شناسهٔ خبر: 2679 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیر کل بنادر و دریانوردی گلستان خبر داد:

مشکل زیست‌محیطی تبدیل بندر ترکمن به مرکز گردشگری برطرف شد

اسکله بندر ترکمن مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گلستان با اشاره به سفر اخیر هیئت دولت به استان گلستان گفت: با دستور رئیس جمهور مشکل زیست‌محیطی تبدیل شدن بندر ترکمن به مرکز گردشگری برطرف شد.

الله‌یار اسعدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سفر اخیر هیئت دولت به استان گلستان گفت: تصمیمات خوبی درباره بنادر این استان در جلسه هیئت دولت گرفته شد که از جمله آنها برطرف شدن مشکلات زیست‌محیطی تبدیل شدن بندر ترکمن به مرکز گردشگری و توریستی با دستور مستقیم رئیس جمهوری بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان با بیان اینکه بنادر ترکمن و گز دیگر قابلیت تبدیل شدن به بنادر تجاری را ندارند، ادامه داد:‌ به دلیل تغییر میزان آبخور بنادر و پایین رفتن سطح آب خلیج گرگان و همچنین مسدود شدن کانال‌های منتهی به این بنادر، امکان استفاده تجاری از بندر ترکمن و بندر گز وجود ندارد.

وی آبخور پای اسکله را در بندر ترکمن ۱ متر و در بندر گز حدود ۲ متر اعلام کرد و افزود:‌ این در حالی است که در دریای خزر شناورهای با آبخور ۵ متر تردد می‌کنند که به همین دلیل امکان پهلودهی آنها وجود ندارد.

به گفته اسعدی همچنین کانال خوزینی و دیگر کانال‌های موجود در خلیج گرگان که این خلیج را به دریای خزر متصل می‌کند، مسدود شده و اجازه ورود شناور به خلیج گرگان و پهلوگیری در بنادر ترکمن و گز را نمی‌دهد بنابراین تنها راه ارتباطی بندر ترکمن با دریای خزر از طریق کانال جزیره آشوراده است که تا پیش از سفر هیئت دولت به گلستان، سازمان حفاظت محیط زیست اجازه ورود گردشگر به این جزیره را نمی‌داد و با دستور مستقیم رئیس جمهور این مشکل برطرف شد.

وی با بیان اینکه بندر گز با هدف توسعه گردشگری در قراردادی ۵۰ ساله به استانداری گلستان واگذار شد اظهار کرد: استانداری گلستان نیز فراهم سازی زیرساخت‌های گردشگری درون خلیج گرگان از طریق بندر گز را به یک شرکت خصوصی سرمایه‌گذار در توسعه گردشگری واگذار کرد که آنها در حال مهیا کردن زیرساخت‌های لازم برای استفاده توریستی از بندر گز هستند.

اسعدی با تأکید بر اینکه امکانات گردشگری بندر ترکمن نیز در حال آماده‌سازی است، گفت: قرار است خط گردشگری بندر ترکمن به جزیره آشوراده راه‌اندازی شود که این موضوع زمان‌بر است و هنوز هیچ شناوری برای این هدف خریداری نشده است.

وی تنها بندر با قابلیت تجاری شدن در استان گلستان را بندر خواجه نفس اعلام و اظهار کرد: بخش خصوصی در حال تأمین زیرساخت‌های لازم برای تبدیل کردن این بندر به بندر تجاری با برنامه‌ریزی ۲ ساله است./