شناسهٔ خبر: 2704 - سرویس وزارتی

آخوندی در بیست و سومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران:

بحران‌های مشابه مسکن مهر دغدغه دانشگاهیان باشد / از تصمیم‌های خلق الساعه در شهرسازی بپرهیزیم

حضور وزیر راه و شهرسازی در مراسم هفته پژوهش در دانشگاه تهران وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن مهر ایران را از ریل توسعه خارج کرد گفت: وقتی مسئله مسکن مهر دغدغه دانشگاه باشد، رئیس جمهور دیگری به خود جرأت نمی‌دهد که بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از نظام بانکی را به این موضوع اختصاص دهد؛ وگرنه چند سال بعد دوباره فرد دیگری با شعارهای عوام‌گرایانه سر کار می‌آید و کشور را به بیراهه می‌برد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بیست و سومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران صبح امروز دوشنبه (۲۴ آذرماه) در تالار علامه امینی این دانشگاه با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، رضا داوری اردکانی استاد دانشگاه تهران و رئیس فرهنگستان علوم ایران، محمود نیلی احمدآبادی سرپرست دانشگاه و جمعی از اساتید و پژوهشگران کشور برگزار شد. آخوندی در این مراسم با تبریک هفته پژوهش گفت: دانشگاه تهران منشاء تحولات سترگ در نوسازی ایران بود و امیدوارم همچنان بتواند در دوره بلوغ خود موثر و نقش‌آفرین باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که هرگاه در جلسات مختلف علمی پژوهشی و دانشگاهی حاضر می‌شوم همه از گسست میان صنعت و دانشگاه یا اقتصاد و دانشگاه گله‌مند هستند، ادامه داد: البته این گله جدید نیست و دفتر صنعت و دانشگاه در دهه ۶۰ در همه دانشگاه‌ها ایجاد شد اما هنوز هم این اعتقاد وجود دارد که ارتباط صنعت و دانشگاه مناسب نیست.

وی افزود: در این سال‌ها راهکارهای مختلفی برای کم کردن این فاصله ارائه شد اما چون عمدتا این راهکارها دستوری، اجباری و دولتی بودند موفقیتی کسب نشد.

آخوندی با بیان این‌که مشکل از جای دیگری است که اغلب افراد از مطرح کردنش حذر می‌کنند، تاکید کرد: این مشکل به ساختار جامعه ایران برمی‌گردد؛ من از کتاب‌های دکتر داوری اردکانی متوجه شدم که اساسی‌ترین معضل جامعه ایران نحوه مواجهه با مدرنیته است. مدرنیته صرفا دانشگاه، آموزش یا صنعت نیست بلکه مفهوم پیچیده‌ای است که به استفاده ما از دانش و علم برمی‌گردد.

وی افزود: در ایران مدرنیته را نه قبول کرده‌ایم و نه رد؛ نسبت ما با مدرنیته مشخص نیست و تنها به ظواهر آن چسبیده‌ایم. دنیای مجازی و اموری از این دست را مطرح می‌کنیم، در حالی که مشکل اصلی همچنان باقی است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سبک زندگی ایرانیان اظهار کرد: گسست صنعت و دانشگاه یکی از نمونه‌های فاصله ما با مدرنیته است.

وی با تاکید بر این‌که دانشگاه باید برای این موضوع چراغی بیفروزد و راهی پیش روی ملت ایران قرار دهد، گفت: مسئله جدایی صنعت و دانشگاه معلول بی‌پاسخ بودن این سوال‌ها و نسبت ما با جهان مدرن است.

آخوندی در ادامه سخنان خود مسئله عدالت را مطرح و اظهار کرد: ما هنوز نسبت و رابطه‌مان را با عدالت مشخص نکرده‌ایم. از آن زیاد حرف می‌زنیم اما با آن مفهومی که امیرالمومنین می‌فرماید "العدالۀ اعطاء حق کل ذی حق" است فاصله زیاد داریم.

وی ادامه داد: آیا دانشگاه جایی است که فرزندان این سرزمین در آن آموزش می‌بینند یا جایی است که باید به "حق دسترسی به علم" جامه عمل پوشاند؟ متاسفانه حق دست‌یابی به علم را به مفهوم آموزش تقلیل داده‌ایم، در حالی که این حق بسیار فراتر از علم و شامل چرخش آزاد اطلاعات و مسائل دیگری است که با آموزش متفاوتند. به همین دلیل است که رویکرد مدرک گرایانه در دانشگاه‌های ما ایجاد می‌شود و همه به دنبال یک گواهی‌اند تا علم آموزی.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ثمره پاسخ ندادن به چنین سوال‌هایی غیر قابل سکونت شدن شهر تهران و کلانشهرهای دیگر ایران است، ادامه داد: هر چه اندیشمندان تلاش می‌کنند شرایط سکونت در تهران تسهیل شود باز هم عملا این شهر غیر قابل سکونت‌تر از قبل می‌شود.

