شناسهٔ خبر: 26785 - سرویس استان‌ها

با حضور نماینده بانک جهانی در اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان انجام شد:

برگزاری سومین نشست‌ تخصصی فناوری‌های نوین معماری/ لزوم ورود به ساخت و ساز پايدار در كشور و اصفهان/ تلاش برای بهبود استانداردهای زیست‌محیطی و افزایش كیفیت زندگی

نشست بانك جهانی با هدف فقرزدايی و بهبود استانداردهای زيست محيطی كه به افزايش كيفيت زندگی در كشورهای در حال توسعه می‌انجامد، وارد پروژه‌های معماری پايدار شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان سومین نشست از سری نشست‌های تخصصی فناوری‌های نوین در زیرساخت‌های عمرانی، با عنوان  معماری پایدار"  و با حضورنماینده بانک جهانی و نمایندگان دستگاه‌های اجرائی و شركت‌های فعال در زمینه ساخت و ساز در اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان برگزار گردید.

حسین حجتی مدیر دفتر منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی در استان اصفهان در این باره گفت: پیرو برگزاری موفق سمینار مشترک ایران و آلمان با تاکید بر توسعه پایدار شهری اصفهان وتائید ایجاد دبیرخانه توسعه پایدار شهری در استان توسط وزیر راه وشهرسازی، سومین نشست تخصصی با موضوع معماری پایدار برگزار شد.

وی افزود: معماری پایدار مانند سایر مقولات معماری، دارای اصول و قواعد خاص خود است و سه مرحله صرفه‌جويی در منابع، طراحی برای بازگشت به چرخه زندگی، طراحی برای انسان را در برمی‌گیرد که هرکدام آنها استراتژی‌های ویژه خود را دارند و شناخت و مطالعه این تدابیر، معمار را به درک بیشتر از محیطی که باید طراحی آن را انجام دهد، می‌رساند.

حجتی ضرورت استفاده از تجارب دیگر كشورهای در حال توسعه و لزوم ورود به ساخت و ساز پایدار در كشور و شهر اصفهان را به عنوان راهكاری برای كاهش آلودگی‌های زیست محیطی كلان شهر اصفهان معرفی نمود.

در ادامه امید صابری، از متخصصین حوزه معماری و انرژی، و مسئول پروژه ساخت وساز پایدار بانك جهانی در كشورهای در حال توسعه، به عنوان سخنران اصلی نشست به بیان تجربیات بانك جهانی و چرایی حضور بانك جهانی در پروژه‌های معماری پایدار پرداخت وگفت: بانك جهانی با هدف فقرزدایی و بهبود استانداردهای زیست محیطی كه به افزایش كیفیت زندگی در كشورهای در حال توسعه می‌انجامد، وارد پروژه‌های معماری پایدار شده است.

وی  ابعاد مختلف حضور بانك جهانی در چند كشور همچون ویتنام، چین، هند و ... را تشریح نمود و با تأكید بر آنكه بانك جهانی با تبیین ضوابط معماری پایدار در كشورهای در حال توسعه و نظارت بر انجام آن‌ها سعی در كاهش مصرف انرژی ساختمان هارا دارد به لزوم وجود ضوابط اجرایی و اقتصادی در كشور اشاره نمود.

مدیر فنی ساختمان‌های سبز در دفتر مرکزی بانک جهانی  همچنین به این نكته اشاره داشت كه اجرای این ضوابط بدون حضور سیستم بانكی میسر نیست و بانك‌ها می‌بایست با دادن وام‌ها با بهره پایین به ساختمان‌های سبز، در عملی شدن مبانی ساخت وساز پایدار سازندگان و طراحان را یاری نمایند.

گفتنی است وی در بخش بعدی به معرفی نرم افزار Edge Buildings كه توسط بانك جهانی توسعه یافته است، پرداخت و  با ذكر اینكه این نرم افزار توانایی محاسبه میزان كاهش در مصرف انرژی و آب در ساختمان‌ها را با توجه به راهكارهای معماری و تأسیساتی دارد، به این نكته اشاره نمود كه زمان بازگشت هزینه انجام شده در این نرم افزار به سادگی توسط مالكان و سازندگان قابل محاسبه است و نقش بسزایی در پذیرش ضوابط تبیین شده در صنعت ساختمان دارد.