شناسهٔ خبر: 26469 - سرویس مسکن و شهرسازی

در نامه حناچی به استاندار خراسان رضوی ابلاغ شد؛

جزئیات مصوبه شورای‌عالی درباره مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر قوچان/ ممنوعیت صدور پروانه ساختمانی جدید

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار خراسان‌رضوی، مصوبه شورای‌عالی را درباره مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر قوچان در پنج بند و با تاکید بر ممنوعیت صدور پروانه ساختمانی جدید ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به مهندس رشیدیان استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان رضوی، مصوبه شورای عالی را درباره مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر قوچان ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار خراسان رضوی آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درجلسه مورخ ۹۵.۳.۲۵ مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر قوچان موضوع مصوبه مورخ ۹۰.۷.۱۵ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان‌رضوی مبنی بر الحاق حدود ۳۰ هکتار اراضی موسوم به سیمرغ به محدوده طرح جامع شهر را با ملاحظه صورتجلسه مورخ ۹۴.۱۱.۱۰ کمیته فنی شماره ۲ شورای‌عالی در این خصوص و پس از تحقق شرایط ذیل و احراز آنها به تصویب رساند.

۱. مطابق تبصره ۴ قانون تعیین وضعیت املاک در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها، مالکین علاوه بر انجام تعهدات مربوط به عمران و آبادی زمین، بیست درصد از اراضی موصوف را به صورت رایگان جهت تامین معوض اراضی واقع در طرح های موضوع این قانون به شهرداری واگذار کنند.  

۲. مطابق ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری‌ها بیست و پنج درصد از اراضی جهت تامین خدمات و بیست و پنج درصد باقی مانده جهت احداث معابر به صورت بلاعوض به شهرداری (یا مراجع ذیربط دیگر) منتقل نماید.

۳. تغییر کاربری کلیه اراضی الحاقی خدماتی در کمیسیون ماده پنج قوچان مغایرت اساسی تلقی شود.

۴. الحاق نهایی این اراضی و ابلاغ اسناد مربوطه صرفا پس از احراز بندهای یک و دو این مصوبه توسط دبیرخانه شورای عالی به عمل خواهد آمد. بنابراین تا انجام تکالیف موردنظر قوانین مذکور و فراهم آمدن بستر و شرایط قانونی لازمه، صدور هرگونه پروانه ساختمانی جدید تحت هر عنوان ممنوع است. بدیهی است پروانه های صادر شده قبلی مشمول این ممنوعیت نیست.

۵. اداره کل راه و شهرسازی استان موظف است موضوع تخلف صورت گرفته در کمیسیون ماده ۵ در اتخاذ تصمیم در حریم و نیز تخلف صورت گرفته در دبیرخانه کمیسیون مبنی بر عدم اعلام مغایرت اساسی را بررسی و مدارک مربوطه را جهت پیگیری و به منظور پیشگیری از بروز تخلفات مشابه به مراجع نظارتی ارجاع و نتیجه را به دبیرخانه شورای عالی ارایه کند. /