شناسهٔ خبر: 26289 - سرویس ریلی

آخوندی در مراسم افتتاح کترینگ بین‌المللی قطار اعلام کرد:

لزوم ارتقای جایگاه بار و مسافر در حمل و نقل ریلی/ جلب اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی به بازار ایران/ تاکید بر افزایش نیازهای مسافران ریلی

نشست وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاست‌های این وزارتخانه طی سه سال اخیر و تأکید بر ارتقای کیفیت ریل در ایران اظهار داشت: از ابتدای پذیرش مسئولیت در وزارت راه و شهرسازی در تلاش برای رساندن حمل و نقل ریلی به جایگاه خود در حوزه بار و مسافر بوده‌ام؛ البته باید توجه داشت که لازمه این کار فقط ارتقای زیرساخت‌ها نیست بلکه کیفیت نیز نقش بسیار پررنگی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در مراسم افتتاح کترینگ بین‌المللی دونا که با مشارکت سرمایه‌گذار اتریشی و یک شرکت داخلی برپا شد ضمن تبریک ولادت امام رضا (ع) نسبت به مبارک بودن این افتتاح به لطف میلاد امام هشتم برای سرمایه‌گذاران و مردم ابراز امیدواری کرد و به دست‌اندرکاران این پروژه شامل سرمایه‌گذاران و مردم تبریک گفت.

وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی طی سه سال اخیر و تأکید بر ارتقای کیفیت ریل در ایران اظهار داشت: از ابتدای پذیرش مسئولیت در وزارت راه و شهرسازی در تلاش برای رساندن حمل و نقل ریلی به جایگاه خود در حوزه بار و مسافر بوده‌ام البته باید توجه داشت که لازمه این کار فقط ارتقای زیرساخت‌ها نیست بلکه کیفیت نیز نقش بسیار پررنگی دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در بخش حمل و نقل ریلی بار مواردی چون امنیت، سرعت و دقت و دربخش حمل و نقل مسافر ریلی نکاتی نظیر افزایش رفاه، امنیت، سرعت، آرامش و نظم در سفر بسیار مهم هستند.

آخوندی با اشاره به تأکید مدیرعامل شرکت راه‌آهن مبنی بر اینکه «چهره حمل و نقل ریلی مسافری باید عوض شود» گفت: مردم باید بتوانند به ریل و حمل و نقل ریلی همانند حمل و نقل هوایی اعتماد کنند و ضمن بهره‌مندی از کیفیت از آن لذت ببرند.

عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه نحوه پذیرایی مسافر در طول سفر یکی از بحث‌های مهم در حمل و نقل ریلی است، خاطرنشان کرد: پذیرایی در سطح استانداردهای بین‌المللی با درنظر گرفتن شأن و منزلت ملت ایران باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خارجی در ایران بیان داشت: هدف‌گذاری در سطح استانداردهای بین‌المللی و بهره‌مندی مردم از خدمات بین‌المللی هدف اصلی ما بود که سرانجام محقق شد و می‌تواند در جهت ایجاد رفاه، اشتغال و افزایش قدرت رقابتی ریل ایران با سایر خطوط ریلی گام بردارد.

وی به برنامه وزارت راه و شهرسازی در جهت رقابتی کردن قیمت بلیط هواپیما و قطار تصریح کرد: این همان نکته‌ای است که ما به دنبال آن هستیم تا مردم بتوانند با توجه به کیفیت موجود در مدهای مختلف حمل و نقلی وسیله مورد نظر خود را انتخاب کنند که این اقدام در عمل باعث ایجاد رقابت میان شقوق مختلف حمل و نقل نیز می‌شود.

آخوندی با توجه به جلب اعتماد بخش خصوصی خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران گفت: این نکته بسیار مهمی است و باید توجه داشت که اقتصاد و توسعه اقتصادی ناشی از همین اقدامات کوچک و بزرگ متکثر می‌شود که در نهایت منجر به سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها نیز می‌گردد.

وی ضمن ابراز امیدواری از فضای ایجاد شده در پسابرجام و بازگشت ایران به صحنه سیاست بین‌المللی اظهار داشت: ما به دنبال افزایش سهم ایران در اقتصاد جهانی و استفاده از آن به نفع ملت ایران هستیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه ضمن تبریک به شرکت فدک و سرمایه‌گذار اتریشی به منظور افتتاح این کترینگ بین‌المللی آرزوی کسب و کار با برکت برای ایشان کرد.

گفتنی است یکی از زیرساخت‌های بسیار مهم مورد نیاز جهت ارتقای سفر و به تبع ارتقای وجه صنعت حمل و نقل هرکشور واحدهای تولید غذا و ارائه خدمات پذیرایی یا همان کیترینگ‌ها هستند. به دلیل نقش و جایگاه صنعت کیترینگ در سلامت فرد و جامعه سازمان‌های جهانی متولد بهداشت استانداردهایی را برای آن تعریف کرده که رعایت آنها الزامی است و با درنظرگرفتن این استانداردها در سال‌های اخیر کیترینگ‌ها در صنعت حمل و نقل هوایی کشور ارتقای کمی و کیفی یافته‌اند اما در صنعت حمل و نقل ریلی کمتر به آن توجه شده و از این نظر صنعت حمل و نقل ریلی کشور به شدت با فقر امکانات روبه‌رو است.

این درحالی است که طول مدت مسافرت در سیستم ریلی کشور بسیار بیشتر از سیستم هوایی است و به همین علت خلاء  خدمات مناسب کیترینگ در سیستم حمل و نقل ریلی کشور برای مشتریان این سیستم بیشتر ملموس است.