شناسهٔ خبر: 26350 - سرویس وزارتی

در دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران صورت گرفت؛

مصوبه حریم گسل‌های شهر تهران تصویب شد/ ابلاغ نقشه‌ها و محدوده‌های گسلی تهران به دستگاه‌ها به زودی/ ممنوعیت بلندمرتبه‌سازی در پهنه‌های اصلی گسلی شهر تهران/ تصمیم‌گیری درباره ساختمان‌ها و تاسیسات واقع در پهنه‌های گسلی

تشکیل دهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به ریاست وزیر راه و شهرسازی با تصویب نقشه‌‌های پهنه‌های گسلی شهر تهران و حریم و محدوده‌های آن به عنوان ملاک عمل دستگاه‌های اجرایی تشکیل شد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران (۲۵ مردادماه)، با دستور جلسه تصویب نقشه‌های پهنه‌های گسلی شهر تهران، حریم و محدوده‌های آن به عنوان ملاک عمل کلیه دستگاه‌های اجرایی و خصوصا شهرداری تهران به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و دبیری پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تشکیل شد.

در این جلسه، نقشه‌های پهنه‌های گسلی شهر تهران، حریم و محدوده‌های آن که چندی پیش توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، شورای شهر تهران و شهرداری مورد مطالعه قرار گرفت و به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید؛ مورد تصویب همه اعضای حاضر قرار گرفت.

در جلسه فوق که با حضور معاونین وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای‌مسلح، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سازمان حفاظت محیط‌ زیست، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران کل معاونت معماری و شهرسازی در حوزه‌های معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش، دفتر طرح‌های کالبدی، دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران و دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، نماینده‌ای از شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و همچنین شهرهای جدید حضور داشتند مصوبه ۱۰بندی شورای عالی برای حریم‌های گسل شهر تهران به تصویب و امضای اعضای اصلی رسید. در این جلسه همچنین مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و پژمان پشمچی‌زاده معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز حضور داشتند.

عباس آخوندی رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در این جلسه ضمن تشکر از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همچنین شهرداری تهران گفت: مصوبه‌ای که امروز به تصویب اعضا رسید موضوعی جدید نیست بلکه بیشتر رسمیت بخشیدن به نقشه‌هایی است که قبلا تهیه شده است. آنچه امروز تصویب شده موردی اجماعی و نه اختلافی است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آنچه مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در موضوع حریم گسل‌های شهر تهران خواهد بود پهنه‌بندی گسل‌های اصلی و فرعی و ضوابط ساخت و ساز مربوط به پهنه‌های گسل‌های اصلی و فرعی است.

آخوندی تاکید کرد: تصویب نقشه‌ها، نقشه‌های پهنه‌های گسلی شهر تهران و محدوده‌های آنها در جلسه دهم شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مورد بررسی قرار گرفت و مصوب شد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه با ابلاغ مصوبه حریم گسل‌های شهر تهران نقشه‌هایی که پیش‌تر نیز وجود داشت در دسترس همگان قرار می‌گیرد افزود: نقشه‌ها، پیش‌تر موجود و در دسترس همگان نیز بود اما چون هیچ مرجع رسمی زیر آن را امضا نکرده بود مبنای تصمیم‌گیری قرار نمی‌گرفت. در حال ‌حاضر که این مصوبه به امضای اعضای حاضر رسیده است و به زودی نیز به دستگاه‌های‌اجرایی ابلاغ می‌شود این نقشه‌ها ملاک عمل دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها، وزارت بهداشت و وزارت نفت و دستگاهای زیر بنایی خواهد بود تا بر اساس نقشه‌ها اتخاذ تصمیم کنند.

آخوندی ادامه داد: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تعیین می‌کند که اجرای مقررات ملی ساختمان در احداث ساختمان‌های با اهمیت زیاد در پهنه و حریم گسل‌های اصلی لازم‌الاجراست. همچنین دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری باید به سازمان‌های متولی شریان‌های حیاتی کشور همچون وزارت نفت، بهداشت، نوسازی و تجهیز مدارس، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت نیرو و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و شرکت‌های مترو، نقشه‌ها را ابلاغ کند تا درباره ساختمان‌ها و تاسیسات واقع در پهنه‌ها بر اساس مقررات ملی اتخاذ تصمیم شود.

بنا بر این گزارش، در این جلسه مقرر شد، بلندمرتبه‌سازی در پهنه های اصلی گسلی شهر تهران ممنوع شود. همچنین طرح تفصیلی شهر تهران برای تعریف کاربری‌های مجاز به استقرار در پهنه‌های گسلی ابلاغی دبیرخانه شورای عالی، توسط شهرداری تهران مورد بازنگری قرار گرفته و نتیجه پس از تایید کمیسیون ماده ۵ تهران، ابلاغ  و کلیه ساختمان‌های بااهمیت خیلی زیاد و خطرزا واقع در حریم گسل‌های اصلی شناسایی و زیرنظر شهرداری و شورای اسلانی شهر تهران اقدام به جابجایی و تغییر کاربری کنند.

همچنین به استناد بند۱ ماده ۲ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مقرر شد نتیجه گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیرامون حریم گسل‌های زلزله شهر تهران به دلیل اهمیت موضوع به هیات وزیران گزارش شود./