شناسهٔ خبر: 26980 - سرویس ریلی

جزئیات سومین جلسه هم‌اندیشی همایش شهرسازی ریل‌پایه ۲

بررسی اهداف و موضوعات همایش/ تاکید بر روش TOD در شهرسازی ریل‌پایه

شهرسازی ریل پایه سومین جلسه هم‌اندیشی همایش شهرسازی ریل پایه ۲ با حضور عضو هیئت مدیره شرکت راه‌آهن و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی پیرامون بررسی اهداف ومحورهای همایش و ارائه پیشنهاد از سوی کارشناسان شهرسازی و حمل و نقل ریلی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بعدازظهر دیروز سومین نشست هم‌اندیشی همایش شهرسازی ریل پایه ۲ با حضور مهرداد تقی‌زاده عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن، مرتضی باقری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی، سیادت موسوی و متخصصان حمل‌ونقل ریلی و شهرسازی در شرکت راه‌آهن برگزار شد.

در ابتدای جلسه مطرح شد؛ برای افرادی که اولین بار در این همایش شرکت می‌کنند، جلسه‌ای جهت ارائه توضیحاتی از همایش شهرسازی ریل پایه ۱ تشکیل خواهد شد تا آمادگی ذهنی برای همایش دوم داشته باشند.

در ادامه پنج هدف اصلی برگزاری جلسه عنوان شد که عبارت‌اند از :

۱- تعمیق درک تئوریک از مفهوم شهرسازی ریل پایه با تعریف محلی و بومی‌سازی آن

۲- استمرار سیاست TOD در نظام برنامه‌ریزی کشور

۳- کمک به نهادسازی برای اجرای TOD

۴- تأکید در طراحی درست و خلاقانه TOD در مقیاس‌های مختلف

۵- معرفی نمونه‌های موفق TOD برای دستیابی به نمونه‌های پایلوت

پیشنهادی که در خصوص اهداف اصلی مطرح شد بر چگونگی تقاضای سفر و عوامل مؤثر در تغییر ذائقه مردم و تبدیل شهرسازی ریل پایه به‌عنوان یک مطالب عمومی تأکید شد.

تقی زاده بابیان اینکه باید تی او دی در کشور دنبال شود گفت: شهرداری‌ها در همه جای دنیا به دنبال نزدیک کردن ایستگاه‌های راه‌آهن به مرکز شهر هستند و در شهرهای بزرگ مانند لندن و پاریس بر تعدد ایستگاه‌ها تأکید می‌شود.

وی افزود: گروه مطالعاتی برای اجرا کردن «تی او دی» در بی‌آرتی انجام شد که متوجه شدیم این کار نشدنی است زیرا «تی او دی» با حضور بخش خصوصی انجام می‌شود و آن‌ها در جای مطمئن سرمایه‌گذاری می‌کنند اما حمل‌ونقل ریلی حتی اگر تراموا هم باشد توجیه اقتصادی دارد.

پس از بحث و تبادل‌نظر در خصوص اهداف فوق موارد موردنیاز برای تصمیم‌گیری در این جلسه مطرح شد که شامل:

۱- مقالات سفارشی

۲- پیشنهاد سخنرانان خارجی و داخلی بر اساس محورهای موضوعات

۳- تعیین افراد مسئول هر یک از پنل‌ها و کارگاه‌ها

۴- ارائه مباحث کمک به طرح موضوع در دانشگاه‌ها و ارتباط با آن‌ها

۵- ارائه مطالب و جریان سازی توسط اعضا

۶- پیگیری اسپانسرهای معنوی مرتبط با دانشگاه‌ها

۷- زمان‌های مهم

۸- هزینه‌های ثبت‌نام شدن

در بخش مقالات سفارشی ۴ موضوع از ۱۰ محور تعیین‌شده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند عبارت‌اند از:

الف) تأثیر شهرسازی ریل پایه بر توسعه اقتصاد (اهداف کلان) و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری (اهداف خرد) ترجیحاً بامطالعه موردی کشور

ب) ملاحظات لارم در اجرای شهرسازی ریل پایه در ایران (شهرسازی زمینه‌گرا)

پ) معیارهای مکان‌یابی و تعیین تعداد ایستگاه‌های راه‌آهن در داخل شهرها با رویکرد یکپارچگی حمل و نقل درون و برون شهری

ج) اثرات شهرسازی ریل‌پایه بر آلودگی هوا (دیزلی و برقی)

پیشنهاد دیگری مبنی بر ادغام عنوان چهارم در موضوع اول بود زیرا مفهوم آلودگی می‌تواند در در بخش اول نمود پیدا کند

همچنین محورها و موضوعات سخنرانان داخلی و خارجی نیز به سمع و نظر حظار رسید که به شرح زیر است:

۱-ارائه نمونه موفق جهانی

۲-شهرسازی ریل پایه و مبانی نظری شهرسازی نوین

۳-شهرسازی ریل‌پایه و توسعه عدالت اجتماعی (حاشیه‌نشینی)

۴-بررسی ابعاد زیست محیطی و نقش آن در توسعه پایدار

۵-یکپارچگی در برنامه‌ریزی حمل و نقل و توسعه شهری و منطقه‌ای با معرفی نمونه‌های جهانی

۶-شهرسازی ریل‌پایه و ارتقای کیفیت زندگی

۷-ارتقا توجیه‌پذیری اقتصادی شهرسازی ریل‌پایه با تجمیع سایر اهداف مهم مانند تاب‌آوری و پدافند غیر عامل

حمید سیادت موسوی با توجه به محورها تصریح کرد: دو محور اساسی اجتماعی و اقتصادی در این میان مطرح است که در بحث اجتماعی شامل مباحث حاشیه‌نشینی و حقوق شهروندی می‌شود که باید برجسته شود. همچنین در مسئله اقتصادی کشورها به خاطر مسئله خودرو محوری و حمل‌ونقل گران با تهدید مواجه است و این گرانی مردم را تا آستانه فقر پیش می‌برد.

وی افزود: به نظر می‌رسد این دو مبحث را با احتساب تصادفات و حوادث، آلودگی، زمان تلف‌شده، نیروی کار تحلیل رفته، این دو محور را به‌عنوان سخنرانی‌ها داشته باشیم.

در ادامه موضوعات پنل‌ها و کارگاه‌ها مطرح شد که شامل موارد زیر است:

۱- نمونه‌های TOD اجراشده در ایران

۲- شیوه بازنگری طرح‌های بالادست بر اساس TOD

۳- ساماندهی قطارهای باری در مدخل شهرها (برگزارکنندگان شرکت ارپ)

۴- معیارهای تعیین محدوده جغرافیایی مجموعه‌های شهری، مقیاس و مکان‌یابی TOD

در ادامه پیشنهادی از سوی کارشناسان شهرسازی مبنی بر  کانون TOD  با نظام  عرصه‌های عمومی و شهری فعال مطرح شد و مورد استقبال جمع قرار گرفت.