شناسهٔ خبر: 26841 - سرویس مسکن و شهرسازی

نریمان در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

تاکید بر رعایت همه‌جانبه حقوق شهروندی در ساخت شهرهای جدید/ جلوگیری از تورم با استفاده از آورده‌های مردمی/ تکمیل سایت مسکن مهر ۱۰ شهر جدید تا پایان امسال/ وزارت راه و شهرسازی تنها متولی سایت‌های مسکن مهر نیست

محسن نریمان ـ پایگاه خبری معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه حقوق شهروندی مبنی بر تأمین تمامی خدمات روبنایی و زیربنایی در سایت‌های مسکن مهر شهرهای جدید باید رعایت شده و سپس به متقاضیان تحویل داده شود گفت: با توجه به گزارش‌های ارائه شده تا پایان امسال پرونده مسکن مهر ۱۰ شهر جدید را خواهیم بست.

محسن نریمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی در خصوص شرایط فعلی سایت مسكن مهر شهرهای جدید و اهم اقدامات انجام شده در این حوزه، طی سه سال اخیر گفت: شركت عمران شهرهای جدید متولی ساخت شهرهای جدید در كشور بوده و مسكن مهر یكی از وظایفی است كه در دولت قبل به این شركت واگذار شده ست. از آنجا كه در گذشته زمین‌های بلامعارض برای ایجاد شهرهای جدید تعیین شده بود، این امر بستر خوبی بود تا دولت پیشین روی این زمین‌ها اقداماتی داشته باشد.

نریمان با اشاره به وجود برخی مشكلات در برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ساخت مسكن مهر شهرهای جدید گفت: ساخت شهرهای جدید با افق جمعیتی تعیین شده طراحی شده بود ولی پس از جانمایی سایت‌های مسكن مهر در این شهرها میزان سكونت جمعیت در این مناطق فراتر از افق تعیین شده پیش‌بینی شد که خود نشان‌دهنده حجم بسیار بالای کار در آینده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینكه كلنگ‌زنی آخرین واحدهای مسكن مهر در دولت پیشین به صورت انبوه در شهر جدید پردیس به زمین زده شد گفت: به همین دلیل طبیعی است كه اتمام پروژه مسكن مهر پردیس به طول انجامیده  و آخرین پروژه در بین سایر شهرهای جدید در كشور باشد. این در حالی است كه اگر این اقدام گسترده در این شهر در این بازه زمانی انجام نمی‌شد شاید پرونده مسكن مهر با وضعیت بهتری به اتمام می‌رسید.

وی در ادامه گستردگی و شتاب‌زدگی در اجرای پروژه مسكن مهر را دو دلیل مهم در دیركرد تحویل واحدها به متقاضیان دانست و گفت: در نگاه برخی از افراد، مسكن مهر فقط ساخته شدن یك ساختمان است، در صورتی كه برخورداری از حقوق شهروندی برای ساكنان یك منطقه در هرجای كشور  از مواهب شهری است كه حق مسلم هر شهروندی محسوب می‌شود. به عقیده دولت تدبیر و امید و همچنین تاكید وزیر راه وشهرسازی برخورداری از تمامی امكانات روبنایی و زیربنایی از جمله این حقوق شهروندی به شمار می‌رود. بر این اساس تمامی سایت‌های مسكن مهر باید دارای فضای درمانی مناسب، فضای آموزشی، تفریحی، گردشگری، آرامش و امنیت باشد.

مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید با تأكید براینكه اخیرا تأمین بسیاری از خدمات روبنایی و زیربنایی شهرهای جدید برخلاف گذشته برعهده شركت عمران قرار گرفته است، گفت: مردم باید به این مسئله توجه داشته باشند كه در زمان کنونی نه تنها احداث ساختمان‌ها و مسیرهای دسترسی به شهرهای جدید بلكه تأمین انشعابات آب و گاز و فاضلاب و همچنین كلانتری، مدرسه و درمانگاه و ... به عهده وزارت راه و شهرسازی است كه خود امری زمان‌بر و هزینه‌بر به شمار می‌رود. در واقع وزارت راه و شهرسازی دیگر موظف به ساختن یك بنا نیست بلكه باید یك شهر بسازد و همه خدمات را در اختیار شهروندان قرار دهد.

وی در این خصوص تأكید كرد: در سایر كشورهای جهان، شهرهای جدید حداكثر از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر جمعیت برخوردار هستند، این درحالی است كه در كشور ما تنها در یكی از شهرهای جدید به نام پردیس نزدیك به ۴۰۰ هزار نفر اسكان پیدا می‌كنند كه خود شهرسازی با برنامه‌ریزی بسیار دقیق می‌طلبد.

نریمان با بیان این مطلب كه در دوره اخیر سعی شده است با فروش زمین به روش تهاتر و مدیریت دارایی‌ها زمینه تدارك منابع اعتباری جدید را برای طراحی پروژه‌های بیشتر فراهم كنیم گفت: درحال حاضر تلاش می‌كنیم تا علی‌رغم مشكلات فعلی این پرونده را به سرانجام برسانیم. هرچند كه آمار فعلی نیز بسیار مطلوب بوده و با توجه به شرایط كنونی كشور قابل توجه است.

