شناسهٔ خبر: 26919 - سرویس استان‌ها

در هفته دولت انجام شد:

آغاز مرمت و حفاظت از مدرسه تاریخی صالحان با حضور معاون رئیس جمهور در استان همدان

افتتاح مرمت و حفاظت از مدرسه تاریخی صالحان در استان همدان با حضور دکتر سلطانی فر معاون رئیس جمهور، دکتر ایزدی معاون وزیر راه وشهرسازی، آیت اله طه محمدی نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه همدان، مهندس نیکبخت استاندار و سایر مسئولین ذیربط آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان همدان، محمد رودباری در این آیین عنوان کرد: این مدرسه پس از مرمت به عنوان اولین مرکز توسعه محلات در استان همدان فعال خواهد بود.

مدیرکل راه وشهرسازی استان در ادامه افزود: هدف از مرمت این بنای با ارزش، ارتقاء کیفیت زندگی در محلات و حفظ و نگهداری ساختمان‌های تاریخی است.

وی یادآورشد: شرکت عمران و بهسازی تا کنون حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان جهت تملک این بنا هزینه کرده و حدود ۴۰۰ میلیون تومان نیز جهت تعمیرات آن پیش‌بینی شده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این مراسم بیان کرد: همکاری سازمان میراث و وزارت راه وشهرسازی در احیای بافت‌های تاریخی باعث شده مسیر نجات بخشی این بناهای با ارزش مشخص شود.

دکتر سلطانی فر ادامه داد: هدف ما این است که با همکاری هم بتوانیم با نجات بخشی این بافت‌های تاریخی هویت فرهنگی و تاریخی آنها را حفظ و نگهداری کنیم.

وی عنوان کرد: ازاین بناها به عنوان مکان‌های پذیرایی ، اقامتی و فرهنگی خدماتی استفاده خواهد شد چرا که بسیارمورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری نیز در این آیین عنوان کرد: این مرکز محلات با کوچکترین اقدامات می‌تواند مجدد ساماندهی و باززنده سازی شود.

دکتر ایزدی با بیان این مطلب که این طرح در شهرهای مختلفی در حال اجراست، گفت: اجرای این طرح‌ها نشان می‌دهد که با ارتقاء کیفیت می‌توان فضای جاذبی برای مردم و شهروندان منطقه ایجاد کرد.

وی ادامه داد: اعتبارات خوبی از طرف دولت فراهم شده که به شکل اهرمی مابقی دستگاه‌ها را نیز همراه می‌کند.

وی با اشاره به انتخاب سه محله کلپا، حاجی و کبابیان در استان به عنوان طرح‌های پایلوت بیان کرد: امیدواریم این سه طرح الگویی شود برای بقیه مراکز تاریخی شهر همدان که مردم هم به لحاظ فرهنگی و اجتماعی به آن وابسته‌اند و هم این که محلات می‌تواند مراکز خدماتی برای توسعه و گسترش شهر و منطقه باشد.

دکتر ایزدی در پایان گفت: اعتباراتی که برای بازآفرینی محلات در سطح کشور در نظر گرفتیم بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که به شکل همگرا و همراستا در جهت تحقق برنامه‌های خود اختصاص دادیم و در سال ۹۵ اجرایی خواهیم کرد.