شناسهٔ خبر: 27195 - سرویس جاده‌ای

در دیدار دبیرکل تراسیکا و معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح شد:

درخواست تراسیکا برای پیوستن ایران به توافقنامه سند حمل واحد/ پیشنهاد ایران برای مشارکت در پروژه‌های ایمنی راه‌های تراسیکا/ بررسی مشکلات ترانزیتی بین ایران و ترکمنستان

دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با دبیرکل تراسیکا ضمن اعلام موافقت نسبت به مشارکت ایران در زمینه اسناد حمل یکپارچه میان کشورهای عضو تراسیکا تصریح کرد: سیاست دولت تدبیر و امید توسعه همکاری با جوامع بین‌المللی است اما در مقابل انتظار داریم تراسیکا در پروژه‌های خود موقعیت ایران را بیشتر مدنظر داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میرچا چوبرگا دبیر کل تراسیكا دیروز(سه شنبه) با حضور در مرکز مدیریت راه‌های کشور ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این مرکز با داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دیدار و گفتگو کرد.

داود کشاورزیان در ابتدا ضمن خوشامدگویی به دبیر کل تراسیکا با اشاره به وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای ایران اظهار داشت: بخش اعظم حمل‌ونقل در ایران از طریق جاده‌ها انجام می‌شود چون ایران فاقد مسیرهای داخلی آبی است، و بخش کوچکی از حمل‌ونقل نیز به طریق ریلی انجام می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون ۴۰۰هزار دستگاه کامیون در داخل کشور مشغول حمل‌ونقل کالا هستند که عمر بخشی از آن‌ها بالا است. به همین خاطر برنامه‌ای برای نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای طراحی‌شده که پس از توافق ایران و ۱+۵ زمینه سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی برای نوسازی ناوگان فرسوده فراهم‌شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان اینکه «وزارت راه و شهرسازی در بخش جاده‌ای همانند ریلی، پروژه‌های متعددی برای ساخت و توسعه راه‌ها، آزادراه و راه‌آهن دارد» گفت: نقش سازمان ما نیز مسئولیت نگهداری بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر انواع راه در کشور است که ۵۰ درصد آن شامل راه‌های روستایی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن معرفی مرکز مدیریت راه‌های کشور بیان داشت: در این مرکز مانیتورینگ جاده‌های سراسر کشور انجام می‌شود. همچنین طراحی و برنامه‌ریزی سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای همانند دوربین‌های تردد شمار، کنترل سرعت، نظارت تصویری و سیستم توزین برای شناسایی بارهای غیرمجاز خلاصه‌ای از اقدامات این مرکز است.

کشاورزیان در ادامه خواستار ارائه اطلاعاتی در خصوص اقدامات انجام‌شده در تراسیکا شد.

درخواست تراسیکا برای پیوستن ایران به تفاهم‌نامه 6 کشور 

دبیر کل تراسیکا پیش از شروع صحبت از گروه تراسیکا در ایران تشکر کرد و گفت: ابتدا می‌خواهم از تیم تراسیکا و دولت ایران به خاطر تمام فعالیت‌هایی انجام‌شده تشکر و خشنودی تراسیکا به دلیل لغو تحریم‌ها علیه ایران را ابراز کنم.

وی افزود: تراسیکا می‌خواهد به ایران کمک کند. موقعیت ایران در منطقه بسیار مهم است زیرا جاده‌هایی برای دسترسی به جنوب آسیا و اروپا دارد و کمک ما به ایران می‌تواند به بهبود وضعیت حمل‌ونقل و قوی‌تر شدن و توسعه کریدور تراسیکا به اروپا و برعکس منجر شود.

من مطمئن هستم که وزیر راه و شهرسازی و دولت ایران با تفاهم‌نامه‌هایی برای توسعه حمل‌ونقل چندوجهی در کریدور مخالفتی ندارد. به همین خاطر ما توافقنامه‌ای در این خصوص در دست تهیه داریم و صمیمانه از شما و دولت ایران درخواست دارم که این توافقنامه را امضا کنید. در حال حاضر شش کشور شامل اوکراین، مولداوی، رمانی، ترکیه، گرجستان و ارمنستان این توافقنامه را امضا کرده‌اند.

امضای این توافقنامه موجب می‌شود کشورهای هم‌پیمان بتوانند فقط از طریق یک سند حمل واحد از گمرک کشورهای یکدیگر عبور کنند و دیگر نیازی به صدور اسناد حمل مختلف از هر یک از کشورها نخواهد بود و با توجه به اهمیت موضوع به دنبال عملیاتی کردن این پروژه تا پایان سال ۲۰۱۶ هستیم. این فرصت خوبی است که به ما ملحق شوید

دبیرکل تراسیکا افزود: در جلسه قبلی تراسیکا که اول ژوئن در اودسا برگزار شد، پس از برگزاری سلسله جلساتی بین نمایندگان دولت‌های هر یک از کشورها، یک استراتژی ۱۰ ساله برای سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ اتخاذ شد و هم‌اکنون در یک مدت سه‌ساله از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ روی برنامه راهبردی(action plan) کار خواهیم کرد. به همین خاطر صمیمانه از شما درخواست می‌شود که با پیوستن به تفاهم‌نامه و فرستادن متخصصان خود به نهایی شدن این اسناد کمک کنید.

