شناسهٔ خبر: 26611 - سرویس مسکن و شهرسازی

دیدگاه‌های فرخ محمدزاده مهر درباره وضعیت معماری کشور؛

دفن آثار شاخص معماری با ساخت‌وسازهای نازل در شهرها/ دستان ما از میراث فرهنگی کشورمان خالیست/ برای ورود به معماری جدید راه میان‌بر نداریم

فرخ محمدزاده به تصور فرخ محمدزاده مهر کارشناس ارشد معماری و شهرسازی، در حال حاضر ارزش‌های فرهنگی و میراثی کشور نادیده گرفته شده و آثار شاخص معماری که ثروت های کشورمان هستند با ساخت و سازهای نازل و یا بی‌جهت، در شهرها دفن می‌شوند و باید توجه بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

فرخ محمدزاده مهر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص وضعیت فعلی کشور در حوزه معماری و شهرسازی بیان کرد: به نظر می‌آید در شرایط فعلی، ما ایرانیان بسیاری از بخش‌های تاریخی و تمدنی و میراث‌های فرهنگی‌مان را در همه زمینه‌ها (فلسفی، علمی، معرفتی و ...) در دست نداریم که در اثر بی‌ثباتی‌های اجتماعی و دوره‌ای و گاه بی‌خردی‌ها و کوتاه نظری‌ها دستخوش تخریب و کتاب‌سوزی شده و در نهایت معدوم شده‌اند.

محمدزاده در ادامه با بیان این مطلب که هر شناختی مبتنی بر نوعی نظریه است و شناخت بی‌نظریه، شدنی نخواهد بود گفت: شرط یافتن هویتی خود بنیاد و راهکار دقیق، درست و خود ویژه در قدم نخست نیاز به آگاهی از زیر و بم گذشته و حال سرزمین دارد.

کارشناس ارشد معماری و شهرسازی در ادامه افزود: ما برای دستیابی به نظریه‌ای راهگشا باید بتوانیم گذشته را از نو به سخن درآوریم، تار و پودش را واکاویم، مبانی و دیدگاه‌های فلسفی آن را درک کنیم و جوهر آن را بیابیم.  در زمینه مسائل شهرهای‌مان نیز باید در عین اطلاع از دانش و تحقیقات و فرضیات روز جهانی نحوه تغییر و تحول در سرزمین‌مان را در مسیر تاریخ شناخته و نحوه توسعه، تفسیر و دخالت در بافت شهرهامان را مرور و ارزیابی نماییم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر این نکته که در حال حاضر هنوز برای رشد شهرهای‌مان برنامه و نظریه‌ای شفاف در دست نداریم گفت: شهر در بحران است و ارزش‌های محیطی و زیستی و کالبدی در حال تخریب‌اند، بسیاری از اراضی شهری و حاشیه‌ها و باغات به نفع ساخت و ساز‌های غول پیکر در جهت منافع سوداگری مستغلات تسخیر شده و ثروت‌های کشور با ساخت و سازهای نازل و یا بدون جهت در شهرها دفن می‌شوند.

محمدزاده مهر همچنین افزود: به این ترتیب بارگذاری بیش از حد، تنفس شهر را خواهد برید. ارزش‌های فرهنگی و میراثی نادیده گرفته می‌شود، ازدحام، آلودگی، کمبود خدمات شهری، ناایمنی در مقابل حوادث طبیعی، کم آبی، حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی و فقر در کلان‌شهرها، بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، خطرات اجتماعی حاصل از جدانشینی و فاصله‌های اجتماعی و ... گریبان گیر شهروندان است.

وی در ادامه اضافه کرد: روشن است که پیمودن این مسیر بی‌شک توسط افراد و یا شاید یک نهاد اجتماعی و یک دیدگاه فکری مقدور نیست و در چند تلاش پراکنده به ثمر نمی‌رسد. این امر تنها از درون یک جریان تفکر مستمر و تلاش پی‌گیر و همیت عمومی در بلندمدت امکان‌پذیر خواهد شد.

این کارشناس ارشد معماری و شهرسازی همچنین خاطرنشان کرد: قطعا هم‌اکنون در آغاز راه و شروع یک فکر و حرکتیم و به همان اندازه می‌توانیم انتظار داشته باشیم. ضمن تایید این حرکت شایسته و با وجود تلاش‌ها در جلوگیری از نابسامانی های ذکر شده که در این دوره کوتاه زمانی شایان تقدیر است، تصور من بر این است که در ابعاد کلان جز جهت‌گیری در این مسیر راهی نداریم و راه میان‌بری نیز پیدا نیست.

محمد زاده مهر در پایان با اشاره به این مطلب که توجه به حساسیت موضوع شهرها امری ضروری به شمار می‌رود گفت: تا پیش از آنکه برنامه‌ریزی تبدیل به چاره‌جویی شود باید در زمینه اصلاح قوانین، افزایش کارایی دستگاه‌های متولی، استفاده از حرفه‌مندان و صاحب نظران، تولید سازوکار مشارکت، شکل‌گیری نهادهای مدنی، ایجاد وفاق و حرکت در جهت تمرکززدایی و تدارک رویه‌های کارآمد و پایدار و رویه تامین هزینه‌ها و ... در جهت رسیدن به جامعه امیدوارتر اقدام کنیم./