شناسهٔ خبر: 26576 - سرویس ریلی

راه‌آهن لرستان در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل

بارگیری قطار طراحی و ساخت پمپ گریس پاش متحرك و تشكیل و راه اندازی كارگاه جوشكاری ثابت ریل، دو موضوع مهمی است كه در سال جاری و برای اولین بار در راه آهن كشور و توسط اداره كل راه آهن لرستان اتفاق افتاده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن گرمای شدید امسال فقط در ترافیك و خیابان ها آزار دهنده نیست، بلكه در محل كار نیز بسیار قابل توجه بوده است، بویژه در كارهایی مانند امور مربوط به صنعت ریلی كه سخت طاقت فرسا بوده و هست.

چند صباحی است كه استان لرستان به عنوان استان پایلوت در زمینه اقتصاد مقاومتی انتخاب شده و این فرصت خوبی برای توسعه استان خواهد بود و به طور حتم اگر همه دستگاه های اجرایی در این زمینه هماهنگ شوند، جهش خوبی در حوزه اقتصاد استان ایجاد خواهد شد. در این راستا راه آهن استان لرستان به دلیل كوهستانی بودن مسیر، یكی از مناطق پراهمیت شبكه ریلی ایران است.

راه آهن لرستان ابتدا جزء ناحیه جنوب بود و در اواخر سال ۱۳۲۴ و پس از خروج متفقین از مناطق كوهستانی راه آهن جنوب بین ایستگاه های دورود و اندیمشك بوجود آمد و اینك بعد از گذشت بیش از ۷۰ سال و با اینكه تنها ۵ ماه از سال جاری را طی می كنیم، اداره كل راه آهن لرستان توانسته است فقط طی این مدت محدود، ضمن بازسازی و بهسازی بلاك بیشه - سپید دشت، نسبت به ساخت و احداث مجتمع فرهنگی، احداث زیر گذر، احداث پاركینگ، اصلاح شبكه برق اقدام و از همه مهمتر در حداقل دو موضوع برای اولین بار در راه آهن كشور فعالیت چشمگیری را انجام دهد.

طراحی و ساخت پمپ گریس پاش متحرك و تشكیل و راه اندازی كارگاه جوشكاری ثابت ریل، دو موضوع مهمی است كه در سال جاری و برای اولین بار در راه آهن كشور و توسط اداره كل راه آهن لرستان اتفاق افتاده است.
در این راستا اداره كل راه آهن لرستان نسبت به آماده سازی فضایی جهت انبار كردن ریل های ۱۰۰ و ۱۰۸ متری با استفاده از ریل های ۲۵ و ۱۸ متری در ایستگاه دورود اقداماتی را انجام داده است.
با توجه به اینكه هدف اصلی از اجرای این طرح، حمل و نصب این قبیل ریل ها است ، این اداره كل با استفاده از امكانات موجود، عملیات بارگیری ریل طویل را در واگن های لبه كوتاهی كه محل قرار گیری ریل ها با ریل های فرسوده است، انجام می دهد.

البته فراموش نباید كرد كه این اداره كل به پاس پرسنل زحمتكش خود توانسته است در سال قبل نیز به موفقیت های چشمگیری نظیر بازسازی و بهسازی چندین بلاك، احداث دیوار حریم در چند ایستگاه، نصب پارتی لاین تصویری، ایجاد شبكه برق هوایی، احداث ایستگاه جدید راه آهن لرستان و غیره، اقدام كند.

البته امید است تا پایان سال جاری نیز اقدامات زیربنایی هرچه بیشتری را، از این اداره كل شاهد باشیم.