در فصل پاییز کارشناسان ۵ کشور عضو  این توافقنامه دو کارگروه که یکی از آن‌ها شامل کارگروه حمل‌ونقل چندوجهی می‌شود که ایران در سال ۲۰۰۹ برای بهبود حمل‌ونقل چندوجهی به آن ملحق شده است تشکیل خواهد شد.

این توافقنامه باز است و منوط به اعضای تراسیکا نمی‌شود و سایر کشورها نظیر افغانستان و یونان می‌توانند آن را امضا کنند. البته در حال مذاکره با گرجستان برای پیوستن به این توافقنامه هستیم.

ابراز علاقه ایران برای استفاده از تجربیات تراسیکا در بخش ایمنی راه‌ها

داود کشاورزیان پس از استماع اظهارات دبیر کل تراسیکا بیان داشت: به‌طور حتم مشارکت و همکاری از سوی سازمان انجام می‌شود و از طرفی منتظر دعوت‌نامه شما برای حضور کارشناسان خود در کارگروه‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: سیاست دولت توسعه همکاری با جوامع بین‌المللی است به‌طوری‌که اخیراً مذاکراتی با کریستین باخ و هنریک هولولویه مدیرکل حمل‌ونقل اتحادیه اروپا داشتیم. در مقابل انتظار داریم تراسیکا در پروژه‌های خود موقعیت ایران را در نظر داشته باشد و بشتر مدنظر داشته باشد تا بتوانیم علاوه بر مشارکت از تجربه سایر کشورها نیز استفاده کنیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به فعالیت تراسیکا در بخش ایمنی  و ایمنی راه‌ها گفت: ما علاقه‌مند هستیم از تجربیات شما در این زمینه استفاده کنیم. اما علی‌رغم اینکه ایران عضو تراسیکا محسوب می‌شود رنگ کشور ایران مانند رنگ کشورهای غیر عضو است به همین خاطر انتظار داریم که دبیرخانه در مسائل بین کشورهای عضو فعالانه برخورد کند.

وی با اشاره به مشکلات پدید آماده در بخش ترانزیت جاده‌ای کالا بین ایران و ترکمنستان گفت: اخیراً دولت ترکمنستان برای ترانزیت کالا به ازبکستان و قزاقستان و قرقیزستان به ازای پیمایش هر یک کیلومتر یک دلار عوارض وضع کرده‌ که رقم نسبتاً سنگینی محسوب می‌شود و باعث شده تا کرایه حمل به کشورهای مقصد گران شود. اگرچه ما در حال پیگیری برای حذف این عوارض هستیم و با توجه به اینکه ازبکستان عضو کریدور تراسیکا است از شما درخواست می‌شود تا به رفع این مشکلات میان ایران و ترکمنستان کمک کنید.

میرچا چوبراگا در ادامه جلسه و در پاسخ به انتقاد کشاورزیان در خصوص رنگ پرچم ایران در نقشه تراسیکا گفت:این فرصت خوبی برای تراسیکا است تا از مسئولان ایرانی درخواست کنیم که نقشه‌های جدید و به‌روز از جاده، ریل و بنادر برای ما ارسال کنند.

وی با اشاره به مشکل ایران و ترکمنستان نیز بیان داشت: در ماه ژوئن در دیدار با مسئولان امور خارجه و وزرای حمل و نقل ترکمنستان وعده دادند که از هیچ کمکی در قبال تراسیکا دریغ نخواهند کرد اما حاضر به امضای توافقنامه و عضویت در این کریدور نیستند و دلیل این تصمیم اصلاً مشخص نیست. در نظر داریم تا ترکمنستان را برای اجلاس بعدی تراسیکا دعوت کنیم و احتمال اینکه شرکت نکنند نیز دور از ذهن نیست.

دبیر کل تراسیکا خاطرنشان کرد: مشکلی که با ازبکستان هست عدم پرداخت حق عضویت از سال ۲۰۰۰ است و امسال در اودسا شرکت نکردند به همین خاطر در نامه‌ای به مسئولان ازبکستان اعلام شد که اگر در اول اکتبر پاسخی دریافت نشود میزبانی اجلاس سال آینده از آن‌ها گرفته می‌شود و طبق حروف الفبای انگلیسی به ارمنستان واگذار می‌گردد.

معاون وزیر راه و شهرسازی  در پایان ابراز داشت: امیدواریم سفر شما به ایران باعث توسعه فعالیت دبیرخانه شود از طرفی ما آمادگی خود را برای حضور فعال‌تر در تراسیکا اعلام می‌کنیم و منتظر دعوت‌نامه تراسیکا برای حضور کارشناسان در کارگروه‌های مذکور هستیم.