شناسهٔ خبر: 26636 - سرویس استان‌ها

در دوره توجیهی مدیران فنی شرکت‌های حمل و نقل مسافر مطرح شد:

ضرورت ارتقای سهم حمل و نقل عمومی در جابه جایی مسافران

بازدید ​ دوره توجیهی مدیران فنی شرکت های حمل و نقل مسافر با حضور بیش از ۱۰۰ مدیر فنی شرکت های مسافری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان حمید رضا شهرکی ثانوی هدف از برگزاری این دوره رو تبادل نظر مدیران و کارشناسان حمل و نقل  عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش تقاضای سفر در ایام باقیمانده از سفرهای تابستانی و سهم عمده حمل و نقل عمومی بین شهری در جابه جایی مسافران مدیران فنی با نظارت بر خودروها قبل از اعزام به سفر نقش اساسی در افزایش ضریب ایمنی حمل و نقل ایفا می کنند.

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان تهران ارتقای سهم حمل و نقل عمومی در جابه جایی مسافران را در کاهش سوانح، تصادفات و تلفات جاده های بسیار موثر دانست و گفت: افزایش سهم حمل و نقل عمومی در جابه جایی ها به معنای افزایش حضور رانندگان حرفه ای و با تجربه و آموزش دیده در جاده ها است و باعث افزایش ضریب ایمنی و ميگردد. مدیران فنی شرکت ها نیز به عنوان افرادی که صلاحیت وسايل نقلیه عمومی را جهت جابه جایی مسافر تایید می کنند با افزایش دقت در بازرسی خودرو قبل از اعزام به سفر نقش حیاتی در این خصوص ایفا می کنند.

وی به بازدیدهای محسوس و نامحسوس توسط نمایندگان این اداره کل و پلیس راه بر مدیران فنی شرکت ها اشاره کرد و گفت: در صورت مشاهده عدم حضور مدیر فنی در حین صدور صورت وضعیت، مهمور و امضا نمودن فرم فرم خام چک لیست کنترل اجزای فنی وسیله نقلیه و واگذاری آن به متصدیان صدور صورت وضعیت، واگذاری مهر مدیر فنی به سایر افراد، تایید کتبی سلامت فنی وسیله نقلیه توسط مدیر فنی بدون احراز شرایط و یا بدون بازدید آن و مواردی از این قبیل در کمیسون تخلفات بررسی و با افراد و شرکت های خاطی به شدت برخورد می گردد.

شهرکی ثانوی به رتبه دوم استان در كاهش تلفات جاده اي  در سه ماهه اول سال اشاره کرد و گفت: تلاش و همکاری همه عوامل و دست اندرکاران و فعالان حمل و نقل باعث شده طي چند سال اخير  علیرغم افزایش تعداد خودرو ها و افزایش تردد در جاده ها، استان تهران در شیب کاهش تلفات قرار بگیرد.  امیدواریم بعد از این دوره نوعی هم پیمانی در راستای کنترل ها و افزایش دقت در انجام بازدید فنی خودرو قبل از اعزام به سرویس و .. صورت بگیرد که در نهایت به افزایش ایمنی و کاهش سوانح و تلفات راننده ای منجر شود.

حسن عبدالملکی معاون حمل و نقل نیز در این دوره به نقش مدیران فنی و کنترل های قبل از سفر در حمل و نقل مسافر اشاره کرد و گفت: تایید سلامت فنی خودرو به صورت دوره ای با اعتبار ۳ ماهه برای خودروهای بالای ۱۰ سال و ۶ ماهه برای خودروهای کمتر از ۱۰ سال توسط مراکز معاینه فنی انجام می شود. ولی لازم است که هر خودرویی قبل از اعزام به سرویس توسط مدیر فنی شرکت طبق چک لیست تعریف شده بازدید و سلامت فنی خودرو به همراه تجهیزات ایمنی آن مورد بررسی قرار گیرد تا در صورتی که خودرویی شرایط لازم برای سفر را نداشته باشد تا رفع نقایص به سفر اعزام نشود.

عبدالملکی بازآموزی و یاداوری ضوابط مدیران فنی شرکت های حمل و نقل مسافر را عمده دلیل برگزاری این دوره عنوان کرد و گفت: آخرین ضوابط مدیران فنی از سال ۹۳ اصلاحات و تغییراتی داشته کد مدیران فنی باید در بازدیدها مد نظر قراردهند. این دوره برای شرکت های حمل و نقل مسافر به دلیل اهمیت ایام باقمیانده سفرهای تابستانی برگزار شد در نوبت بعدی چنین دوره ای را برای بخش حمل و نقل باری نیز برگزار خواهیم کرد.

گفتنی است مدرسان این دوره متشکل از نمایندگان اداره کل، پلیس راه و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بود. ضوابط به کارگیری مدیران فنی(شراط احراز، وظایف و تخلفات) و دستورالعمل تجهیزات ایمنی وسایل نقلیه توسط نمایندگان سازمان ارایه و توسط نماینده پلیس راه نیز نظریه کارشناسی و تصاویر صحنه تصادفات جاده ای که نقش ضعف عملکرد مدیران فنی که منجر به بروز حادثه گردیده بود مطرح گردید. بیان انتظارات مجموعه پلیس راه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از مدیران فنی و مرور جز به جز چک لیست کنترل  اجزای فنی وسایل نقلیه تبادل نظرات مدیران فنی در این خصوص از دیگر برنامه این دوره توجیهی بود.  /