا کردن دستگاه ها ارائه شد زیرا یکی از بزرگترین خلاءهای ما در کشور عدم هم پیوندی برنامه های مختلف در شهرهاست.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرها متاسفانه توسط گروههای مختلف هدایت می شوند و هر کسی شهر را به سمتی می کشد و این هم راستا نبودن باعث می شود که سرنوشت  شهرها به خطر بیفتد.

وی ادامه داد:  برای اولین بار برنامه مشترک برای هم راستا کردن دستگاه‌ها در یک چارچوب ایجاد کردیم که این سند، منابع را تجمیع می کند و ما با کوچکترین منابع می توانیم کار بزرگی را انجام دهیم.

ایزدی گفت:  متاسفانه امروزه شهرها از وضع نامطلوبی به لحاظ کیفیت زندگی و شاخص‌های زیست‌پذیری برخوردار هستند و مردمان از زندگی دراین محدوده ها رنج می برند.

وی تاکید کرد:  آلودگی های زیست محیطی، بحث عدم ایمنی سکونت در محلات و امنیت باعث شد تا کیفیت زندگی تنزل پیدا کند.

ایزدی افزود:‌ شهرداری تهران برنامه ای را با عنوان ارتقاء کیفیت زندگی در مرکز تاریخی شهر تهران تهیه کرده تا به حفاظت و هویت گذشته خودمان که در حال تخریب است، بپردازیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: کاروانسرای تاریخی خانات که با همت مالک و کمک میراث فرهنگی دوباره احیا شده است.

وی افزود: امیدواریم مدیریت شهری به ضرورت ارتقاء کیفیت زندگی همراه با ارتقاء هویت مناطق توجه کند و به جای تخریب به احیای میراث فرهنگی توجه ویژه‌ای شود.

ایزدی ادامه داد: چهره منطقه ۱۲ تهران دگرگون شده است و همه باید دست به دست هم دهند و اقدامات نوسازی را مدنظر قرار دهیم جریان نوسازی بافت فرسوده را به مردم و بخش خصوصی دهیم.

ایزدی تصریح کرد: دولت تلاش می کند با حمایت از شهرداری‌ها و بسته‌های تشویقی که در اختیار مردم می گذارند به اجرای پروژ‌ه‌های نوسازی شهری کمک شود.