شناسهٔ خبر: 26700 - سرویس جاده‌ای

گزارش هفتاد و ششمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها:

کاهش ۸/۲ درصدی تلفات رانندگی در چهارماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل/ جزئیات وضعيت تلفات در جاده‌ها و داخل شهرها/ موفقیت مازندران در کاهش تصادفات جاده‌ای/ وزارت آموزش‌وپرورش مسئول كارگروه آموزش، فرهنگ و امور اجتماعی شد

هفتاد و ششمین جلسه کمیسیون ایمنی راه ها با حضور وزیر راه و شهرسازی طبق گزارش پزشکی قانونی ۵۴۲۹ نفر در تصادفات رانندگی ۴ ماه نخست سال كشته و ۱۱۲۷۷۰ نفر مجروح شده‌اند كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به‌ترتیب ۸/۲% كاهش، و ۷/۷% افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هفتاد و ششمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، امیر امینی معاون اقتصاد و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سردار تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی و رانندگی، سردار حمیدی فرمانده راهور ناجا و نمایندگان سایر دستگاه‌های عضو کمیسیون در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در ابتدا گزارشی در خصوص میزان تلفات رانندگی در چهارماه نخست سال جاری از سوی نماینده پزشکی قانونی ارائه شد که طبق آن  ۵۴۲۹ نفر در تصادفات رانندگی كشته و ۱۱۲ هزار و ۷۷۰ نفر مجروح شده‌اند كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۸/۲درصد كاهش در تلفات، و ۷/۷درصد افزایش در مجروحان داشته است. همچنین تعداد كشته‌های تصادفات رانندگی در تیرماه امسال ۱۴۸۴ نفر بوده كه نسبت به تیرماه سال گذشته ۳/۱ درصد رشد داشته و شامل ۴۲۴ نفر درون‌شهری و ۹۵۱ نفر برون‌شهری،  ۱۰۶ نفر روستایی و ۳ مورد نیز نامعلوم بوده است. بدین ترتیب تعداد تلفات در چهارماه ابتدای سال جاری در بخش درون‌شهری با رشد ۴/۲ درصدی و در برون‌شهری کاهش ۶/۲ درصدی و جاده‌های روستایی با رشد  ۲/۲ درصدی روبه‌رو بوده است. همچنین استان اردبیل با افزایش ۴۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشترین رشد را داشته است و استان مازندران موفق به کاهش ۲۶ درصدی تصادفات شده است.

طبق پیش‌بینی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا انتظار می‌رود در مردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش ۵۰ نفری تلفات سر صحنه باشیم.

در ادامه این جلسه گزارش عملکرد استان‌ها در قبال کمیسیون ایمنی راه‌های استانی  نیز ارائه شد که بر اساس آن فقط سه استان آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و اصفهان به‌طور مستمر گزارشات کمیسیون‌های خود را ارائه کردند اما در مقابل استان مازندران که بیشترین میزان کاهش را داشته است به همراه استان‌های آذربایجان شرقی، یزد، ایلام، فارس، کهگیلویه و بویراحمد هیچ‌گونه بازخوردی نداشته‌اند. استان‌های خراسان شمالی و جنوبی، گیلان، گلستان، مرکزی، البرز و خوزستان به لحاظ کمی و حضور مقامات استانی بهترین عملکرد را داشته‌اند. همچنین استان‌های نمونه در ارائه صورت‌جلسات شامل استان‌های خوزستان، مرکزی، خراسان رضوی، گلستان و خراسان جنوبی و استان‌های خوزستان، کردستان، خراسان شمالی و رضوی، بوشهر و خراسان جنوبی برآورد و گزارش خوبی از نظر کمی و کیفی داشته‌اند.

طبق گزارش عملكرد كمیسیون‌های مدیریت اجرایی ایمنی حمل‌ونقل استان‌ها، خوزستان بهترین عملکرد را در میان سایر استان‌ها داشته است و استان‌های خراسان شمالی، گلستان، خراسان جنوبی و کردستان به لحاظ ارزیابی در سه وضعیت کمی، کیفی و ارائه گزارش ایمنی استان‌ها در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در ادامه مقرر شد با امضای وزیر راه و شهرسازی از مسئولان و اعضای استان‌های با عملكرد مطلوب تقدیر و به استان‌های با عملكرد ضعیف تذكر کتبی ارسال شود تا نسبت به ارائه هرچه زودتر آن اقدام شود.

امیر امینی در این جلسه اعلام کرد که مسئولیت كارگروه آموزش، فرهنگ و امور اجتماعی كمیسیون به وزارت آموزش‌وپرورش محول گردید و با توجه به سهم قابل‌ملاحظه كاستی‌های فرهنگی و آموزشی در بروز حوادث و اهمیت جهت‌دهی به فرهنگ عمومی، بهبود سیستم‌های آموزش ایمنی حمل‌ونقل و ترافیك به‌ویژه در دانش‌آموزان و همچنین اجرایی كردن طرح انسجام آموزش و فرهنگ‌سازی ایمنی حمل‌ونقل و ترافیک، مصوب نشست ۱۴ كمیسیون، مقرر گردید با برگزاری نشست‌های منظم، گزارش و پیشنهادهای مناسب و مؤثر كارگروه به كمیسیون ارائه گردد.

سپس گزارش مشاور كمیسیون در مورد حادثه اتوبوس در محور چالوس مورخ ۰۲/۰۵/۱۳۹۵ ارائه و مقرر شد، بازنگری مجموعه فرایندهای مرتبط با حمل‌ونقل عمومی مورد پیگیری جدی قرار گیرد، موضوع صدور انواع گواهی‌نامه رانندگی و نحوه اعمال تخلفات در سابقه اشخاص و تأثیرگذاری آن بر وضعیت گواهینامه و همچنین انواع آموزش‌های موردنیاز برای ارتقای كیفیت آموزش رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی موردبررسی و پیگیری قرارگرفته و پیشنهادهای مشخص برای اصلاح آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی ارائه گردد. همچنین با توجه به اینكه در تدوین برنامه عملیاتی ایمنی راه در ایران، برای هر یك از اجزای سیستم حمل‌ونقل یك راهكار اجرایی (Action) پیشنهاد می‌شود، راهكارها برای تصمیم‌گیری كمیسیون به ترتیب اولویت ارائه شود.

در ادامه گزارش عملكرد دستورعمل شناسایی نقاط پر تصادف (مصوب مرداد ۱۳۹۴كمیسیون) ارائه شد که طبق آن تعداد ۱۵۸۵ نقطه پر تصادف با همكاری ادارات كل راه و شهرسازی و پلیس‌راه استان‌ها، مورد شناسایی و در اولویت برای اصلاح و ارتقای ایمنی قرارگرفته‌اند، مقرر گردید: گزارش‌های تكمیلی برای نحوه ادامه كار و اصلاح نقاط در نشست آینده كمیسیون ارائه شود. اقدامات لازم به‌منظور ورود اطلاعات نقاط پر تصادف در سامانه جامع ثبت سوانح حمل‌ونقل به عمل آید و بررسی‌های لازم برای دسترسی محققان و كارشناسان مراكز تحقیقاتی- دانشگاهی به بانك اطلاعات نقاط دارای تصادف انجام گردد.

در پایان، گزارش عملكرد كمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل‌ونقل و وضعیت ایمنی استان اصفهان از سوی معاون عمرانی استاندار اصفهان ارائه‌اش تا با توجه به روند رو به رشد تعداد تصادفات و كشته‌ها، برنامه‌ریزی و پیگیری ویژه از سوی استاندار به‌عنوان رئیس كمیسیون ایمنی استان انجام گیرد.