شناسهٔ خبر: 26638 - سرویس استان‌ها

ظرفیت‌سازی، رکن اساسی بازآفرینی پایدار شهری مازندران

باز آفرینی دوره آموزشی با موضوع بررسی نقش ظرفیت سازی در بازآفرینی پایدار شهری با حضور مهدیه پورشاد کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی ،کارشناسان ادارات تابعه اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری های استان مازندران در محل اين اداره كل برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان مازندران سعيد ميرزاپور رئيس اداره عمران و بهسازي شهري اين اداره كل در اين نشست ضمن بیان فعالیت های مختلف در راستاي اجرايی شدن برنامه هاي بازآفرینی پایداراستان مازندران، فعاليت در بافت های فرسوده و عرصه های  ناكارآمد شهرهای استان را بعنوان اولويت اصلي اداره كل قلمداد نمود.

مهندس میرزاپور با اشاره به اهمیت مقوله ظرفیت سازی در مدیریت شهری عنوان داشت: تجربه نشان داده است که نمی توان بدون حضور و نقش آفرینی مردم و نهاد های مدنی به شهری با کیفیت برای زندگی دست یافت و راهکار غلبه بر معضلات شهری که در حال تسری و دامن گیر شدن می باشد،  فقط با  مشارکت شهروندان امکان پذیر می باشد که زمینه ارتقاء زندگی در شهرها را فراهم  می نماید.

وی  در ادامه با اشاره به مقوله حکمروایی خوب به عنوان یکی از زیربخش های سند ملی بازآفرینی پایدار شهری عنوان داشت: مشارکت شهروندان، فعال سازی نهادهای مدنی، محله ای و بهره گیری از ظرفیت های موجود در شهرها می تواند منجربه افزایش شفاف سازی و تصمیم گیری های فنی و هزینه کرد مالی در شهرداری ها  شود که قطعا یک خواست قابل توجه تلقی می شود.

در ادامه مهندس پورشاد مسائل و چالش هاي پيش رو در محدوده هاي هدف شامل پهنه ها نابسامان شهري(میانی) ، محدوده هاي تاريخي،سكونت گاه هاي غير رسمي، روستاهايي كه داخل محدوده قانوني شهرها قرار گرفته اندو پهنه هایی که دارای کاربری های ناسازگار شهری  می باشند را تشریح نمود.

وی  به نقش مشارکت شهروندان در فرآیند برنامه ریزی و اجرای سیاست ها اشاره نمود و در ادامه تدوین سیاست های مختلف  جهت افزایش ظرفیت ساکنان محلات هدف برای  نقش آفرینی در راستای اجرای اهداف بازآفرینی شهرهای استان را  مهم عنوان نمود که می تواند  سرآغازی برای رفع مشکلات و معضلات محلات هدف در شهرهای استان باشد .

در دوره آموزشي مذكور ضمن تشریح مفاهیم ظرفیت سازی و سرمایه اجتماعی،  تجربیات و اقدامات انجام گرفته در راستای افزایش ظرفیت های موجود  به منظور اجرای  برنامه ریزی از پائین به بالا موردبحث  قرار گرفت.

گفتنی است در پایان،  اعضای حاضر در دوره آموزشی با شرکت در آزمون پایان دوره به بیان یافته های خود در خصوص تجربه های مبتلا به در شهرهای استان پرداختند.

عملیات ساماندهی پل چالو شهرستان تنكابن

تورج فتحی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تنکابن نیز در خبری دیگر از عملیات ساماندهی پل چالو بر روی رودخانه ازارود اين شهرستان توسط راهداران اين اداره خبر داد و گفت: عملیات ساماندهی بالادست و پائین دست پل چالو برروی رودخانه ازارود به جهت محافظت از سازه در دستور كار قرار گرفت.

وي ادامه داد: پل چالو با دهانه ۲۵ متر در سال۹۳ با تخصیص اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال احداث شده است.

مهندس فتحي خاطر نشان ساخت: پلها همواره نقش موثري در ايجاد ارتباط ميان اقوام و شكوفايي اقتصادي جوامع ايفا کرده و درتامين شبكه ارتباطي راههاي يك كشور از اهميت ويژه اي برخوردارند./