شناسهٔ خبر: 27184 - سرویس مسکن و شهرسازی

بت‌شکن مطرح کرد؛

رشد ۳۰ درصدی معاملات مسکن در تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل/ رشد ۹۸ و ۶۵ درصدی مشارکت مدنی ساخت و تسهیلات خرید مسکن

محمد هاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن با تاکید بر رشد ۳۰ درصدی معاملات مسکن در ۵ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۹۸ درصدی مشارکت مدنی ساخت و رشد ۶۵ درصدی تسهیلات خرید مسکن خبر داد و اینها را نشانه‌های واقعی رونق بازار مسکن دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدهاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری و در تحلیل خود برای وضعیت بازار معاملات مسکن بر اساس آماری که به تازگی از سوی بانک‌مرکزی منتشر شد گفت: بر اساس آماری که رسما بانک‌مرکزی اعلام کرده میزان معاملات واحدهای مسکونی در پنج ماهه نخست سال افزایش معقولی را داشته است و در تهران در مردادماه ۱۷ هزار فقره قرارداد معامله شده که نسبت به ماه مشابه سال قبل (۹۴)، ۳۰ درصد رشد داشت.

مدیرعامل بانک‌مسکن رشد بازار معاملات مسکن در پنج ماهه نخست سال جاری را سیگنالی قابل‌توجهی خواند و ادامه داد: ما با نرخ رشد معمول با قیمت مسکن در تهران مواجه هستیم. بدین معنا، در حال حاضر قیمت رشد مسکن در تهران معقول است و میزان رشد قیمت مسکن در تهران در مردادماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷.۶ درصد افزایش را نشان می دهد و به نظر می‌رسد بازار مسکن در یک مسیر هم‌طراز با تورم نقطه به نقطه در حال حرکت است.

بت‌شکن افزود: در حال‌حاضر شاهد بهبود نسبی در شاخص اقتصاد کلان و رشد اقتصادی هستیم.

مقام‌مسئول بانک مسکن با اشاره به سخنان رییس‌جمهور درباره نرخ رشد ۴ درصدی اقتصاد در سه ماهه نخست سال جاری گفت: کاهش نرخ سود سپرده و همچنین نرخ تسهیلات به عنوان بازار موازی با بخش سپرده‌گذاری در سیستم‌بانکی نشان‌دهنده زمینه‌های افزایش استفاده از تسهیلات ساخت است که آمارهای ۵ ماهه نخست سال نیز موید این موضوع است.  

بت‌شکن ادامه داد: در خصوص حجم تسهیلات اعطایی در ۵ ماهه نخست سال بانک مسکن در بخش ساخت و مشارکت مدنی ساخت ۹۸ درصد رشد داشتیم و در خصوص تسهیلات خرید ۶۵ درصد افزایش داشتیم.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: آمارها نشان می‌دهند که ۶۱ درصد کل معاملات به واحدهای مسکونی  با متوسط قیمت ۲.۲ میلیون تومان به ازای هر مترمربع با درصدی معادل ۵۳ درصد در زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع اختصاص یافته است. این آمار نشان می‌دهد میزان تقاضای مصرفی روی واحدهای مسکونی شکل گرفته و تسهیلان نیز موید آن است.

بت‌شکن گفت: افزایش حجم سرمایه‌گذاری با نرخ سود متناسب و افزایش قدرت تسهیلات‌دهی بانکی و کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری در حدود ۱۵ درصد نشانگر افزایش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و ساختمان است.

وی تاکید کرد: افزایش تعداد معاملات، میزان تسهیلات، میزان پروانه‌های صادرشده و همچنین افزایش منطقی قیمت واحدهای مسکونی در کنار هم علائمی هستند که نشان می‌دهند از رکود مسکن خارج شده‌ایم و به فاز رونق نزدیک می‌شویم. /