شناسهٔ خبر: 26098 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

رسیدگی به بافت فرسوده باید به عزم ملی تبدیل شود/ توجه به نابسامانی‌های شهر؛ مهمترین موضوع توسعه شهری

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این نکته که رسیدگی به بافت فرسوده باید به عزم ملی تبدیل شود گفت: درحال حاضر مهم‌ترین موضوع توسعه شهری بحث توجه به نابسامانی‌های شهر است که باید مورد توجه تمام بخش‌ها قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی در خصوص موضوع حاشیه‌نشینی اظهار کرد: موضوع رسیدگی به بافت‌های فرسوده، حاشیه‌ای و ناکارآمد به وضعیتی رسیده که جدا از نگاه جناحی و سیاسی، خوشخبتانه در همه‌ی وجوه مورد تاکید نظام و دولت است و این موضوع باید فارغ از جناح و گروه سیاسی به عزم ملی تبدیل شود.

وی افزود: از ابتدای تشکیل دولت، ستاد ملی بازآفرینی شهری را با محوریت ۲۲ دستگاه راه‌اندازی کردیم که متناظر این ستاد در هر استان و هر شهر دستگاه‌ها را دور هم جمع می‌کند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان این‌که خوشبختانه این ستاد دستاوردهای خوبی به همراه داشته است گفت: به طور مثال در جلسه پیش، آقای مناف هاشمی عنوان کرد زمین ورزشی نوسازی بافت فرسوده را تقبل می‌کنند، وزیر بهداشت گفت خانه بهداشت منطقه را ما تامین می‌کنیم و قوه قضاییه اعلام کرد مسوولیت پیشگیری با ما خواهد بود. این همدلی در شرایطی که کشور در بحرانی‌ترین وضعیت از نظر منابع قرار دارد ستودنی است.

وی به اهمیت نقش رسانه‌ها در تبیین ضرورت بازآفرینی شهری تاکید و تصریح کرد: اهمیت رسیدگی به بافت‌های ناکارآمد هنوز در مقیاس گسترده تبدیل به یک اولویت و ضرورت نشده، اما در سطوح مختلف تصمیم‌گیری و تصمیم سازی، کارها دنبال می‌شود. به همین منظور از رسانه‌ها درخواست داریم این مساله را به خواست اجتماعی تبدیل کنند تا همه‌ دستگاه‌ها بیش از پیش پای کار بیایند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ۱۹ میلیون حاشیه‌نشین که ۳۰ درصد از مساحت شهرها را در بر می‌گیرد به ایسنا گفت: بی‌توجهی به این معضل دور از انصاف است.

به گفته ایزدی، مهم‌ترین موضوع توسعه شهری بحث توجه به نابسامانی‌های شهر است، اما متاسفانه مردم زمانی به این مهم پی می برند که یک زلزله بیاید یا اتفاق ناگواری رخ دهد. دزدی، ناامنی و سایر آسیب‌های اجتماعی که می‌تواند در بافت‌های حاشیه‌ای دیده شود زمانی خود را نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از جامعه را متاثر می‌کند. لذا قبل از این‌که چنین اتفاقاتی بیفتد که تاثیرش را در ساختارهای اجتماعی بگذارد باید بتوانیم آن را پیش‌گیری و درمان کنیم./