شناسهٔ خبر: 26406 - سرویس مسکن و شهرسازی

دیدگاه‌های یک کارشناس معماری و شهرسازی درباره وضعیت معماری؛

چشم‌انداز‌های امیدوارکننده برای تحول در معماری/ مسیر زیادی تا تحقق ایده ایران‌شهری مانده است

مجید غمامی به عقیده مجید غمامی کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی ایده‌های مطرح‌ شده فعلی در کشور بیشتر به عنوان طرح‌هایی راهبردی می‌تواند بر معماری تأثیر گذاشته و دیده شود، اما بدون شک ایجاد چشم‌انداز جدید برای تحول در معماری بسیار امیدوارکننده است.

مجید غمامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص وضعیت معماری فعلی کشور و ورود آن به عرصه‌ای جدید بیان کرد: بحث بازسازی ایده ایران‌شهری و ورود آن به حوزه معماری در کشور ایده‌ای است که مسیر زیادی تا تحقق آن مانده و باید اقدامات بسیاری برایش انجام شود.

غمامی در ادامه افزود: به عقیده من این مسائل بیشتر به عنوان طرح‌هایی راهبردی می‌تواند بر روی معماری تأثیر گذاشته و دیده شود. ایده ایران‌شهری باید به موضوعاتی ملموس ترجمه شده و به آگاهی همگان برسد. در زمانی که همه اینها بتواند به آیین‌نامه و کتاب تبدیل شده و نقشی در معماری ایفا کند، در این زمان است که می‌توانیم بگوییم معماری کشور به عرصه جدید وارد شده و تغییراتی در آن دیده می‌شود.

وی با تأکید بر این مطلب که زمانی بزرگترین و مهمترین موضوع شهرهای ما جهت گسترش آنها بود، ولی امروز بحث بازآفرینی مهمترین آن به شمار می‌رود، گفت: اینکه چطور بحث‌ها و توجهات و نکات خوب گفته شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در زمان فعلی به جریانی اثرگذار تبدیل شده و روی ذهن استادها، دانشجویان، معمارها و جامعه اثر بگذارد، مهم است.

غمامی در بخش دیگری از سخنانش تبدیل هرچه سریعتر این مباحث به ضوابط و قوانین را موضوعی مهم در تغییر معماری کشور دانست و گفت: این اقدام مسئله‌ای زمان‌بر است ولی ما باید امیدوار باشیم که شروع این دوره با چشم‌انداز کنونی خود نکته‌ای مثبت و قابل اهمیت باشد و  امید است مراحل انجام آن نیز به سرعت فراهم شده و به نتیجه مفید برسد.

وی در پایان تأکید کرد: مباحث کارآمد و مفید بازآفرینی و تأثیرگذار بر معماری باید روشن شده و برای همه تبیین شود  وبه گونه‌ای که در مراکز آموزشی به معمارها و دانشجویان آموزش داده شده و همچنین پس از اجرا در سیستم‌های نظارتی و کنترلی نیز دیده شود تا در مسیری صحیح و مناسب قرار گیرد./