معاون وزیر راه وشهرسازی در این‌باره افزود: براساس مصوبه دولت پیشین برای ساخت خدمات روبنایی از آورده‌های مردم استفاده می‌شد اما ادامه این روند در زمان كنونی هزینه‌های بسیاری را بردوش مردم می‌گذارد، به همین دلیل در دولت فعلی قرار براین شد تا برای اینگونه طرح‌ها از منابع دولتی و منابع داخلی شركت استفاده شود. به هر تقدیر وضعیت كنونی ما به گونه‌ای است كه در كلیه شهرهای كشور تلاش می‌کنیم تا پرونده مسكن مهر شهرهای جدید را به جز مناطقی كه اقدامات اجرایی آنها دیرتر شروع است ببندیم.

وی همچنین با اشاره به این نكته كه نزدیك به ۶۰ هزار واحد فاقد متقاضی وجود دارد، گفت: ساختمان‌های ما پیشرفتی بالای ۸۵ درصد دارند و متقاضی نیز باید ۸۵ درصد از آورده‌های خود را تا كنون پرداخت كرده باشد ولی این اتفاق صورت نگرفته و باعث دیركرد در واگذاری واحدها شده است.

نریمان در ادامه خاطرنشان كرد: تلاش ما بر این است تا هرچه زودتر شركت عمران شهرهای جدید به مأموریت اصلی خود مبنی بر ساخت شهرهای پویا، سالم، استاندارد و منطبق بر آخرین مدل‌های جهانی و الهام از هویت‌های ایرانی اسلامی برگردد تا در نسل  نو شهرهای جدید شاهد مشكلات قبلی نباشیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: با توجه به مشكلات به وجود آمده در شهرهای جدید و تاخیر در تحویل واحدها اعتماد مردم نسبت به مسئولان در این حوزه كم شده بود به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا برای جلب این  اعتماد و بهتر شدن سطح خدمات در شهرهای جدید افتتاح‌های خود را به صورت محله‌ای انجام دهیم.

وی ادامه داد: دولت پیشین در ابتدا پول پرقدرتی را از مصوبات شورای اقتصاد از طریق بانك‌ها به داخل طرح مسكن مهر پمپاژ كرد، طبیعی است كه با ورود چنین پولی به بازار تورم نیز در كشور به وجود می‌آید. اما اگر با برنامه‌ریزی مناسب سرمایه‌های خرد و كوچك مردم را در این راه مصرف می‌کرد علاوه بر ایجاد اشتغال، از تورم نیز جلوگیری می‌شد. با توجه به این شرایط و همچنین استفاده ۷۰ درصدی دولت دهم از تسهیلات بانکی برای ساخت پروژه‌های مسکن مهر در دولت تدبیرو امید تلاش شد با ایجاد جذابیت در شهرها و جلب اعتماد مردم بیشترین كار از طریق آورده‌های متقاضیان انجام شده و تنها از ۳۰ درصد تسهیلات استفاده شود، به این وسیله از سویی مردم نیز راغب به ثبت‌نام واحدها و پرداخت اورده خود بوده و از سویی دیگر از افزایش تورم جلوگیری شد.

به گفته نریمان اگر در این دوره نیز به همان روش پول پرقدرت پروژه‌ها تزریق می‌شد روند افزایش تورم همچنان ادامه پیدا می‌كرد.

معاون وزیر راه وشهرسازی در خصوص روند تسهیلات بانكی پروژه‌های مسكن مهر و دریافت سهم آورده در دولت تدبیرو امید گفت: در دولت گذشته با هدف اخذ تسهیلات بیشتر درصد نمایشی از تحویل واحدها به بانك ارائه می‌شد و همچنین درصد پیشرفت فیزیكی ساختمان‌ها با درصد ریالی اخذ شده از بانك متناسب نبود. این در حالی است كه باتوجه به تعداد واحدهای واگذار شده در دولت فعلی ما تنها از دو هزار میلیارد تومان استفاده كرده‌ایم ولی این رقم برای دولت دهم به ۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

نریمان با تاكید بر اینكه شركت عمران شهرهای جدید تنها متولی واگذاری ۲۰ درصد از مسكن مهر كل كشور است گفت: با توجه به گزارش‌های موجود و اقدامات انجام شده پرونده مسکن مهر شهرهای جدید علوی، رامشار، امیرکبیر، بهارستان، مجلسی، صدرا، بینالود، اندیشه، سهند و عالیشهر تا پایان امسال بسته شده و تمامی واحدها به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

وی همچنین در این خصوص اضافه كرد: وزارت راه وشهرسازی تنها متعهد به تكمیل سایت مسكن مهر نیست بلكه سایر وزارتخانه‌ها مانند وزارت نیرو،‌ بهداشت، نفت و آموزش و پرورش موظف به انجام وظایف خود و تامین خدمات در شهرها و سایت مسكن مهر هستند. اما مردم به دلیل عدم آگاهی مشكلات و تاخیر در تحویل واحدها، این امر را تنها وظیفه وزارت راه وشهرسازی می‌دانند و به آن اعتراض می‌كنند که باید در رابطه نیز اطلاع‌رسانی شود./