وی تاکید کرد: وقتی قابلیت زندگی در شهر مطرح می‌شود همه مسایل مربوط به آن اعم از حمل و نقل، عمران، امنیت، اقتصاد، اجتماع و آرامش روان در پی آن می‌آید. این‌ها مسائلی است که انسان‌ها از سکونت در شهر انتظار دارند اما آیا شهرهای ما به چنین خواسته‌هایی پاسخ می‌گویند؟

آخوندی افسار گسیختگی، بی‌برنامگی، بی‌نظریه‌ بودن و هرج و مرج سیستماتیک کلانشهرها به خصوص تهران را نتیجه اقدامات دهه گذشته دانست و گفت: اکنون در وضعیتی هستیم که یک جابه‌جایی ساده در تهران حداقل به دو ساعت زمان نیاز دارد و این وضعیت درباره کسانی که پیرامون تهران زندگی می‌کنند و محل کارشان مرکز شهر است حادتر خواهد بود. 

وی با انتقاد از تصمیم‌های خلق الساعه در زمینه‌های مختلف از جمله فروش تراکم و ساخت مسکن برای شهر تهران افزود: وقتی در اطراف شهری مثل تهران که با بحران خشکسالی روبه‌رو است بیش از۴۰۰ هزار واحد مسکن بدون بنیان اولیه نظری در شهرهایی مانند پرند و پردیس می‌سازند فاجعه‌ای این‌چنین رخ می‌دهد و در این شرایط مشخص است که درباره حق دسترسی به علم، امنیت و عدالت چه دیدگاهی وجود دارد.

آخوندی خاطرنشان کرد: در دهه گذشته بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور در کمتر از ۱۰ شهر ایران ساکن شده‌اند؛ این در حالی است که تمام سواحل جنوبی کشور به عنوان مرکز ژئوپلیتیک ایران خالی از سکنه است.

وی ادامه داد: در دوره‌ای تعداد محدودی کارمند را به طور دستوری به شهرستان‌ها فرستادند ولی بدون تفکر ۴۰۰ هزار نفر را در پردیس ساکن کردند. درباره مسکن مهر که ایران را از ریل توسعه خارج کرد، چند پژوهش در دانشگاه‌های ما انجام شده است؟ این پژوهش باید در همه جوانب طرح مسکن مهر اعم از مسائل اقتصادی، عمرانی، جانمایی ، آثار اجتماعی و روانی و مهاجرت وجود داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: وقتی مسئله مسکن مهر دغدغه دانشگاه باشد، رئیس جمهور دیگری به خود جرأت نمی‌دهد که بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از نظام بانکی را به این موضوع اختصاص دهد؛ وگرنه چند سال بعد دوباره فرد دیگری با شعارهای عوام‌گرایانه سر کار می‌آید و کشور را به بیراهه می‌برد.

به گفته آخوندی بدون دانشگاه، همه حرف‌های گفته شده در همایش‌ها بدون پایه علمی است.

وی افزود: زمانی این سخنان ارزشمند است که دانشگاه نتایج این سخنان را در جامعه نهادینه کند.

وی تفکیک میان حمل و نقل شهری و برون شهری را اشتباه دانست و افزود: فردی که می خواهد از اسلامشهر به تهران بیاید، از این تفکیک‌ها اطلاع ندارد؛ ما هنوز ایستگاه راه‌آهن را به ایستگاه مترو متصل نکرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد:  هنوز در جابه‌جایی میان پیرامون و مرکز شهر نتوانسته‌ایم ارتباط منطقی برقرار و آن‌ها را به یکدیگر متصل کنیم.

آخوندی در پایان آمادگی کامل خود به عنوان وزیر راه و شهرسازی را برای همکاری کامل وزارت‌خانه متبوعش با دانشگاه در راستای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه اعلام کرد.

در پایان سخنرانی آخوندی در بیست و سومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران به تعدادی از استادان، دانشجویان و شرکت‌های دانش‌بنیان وابسته به این دانشگاه جوایزی اهدا شد.

همچنین پیروز حناچی معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی و عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران به دلیل ارائه طرح ساماندهی بهسازی و نوسازی خیابان‌های لاله‌زار و فردوسی تهران عنوان «طرح کاربردی برجسته» را دریافت کرد و جایزه خود را از دست وزیر راه و شهرسازی گرفت./