شناسهٔ خبر: 26912 - سرویس استان‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح كرد:

رابطه شهرداری با حاکمیت کجاست؟/ اصرار بر بلندمرتبه‌سازی یعنی حرکت خارج از برنامه/ شهرداری تهران بگويد آیا تابع قانون هست یا خیر؟

پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اثر بلندمرتبه‌سازی بخصوص در منطقه ۲۲ بر آلودگی هوای تهران گفت: اصرار شهرداری بر بلندمرتبه‌سازی یعنی حرکت خارج از برنامه. این ارگان باید یک مساله را مشخص کند و آن این است که رابطه شهرداری با حاکمیت کجاست و بگوید آیا تابع قانون هست یا خیر.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پیروز حناچی با بیان اینکه اگر بگوییم بلندمرتبه سازی تاثیری بر آلودگی هوا ندارد حرفی کاملا غیرعلمی زده‌ایم؛ اظهار کرد: چرا که این مساله با توجه به علم سیالات کاملا واضح و آشکار است. علم سیالات می‌گوید اگر دو سطح کاملا صیقلی را روی هم عبور دهید مشکلی ایجاد نمی‌شود، اما اگر دو سطح مضرس (سطح دندانه‌دار) را روی هم بکشید گیر می‌کنند. عبور جریان باد بر سطح زمین نیز دقیقا همین حالت را دارد.

وی با بیان اینکه پایین آمدن سرعت باد در زمستان در شرایط وارونگی باعث آلودگی هوا می‌شود، افزود: در زمستان گزارشی از طرف سازمان هواشناسی در یک روز ارایه شد که نشان می‌داد باد در ایستگاه مهرآباد شش نات بود و در میدان رسالت، عدد صفر را نشان می‌داد. این به معنای آن است که ساخت و ساز در جریان باد تاثیر منفی می‌گذارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با ایسنا تاکید کرد: قطعا متراکم کردن شهر و تجمیع دودکش‌ها و خودروها در یک نقطه میزان آلودگی را در آن منطقه افزایش می‌دهد؛ مخصوصا وقتی خارج از برنامه اقداماتی صورت گیرد.

به گفته حناچی، اصرار شهرداری بر بلندمرتبه‌سازی یعنی حرکت خارج از برنامه. لذا این ارگان باید از مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی تمکین کند. این ارگان باید یک مساله را مشخص کند و آن این است که رابطه شهرداری با حاکمیت کجاست و بگوید آیا تابع قانون هست یا خیر.