شناسهٔ خبر: 26777 - سرویس مسکن و شهرسازی

در خانه گفتمان شهر و معماری برگزار شد:

جزئیات نشست تخصصی پیرامون برگزاری مسابقه زندیه شیراز/ حفظ یکپارچگی و اصالت بافت تاریخی، مهم‌ترین رویکرد مسابقه

نشست نشست تخصصی بررسی روند برگزاری، داوری و انتخاب طرح‌های راه یافته به مرحله دوم مسابقه زندیه شیراز با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری، داوران و مشاوران شرکت کننده در مسابقه در محل خانه گفتمان شهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، برگزارکننده مسابقه بین‌المللی طراحی شهری کشور با عنوان "طراحی مجموعه چندعملکردی زندیه شیراز" اقدام به برگزاری نشستی با هدف شفاف‌سازی روند برگزاری مسابقه، نحوه قضاوت و نیز بهره‌گیری از تجربیات مشاوران شرکت کننده در مسابقه نمود.

این نشست در حاشیه نمایشگاه ۱۰ روزه‌ برپاشده از مجموعه آثار ۱۲ شرکت کننده در مسابقه است که از ۲۶ مرداد تا ۴ شهریور در خانه گفتمان شهر و معماری برای بازدید عموم برپا شده است. نکته حائز اهمیت در این نشست امکانی بود که برای شرکت کنندگان  فراهم شد تا  فرصت بحث و تبادل نظر با داوران و برگزارکننده را پس از اعلام نتایج مسابقه و در یک فضای صمیمی و دوستانه داشته باشند.

پیش از برگزاری نشست، مشاوران از آثار سایر شرکت‌کنندگان بازدید نموده و به بررسی نحوه مواجهه دیگر گروه‌های شرکت کننده با موضوع پرداختند. پس از آن، مشاوران در یک نشست با حضور داوران و اعضای شورای سیاست‌گذاری مسابقه به بحث و تبادل نظر پیرامون نحوه برگزاری، بررسی آثار ارائه شده و روند ادامه مسابقه در مرحله دوم پرداختند. در ابتدای نشست، دکتر ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بعنوان مدیر برگزاری مسابقه، گزارشی از روند برگزاری مسابقه ارائه نمودند. ایشان سیاست سرمایه‌گذاری شرکت را، بعنوان اصلی‌ترین مالک اراضی مورد طراحی، منطبق بر سیاست تراز صفر مالی، عنوان شده از سوی آقای دکتر آخوندی، (دیدگاه اقتصادی بودن پروژه و پرهیز از سوداگری) مطرح نموده و در امر برگزاری مسابقه رویکرد شرکت را پیگیری طرح تا جایی که برنده اصلی مردم، یکپارچگی و اصالت بافت تاریخی باشد عنوان نمودند.

هیات داوران نیز با برشماری معیارهای انتخاب، گزارشی جامع از نحوه قضاوت ارائه نموده و دلیل دومرحله‌ای شدن مسابقه را تبیین کردند. بنابر اظهارنظر داوران که شرح تفصیلی آن در بیانیه مرحله نخست ارائه گردیده، هیچ‌یک از طرح‌های قضاوت شده معیارهای کافی و  مورد انتظار را دارا نبوده و از این رو مسابقه جهت ایجاد فرصت تجدیدنظر دومرحله‌ای اعلام گردید. بر این اساس تنها طرح‌هایی به مرحله دوم راه یافته و فرصت تجدیدنظر خواهند داشت که حداقل‌های مورد انتظار را مدنظر قرار داده بودند. توجه به زمینه تاریخی و الزامات ثبت جهانی مجموعه کریمخانی، انعطاف پذیری طرح، تحقق‌پذیری و تحریک جریان توسعه اقتصادی-اجتماعی توام با حفاظت معیارهای اساسی مورد انتظار داوران و کارفرما بوده است.

مشاوران ضمن تشکر از فرصت فراهم شده برای بحث و تبادل نظر و اعلام آمادگی به منظور مشارکت در ادامه نشست‌ها، نکاتی را در نقد و تمجید از نحوه برگزاری مسابقه بیان نمودند. عمده انتقادات مشاوران متوجه خلاءهای آئین‌نامه‌ای بود که بیشتر تمرکز آن برگزاری مسابقات معماری بوده و طرح‌های بزرگ‌مقیاس طراحی شهری را بطور کامل پوشش نمی‌دهد. دکتر حناچی، معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای‌عالی معماری و شهرسازی کشور نیز ضمن تقدیر از ابتکارعمل و پیگیری‌های شرکت عمران و بهسازی شهری، برگزاری و پیگیری این مسابقه تا حصول نتیجه مطلوب را تجربه‌ای منحصر بفرد برشمرده و آن را محکی برای بازبینی آئین‌نامه‌های موجود در زمینه برگزاری مسابقات عنوان کردند.