شناسهٔ خبر: 26331 - سرویس جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای با واقعی شدن قیمت سوخت/ محدودیت تردد ناوگان فرسوده پس از اجرای قرارداد با وزارت نفت/ تاثیر نوسازی ناوگان بر جایگاه ایران در ترانزیت منطقه

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «راه حل اصلی نوسازی ناوگان فرسوده کشور، واقعی شدن قیمت سوخت است» گفت: تا زمانی که قیمت سوخت واقعی نشود نوسازی ناوگان فرسوده به صورت طبیعی انجام نخواهد شد.

داود کشاورزیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به چالش‌های موجود بر سر راه نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل جاده‌ای و تدابیر اندیشیده شده برای آن اظهار داشت: تنها منبع پشتیبانی از نوسازی ناوگان فرسوده ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است که در اختیار وزارت نفت برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی با توجیه صرفه‌جویی در مصرف سوخت قرار دارد. اما کاهش قیمت نفت از بشکه‌ای ۱۰۰ دلار به ۴۰ دلار موجب کاهش ارزش ریالی میزان صرفه‌جویی شد.

وی افزود: مشکل اصلی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای ایران رکود و وجود مازاد ظرفیت وسیله حمل و نقل است به طوری که تعدادی زیادی کامیون هستند که بار برای جابه‌جایی ندارند و بیشتر از ۶۰هزار تا ۷۰هزار کیلومتر در سال نمی‌توانند فعالیت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «راه حل اصلی نوسازی ناوگان فرسوده در گروی واقعی شدن قیمت سوخت است» تصریح کرد: تا زمانی که قیمت سوخت واقعی نشود نوسازی ناوگان فرسوده به صورت طبیعی انجام نخواهد شد و در صورت واقعی شدن قیمت سوخت، راننده زمانی برای به دست آوردن بار با صرف ۱۵۰۰ کیلومتر و ۷۰۰ لیتر سوخت به بندر عباس مراجعه می‌کند که حمل بار برای وی در زمان برگشت تضمین شده باشد. وقتی کامیون‌ها در تهران، اصفهان، بندرعباس در نوبت بخوابند، کسی جرات سرمایه‌گذاری ندارد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اعمال محدودیت برای ناوگان پس از عملیاتی شدن قرارداد منعقد شده میان این سازمان و وزارت نفت بیان داشت: در صورت عملیاتی شدن این قرارداد که مدت زیادی از آن می‌گذرد، محدودیت‌هایی برای ناوگان فرسوده از جمله جلوگیری از فعالیت ناوگان سنین بالا خواهد بود. اما به دلیل اینکه قرارداد به طور جدی با وزارت نفت عملیاتی نشده و در پروسه حقوقی و بروکراسی وزارت نفت قرار دارد، این کار همچنان آغاز نشده باقی مانده است.

کشاورزیان در ادامه گفت: به غیر از کامیون‌های از کار افتاده تمامی مدل‌های پلاک شده، بدون مانع و محدودیت در حال فعالیت هستند و هر یک بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند و خرید ناوگان ۵۰۰ میلیون تومانی با پرداخت اقساط ماهانه ۹ میلیون تومان تاثیری بر درآمد آن‌ها ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم تا زمانی که قیمت سوخت واقعی نشود نوسازی ناوگان به صورت طبیعی انجام نمی‌شود و برای نوسازی ناوگان نیز به صورت سزارین نیاز به منابع مالی داریم که در نبود این منابع، این کار به طور محدود انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاثیر ناوگان نو بر ترانزیت کالا به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: کشورهایی مانند ترکیه که موفق به نوسازی ناوگان فرسوده خود شدند از نظر حمل‌ونقل جای بسیاری از کشورها همچون بلغارستان و آلمان را گرفته‌اند و به دنبال نفوذ در کشورهای دیگر و تصاحب جایگاه حمل و نقلی آن‌ها در مناطق مختلف هستند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با توجه به تردد ناوگان ترک با سوخت دو دلاری(گازوئیل ۴۰۰۰ تومانی) و عدم پرداخت یارانه سوخت از سوی دولت به کامیون‌ها یادآور شد: تلاش ما در جهت حمایت از ناوگان ملی است اما باید بپذیریم با توجه به فرسودگی ناوگان ما برای ورود به کشورهای اروپایی به ویژه برای حمل کالاهای خطرناک با محدودیت روبه‌رو هستیم.