شناسهٔ خبر: 26259 - سرویس استان‌ها

نوروزی درباره برنامه‌های هفته دولت عنوان کرد:

انجام مطالعات بازآفرینی و بهسازی بافت فرسوده در شهرهای مازندران/ سکونت ۵۰۰ هزار نفر در بافت‌فرسوده/ افتتاح ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در هفته دولت/ بهره‌برداری از ۲۲۴۲ واحد مسکن مهر در استان

رحیم نوروزی مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران با بیان اینکه هفته دولت ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی دراین استان به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: هفته دولت شاهد افتتاح ۱۲ کیلومتر از محور هراز و ۱۲ کیلومتر از کمربندی نوشهر خواهیم بود؛ ضمن اینکه ۴۰۰۰ واحد مسکن مهر آماده واگذاری دراستان داریم.

حیدر نوروزی، مدیر کل راه و شهرسازی استان مازندران درگفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درتبیین برنامه‌های دردست بهره‌برداری و اجرای این اداره کل توضیح داد: هفته دولت شاهد افتتاح چندین پروژه مهم درحوزه توسعه راه خواهیم بود که ازجمله آنها می‌توان به بهره‌برداری از ۱۲ کیلومتر از کمربندی نوشهر اشاره کرد. همچنین هفته دولت ۱۲ کیلومتر از پروژه چهارخطه کردن پروژه ملی ۵۵ کیلومتری محور هراز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی از افتتاح ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی استان مازندران درهفته دولت خبر داد و افزود: استان مازندران دارای ۷۸۶۳ کیلومتر راه روستایی است و عملیات اجرایی بهسازی این راه‌ها درکنار توسعه راه های روستایی از اولویت برنامه‌های اداره کل راه و شهرسازی مازندران است.

مدیر کل راه و شهرسازی مازندران درمعرفی طرح‌های دردست اجرای این اداره کل درحوزه توسعه راه‌ها گفت: چهاربانده کردن جاده گلوگاه به دامغان که در مسیر کریدور شمال به جنوب قرار دارد دردست اقدام است و از دیگر طرح‌های مهم این اداره کل می‌توان به مسیر زاغمرز به بهشهر اشاره کرد. همچنین تعریض و چهارخطه کردن محورهای ارتباطی نکا به نیروگاه، هراز، سوادکوه، بهنمیر، قائم‌شهر ـ کیاکلا، درویش‌خیل ـ فریدونکنار، آمل ـ بابل قدیم، آمل ـ چمستان ـ نور و ... در دست اجراست.

وی همچنین به اقدامات ایمن‌سازی این اداره كل اشاره کرد و افزود: عملیات اجرای روكش آسفالت، اجرای خط كشی، نصب نیوجرسی، نصب تابلو و علائم، پاكسازی حریم، آشكارسازی نقاط پرحادثه از جمله اقدامات ایمن‌سازی بوده كه تاثیر بسیار زیادی در كاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای در محورهای مازندران داشته است.

تکمیل و تحویل ۲۲۴۲ واحد مسکن مهر

نوروزی همچنین با بیان اینکه تاکنون ۴۷ هزار و ۶۱۳ هزار واحد مسکن مهر درمازندران تحویل داده شده، گفت: ۲۲۴۲ واحد نیز آماده شده و هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسند. از این تعداد چهار واحد در امیرکلا، ۳۳۷ واحد در آمل، ۱۰۹ واحد در بابل، ۲۹ واحد در بابلسر، ۶۰۹ واحد در بهشهر، ۳۳ واحد در تنکابن، هفت واحد در جویبار، ۱۷۳ واحد در چالوس، ۳۷ واحد در رامسر، ۸۱ واحد در ساری، ۳۶ واحد در شیرگاه، ۵۱ واحد در فریدونکنار، ۴۶۴ واحد در قائم‌شهر، ۲۴ واحد در محمودآباد، ۱۹۱ واحد در نکا. هفت واحد در نور و ۵۰ واحد در نوشهر افتتاح می‌شوند.

وی با بیان اینکه درمجموع ۵۹ هزار و ۳۵۲ واحد دارای قرارداد در استان مازندران داشته‌ایم، افزود: تمام این واحدها به مرحله اتمام پی سازی رسیده‌اند و در۵۸ هزار و ۶۷۹ واحد(۹۸ درصد) اسکلت‌سازی به پایان رسیده است. در ۵۸ هزار و ۲۷۰ واحد(۹۸ درصد) سقف نیز کار شده و در۹۵ درصد(۵۶ هزار و ۶۰۲ واحد) سفت‌کاری انجام شده است. ۵۲ هزار و ۲۲۱ واحد (۸۷ درصد) نازک کاری تمام شده و ۴۹ هزار و ۸۵۵ واحد کار ساختشان به پایان رسیده است. ضمن اینکه اکنون ۹۴۹۷ واحد در دست ساخت داریم.

