شناسهٔ خبر: 26779 - سرویس استان‌ها

مهمترین تحولات استان اصفهان در طول ۳ سال فعالیت دولت تدبیر و امید:

تامین اعتبار ۲ میلیارد یورویی در مرحله اول توسعه راه‌آهن تهران-قم- اصفهان/ تکمیل آزادراه کنارگذر شرق اصفهان/ عقد قرارداد توسعه فرودگاه اصفهان با چهارمین شرکت عمرانی جهان

فرودگاه اصفهان گشایش اعتبار راه‌آهن ۲۴۰ کیلومتری و قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران به ارزش ۲ میلیارد یورو و عقد قرارداد توسعه ترمینال خارجی ۲۵ هزار مترمربعی به ظرفیت دو میلیون مسافر در بازه زمانی دو تا دو و نیم ساله با معتبرترین شرکت عمرانی اروپا در از مهمترین تحولات و شاخصه‌های عملکردی دولت تدبیر و امید طی ۳ سال فعالیت در استان اصفهان بوده است .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت در سه سال گذشته با وجود موانع و امواج مخالف تلاش کرده اند تا با صداقت و اعتماد بین مسئولان اجرایی و مردم، زمینه توسعه و پیشرفت جای جای سرزمین ایران را فراهم کنند.

نگاهی به این کارنامه سه ساله دولت یازدهم ثابت می‌کند توسعه زیرساخت‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل، راه و شهرسازی، مسکن، کشاورزی، صنایع، معادن و توسعه علم و فناوری در کانون برنامه ریزی و توجه مسئولان و کارشناسان بخش اقتصادی استان اصفهان قرار داشته است .

سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت به استان اصفهان در بهمن ۹۳ نیز با همین هدف انجام شد و در جریان این سفر به عنوان نقطه عطف دولت تدبیر در استان اصفهان، ۳۸ طرح کلی برای توسعه امور زیربنایی این منطقه تعریف و به اجرا گذشته شد.

قطار سریع السیر اصفهان - قم - تهران
به گزارش ایرنا پروژه قطار سریع السیر اصفهان - قم - تهران از ابرپروژه‌های بزرگ استان و یکی از مهمترین طرح‌های زیر بنایی است که عملیات اجرایی آن در دولت یازدهم و در دوران پسابرجام کلید خورد .
برای این پروژه بطول ۲۴۰ کیلومتر و باهدف صرفه جویی در زمان، سرعت و ایمنی در حال انجام است.

به گفته استاندار اصفهان گشایش اعتبار قطار سریع السیر اصفهان – تهران انجام شده است که شامل تامین ۲ میلیارد یورو در مرحله نخست و ارقام بیشتر در مراحل بعدی است .

تاکنون عملیات زیرسازی این طرح زیر بنایی در فاصله اصفهان تا قم اجرا شده و قراردادی به ارزش ۵،۲ میلیارد یورو برای قطعه اصفهان - قم و در مجموع هفت میلیارد یورو برای کل پروژه از اصفهان تا تهران معادل سازی شده است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اردیبهشت ماه گذشته در آیین گشایش چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران پیش بینی کرد: قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در در سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

طرح احداث قطار سریع السیر اصفهان - قم - تهران به عنوان یکی از مهمترین طرحهای حمل و نقل در منطقه مرکزی ایران از اهمیت زیادی برخورد دارد که بهره برداری از آن موجب تحول و تحرک جدی در بخش حمل و نقل کشور خواهد شد.

کنار گذر شرق اصفهان
در بخش زیرساخت ها از اجرای طرح کنار گذر شرق اصفهان به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های راه شهرسازی می توان نام برد .با احداث و تکمیل کنار گذر شرق اصفهان، حجم وسیعی از ترافیک سنگین از مرکز کلانشهر اصفهان خارج می شود و مزیت‌های زیست محیطی، کاهش هزینه‌ها و تصادف‌های رانندگی را همراه دارد.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: طرح کنار گذر غرب اصفهان نیز آماده افتتاح است. کنار گذر شرق اصفهان به طول ۹۳ کیلومتر از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می‌شود.

تفاهم‌نامه تامین مالی، اجرا، بهره برداری آزاد راه کنارگذر شرق اصفهان اسفند پارسال بین وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشوری به امضا رسید.این طرح با هدف کاهش زمان سفر، جلوگیری از تردد وسایل نقلیه سنگین و دودزا به درون محیط شهری اصفهان، کاهش آلودگی هوا و ایجاد سفری پاک اجرا می شود. کنار گذر غرب اصفهان نیز به طول ۹۳ کیلومتر بزرگراه اصفهان - تهران را به محور مبارکه - شهرضا در غرب اصفهان متصل می کند که حدود ۱۵ کیلومتر پایانی آن تکمیل شده و آماده افتتاح است.

توسعه فرودگاه اصفهان
طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به عنوان یکی از زیر ساختهای توسعه در جریان سفر رئیس جمهوری کشورمان به فرانسه در سال ۹۴، بین شرکت فرودگاه‌های کشور و یک شرکت مهندسی فرانسه که به عنوان چهارمین شرکت توسعه ای دنیا و مهمترین شرکت توسعه‌ای اروپا مطرح است، منعقد شد. بر اساس این توافق ترمینال خارجی ۲۵ هزار مترمربعی به ظرفیت دو میلیون مسافر در بازه زمانی دو تا دو و نیم ساله از زمان آغاز عملیات اجرایی آن در اصفهان ساخته خواهد شد تا بتواند ترافیک ناشی از مقطع پسا برجام در اصفهان را پشتیبانی کند. با اجرای این طرح، ظرفیت فرودگاه دو برابر خواهد شد.

استاندار اصفهان با اشاره به عقد قرارداد با سرمایه گذاران فرانسوی برای طرح توسعه فرودگاه اصفهان افزود: ما با تقاضاهای زیادی برای برقراری خطوط ایر لاین خارجی به اصفهان مواجه هستیم.

مذاکره برای راه اندازی خط ۲ قطار شهری اصفهان با کره جنوبی
استاندار اصفهان در تبیین تحولات و شرایط ایجاد شده برای توسعه زیر ساخت‌های توسعه استان از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی از مذاکره با نمایندگانی از کره جنوبی برای راه‌اندازی خط ۲ قطار شهری اصفهان خبر داد.

وی ادامه داد: خط دو قطار شهری اصفهان به مسافت ۲۳.۵ کیلومتر و با ۲۲ ایستگاه قرار است شهرک امام حسین(ع) در شمال شرق را پس از گذر از مرکز این کلانشهر به میدان شهدای خمینی شهر متصل کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان بیشتر طرح‌های سفر ریاست جمهوری به استان را در بخش توسعه امور زیربنایی دانست و گفت: بخشی از این طرح‌ها استانی بوده و بخش دیگر برای مناطق کمتر توسعه یافته بمنظور تحرک بخشی به اقتصاد آن شهرستان مصوب شد.

مسعود صفاری پور اظهار کرد: بخشی از طرح ها نیز در این رابطه مختص دانشگاه ها و محور علم و فناوری است و بخشی نیز مرتبط با گردشگری و توسعه زیرساخت های آن از جمله بهسازی راه ها و مرمت آثار تاریخی است. وی از مهمترین ثمرات اجرای مصوبه های سفر ریاست جمهوری به اصفهان در بخش راه و شهر سازی را سهولت در رفت و آمد و کاهش تصادفات و تلفات اعلام کرد.

طرح احداث بیمارستان خمینی شهر توسط وزارت راه و شهرسازی نیز دارای پیشرفت ۹۵ درصدی اعلام شده است.