نوروزی عمده‌ترین مشکل مسکن مهر مازندران را ضعف در خدمات زیربنایی عنوان کرد و گفت: این خدمات شامل آب، برق، گاز و گاه تلفن می‌شود که بیشتر درحوزه تامین آب و فاضلاب مشکل داریم که به دلیل ساحلی بودن شهرهای استان سیستم سنتی فاضلاب پاسخگو نیست و نیازمند اجرای تصفیهخانه هستیم. چاه های اطراف نیز پاسخگوی نیاز اهالی نیست و انتقال آب تا پروژه نیز هزینه‌های سنگینی را متحمل می‌کند.

مدیر کل راه و شهرسازی مازندران افزود: در واحدهای مسکن مهری که با توافق سه جانبه ساخته می‌شوند تا ۹۵ درصد کار ساخت را به اتمام رسانده‌ایم و تا پایان امسال پرونده آنها بسته می‌شود. در واحدهای خودمالک نیز بالای ۸۰ درصد پیشرفت عملیات داریم که امسال به پایان می‌رسند ولی درحوزه تعاونی‌ها هنوز با مشکل مواجه هستیم.

اجرای طرح توسعه جامع شهرهای مازندران

مدیر کل راه و شهرسازی استان مازندران همچنین با بیان اینکه طرح توسعه و عمران (جامع) شهرهای بهشهر، قائمشهر، بابل، امیرکلا، ساری و فریدونکنار در دست تهیه است، عنوان کرد: از این میان طرح جامع شهرهای ساری و فریدون‌کنار تصویب و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: طرح جامع تفضیلی شهرهای دابودشت، بهنمیر، سرخرود، کیاکلا، چمستان، کیاسر، مرزن آباد، رینه، گزنک و گتاب توسط شواری‌عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب و طرح‌های شهرهای سورک، شیرگاه، پل سفید، زیرآب، نشتارود، شیرود، سلمانشهر، کلارآباد، عباس آباد، خرم آباد و فریم در دست تهیه است.

نوروزی با بیان اینکه طرح تفصیلی نکا، ساری، نور، رویان، ایزدشهر، کلاردشت و فریدون‌کنار نیزدر دست تهیه است، افزود: تعیین كاربریها، نحوه استفاده از اراضی، تعیین محدوده و حریم شهر، سطوح خدمات عمومی شهر، تعیین میزان تراكم جمعیت، تراكم ساختمانی و تنظیم و تعیین شبكه معابر اصلی شهری از اهداف تهیه طرح‌های جامع تفصیلی است.

وی گفت: اکنون بررسی و مطالعات ۲۳ طرح جامع و جامع تفصیلی شهرهای استان توسط این اداره كل در دست اجراست.

وجود ۶۴۰ هکتار بافت فرسوده درساری

مدیر کل راه و شهرسازی مازندران همچنین جمعیت بافت فرسوده این استان را ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: درمازندران ۴۸۰۰ هکتار بافت فرسوده و ۱۱۹۱ هکتار سکونتگاه غیررسمی داریم که این بافت‌های ناکارآمد در ۳۸ شهر استان پراکنده‌اند و بیشترین مساحت آنها به ساری(۶۴۰ هکتار) اختصاص دارد.

وی افزود: خوشبختانه درزمینه بهسازی بافت‌های فرسوده تعامل خوبی با مدیریت شهری داریم و دستگاه‌های مختلف نیز با ما همکاری دارند. درحوزه سکونتگاه های غیررسمی که در۱۹ محله ساری وجود دارند و ۱۲۰ هزار نفر سکنه را به خود اختصاص داده‌اند، ۳۰۰۰ فقره تسهیلات به افراد متقاضی ارائه شده است.

نوروزی توضیح داد: میزان تسهیلات در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۴۰۰ میلیون ریال و شهرهای کمتر از جمعیت مورد نظر، ۳۰۰ میلیون ریال برای هر واحد مسکونی است و متقاضیانی که از طریق تجمیع پلاک اقدام به نوسازی و دریافت پروانه ساخت نمایند از تسهیلات ودیعه مسکن با نرخ حمایتی ۷ _۴ درصدی و به مبلغ حداکثر ۲۰۰میلیون ریال بهره‌مند خواهند شد.

تبدیل سه سکونتگاه غیررسمی به خانه محله

نوروزی همچنین گفت: هفته دولت سه سکونتگاه غیررسمی را درشهرهای ساری، آمل و بابل تبدیل به خانه محله می‌کنیم. همچنین درباره سکونتگاه‌های غیررسمی کارگروه‌هایی تشکیل داده‌ایم که شامل کارگروه پیشگیری از شکل گیری مناطق جدید حاشیه‌نشینی، ارتقای وضعیت امور فرهنگی، اجتماعی و سلامت و ارتقای اقتصادی، مشارکت‌های مردمی و تسهیلات بوده است.

وی افزود: طرح بازآفرینی شهری در آمل، بابل وبابلسر انجام شده و در شهرهای ساری، قائمشهر، تنکابن و نوشهر دردست تهیه است. همچنین این طرح درشهرهای چالوس و بهشهر درحال آغاز مطالعه است.