شناسهٔ خبر: 27368 - سرویس مسکن و شهرسازی

بت‌شکن مطرح کرد؛

ابلاغ دستورالعمل کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن به بانک‌ها/ اجرای طرح تک‌رقمی سود نرخ تسهیلات بانکی

محمد هاشم بت شکن مدیرعامل بانک‌مسکن از ابلاغ دستورالعمل کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن به بانک‌ها که با دستور رئیس‌جمهوری در هفته گذشته تک رقمی شد و در بافت فرسود با ۸ درصد و در مناطق عمومی با ۹.۵ درصد ارایه می‌شود خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدهاشم بت‌شکن امروز در نشست خبری بانک مسکن در تشریح عملکرد بانک مسکن و اجرایی شدن کاهش نرخ سود تسهیلات گفت: نرخ سود تسهیلات ۸۰ میلیونی خرید مسکن به ۹.۵ درصد کاهش یافت و دستورالعمل آن امروز به بانک‌ها ابلاغ شد.

به گفته وی این اقدام کاهش ۴۱درصدی اقساط پرداختی متقاضیان را به همراه خواهد شد. همچنین سود ۹.۵ درصدی مشمول متقاضیانی که موعد دریافت تسهیلات‌شان از صندوق یکم شده است نیز می‌شود.

بت‌شکن یادآور شد: بخش مسکن با بیش از ۱۰۰ رشته فعالیت نقش پیش‌رانی خروج از رکود دارد.

وی تأکید کرد: به دنبال فراهم‌سازی بستر مسکن‌دار شدن خانوارهای متوسط و زوج‌های جوان از طریق توانمندسازی آنها و افزایش مبلغ تسهیلات هستیم.

وی افزود: در فرهنگ تجهیز پس‌انداز ملی، ارتقای فرهنگ پس‌انداز را پیگیری می‌کنیم.

مدیرعامل بانک مسکن اظهار داشت: در یک سال گذشته سبد کاملی از محصولات برای خرید و ساخت مسکن تهیه کردیم. یکی از این محصولات صندوق پس‌انداز یکم است که به شرط یکسال سپرده گذاری تا ۸۰ میلیون تومان در تهران، ۶۰ میلیون تومان در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و ۴۰ میلیون تومان در شهرهای کوچک ارائه می‌شود.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: برای زوجین این رقم در یک پلاک ثبتی ۲ برابر است.

بت‌شکن افزود: نرخ تسهیلات پس‌انداز مسکن یکم در زمان شروع به کار صندوق (خرداد ۹۴) ۱۴ درصد بود.

وی افزود: سپس نرخ سود تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز یکم تک رقمی شد و ۹.۵ درصد برای سایر مناطق شهری و ۸ درصد برای بافت فرسوده کاهش یافت.

وی اظهارداشت: نرخ سود ۹.۵ درصدی از امروز در ۱۲۵۵ شعبه ما ابلاغ شد و اجرا می‌شود.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: همچنین نسبت به اقساط تسهیلات با نرخ سود ۱۴ درصدی، با برنامه مشخص کاهش ۴۱ درصدی اقساط پرداختی برای استفاده کنندگان را در دستور کار قرار دادیم.

وی گفت: مبلغ قسط برای تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی (که به طور متوسط در سطح کشور در نظر گرفته شده است) در بافت‌های فرسوده شهری به ۵۱۲ هزار تومان و تسهیلات با نرخ ۹.۵ درصدی به ۵۵۷ هزار تومان کاهش یافت.

مدیرعامل بانک مسکن بیان کرد: در تهران اقساط تسهیلات ۸۰ میلیونی با نرخ ۸ درصد ۶۸۳ هزار تومان و با نرخ ۹.۵ درصد ۷۳۲ هزار تومان است.

بت‌شکن افزود: اقساط تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۸ درصد ۳۴۱ هزار تومان و با نرخ سود ۹.۵ درصد ۳۷۱ هزار تومان است.

مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به سوال فارس گفت که این ارقام پلکانی است و به تدریج افزایش می‌یابد، همچنین تعداد اقساط ۱۴۴ ماهه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فارس بت شکن درباره شمول این نرخ سود برای کسانی که امروز موعد دریافت تسهیلاتشان است گفت: این تسهیلات مشمول آنهایی که از امروز آن را دریافت می‌کنند می‌شود بنابراین کسانی که از گذشته حساب باز کرده و امروز مشمول دریافت هستند، تسهیلات با نرخ سود ۹.۵ درصد دریافت می‌کنند.

بت‌شکن بیان کرد: رشد مضاعفی در افتتاح سپرده صندوق پس‌انداز مسکن یکم داشتیم که تا چهارشنبه هفته گذشته ۶۸ هزار و ۷۷۶ فقره به مبلغ ۱۴ هزار و ۲۳۵ میلیارد ریال منابع وارد صندوق شده است.

وی گفت: در سال ۹۴ روزانه به طور متوسط ۱۶۹ فقره افتتاح حساب صندوق پس‌انداز یکم مسکن داشتیم که در سال ۹۵ به ۳۸۴ فقره و در روز چهارشنبه هفته گذشته و در یک روز فقط ۵۷۰ فقره افتتاح حساب داشته‌ایم.

بت‌شکن ادامه داد: صندوق پس‌انداز جوانان نیز تا سقف ۶۰ میلیون تومان در تهران و ۵۰ میلیون تومان در شهرهای بزرگ تسهیلات می‌دهد که نرخ سود آن ۱۱ درصد است.

مدیرعامل بانک مسکن اظهارداشت: همچنین تسهیلات بدون سپرده تا سقف ۴۰ میلیون تومان برای شهرهای کوچک، ۵۰ میلیون تومان برای شهرهای بزرگ و ۶۰ میلیون تومان برای تهران با نرخ سود ۱۸ درصد ارائه می‌شود.

وی این را هم گفت که تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق برای تهران، شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک به ترتیب ۶۰ میلیون، ۵۰ میلیون و ۴۰ میلیون تومان است که برای زوجین ۱۰۰ میلیون تومان در تهران، ۸۰ میلیون تومان در شهرهای بزرگ و ۶۰ میلیون تومان در شهرهای کوچک خواهد بود و نرخ سود آن ۱۷.۵ درصد است.

بت‌شکن اظهارداشت: همچنین برای انبوه‌سازی و مجتمع سازی نیز تسهیلاتی داریم به این ترتیب که اگر انبوه‌ساز به روش سنتی پروژه را اجرا کند به ازای هر واحد ۱۱۰ میلیون تومان و اگر به روش صنعتی باشد به ازای هر واحد ۱۳۰ میلیون تومان و اگر به روش انتقال تکنولوژی باشد به ازای هر واحد ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: این رقم برای مراکز استان‌ها به ترتیب شامل ۹۰، ۱۱۰ و ۱۳۰ میلیون تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه موضوع حساب‌های امانی را پیگیری می‌کنیم گفت: به دنبال تنظیم بازار پیش‌خرید و پیش‌فروش هستیم که دستورالعمل آن به شعب بانک‌ها ابلاغ شد؛ بانک در قالب کارمزد ۲.۵ درصدی تضامین را بر عهده می‌گیرد.

بت‌شکن با بیان اینکه راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان را دنبال کردیم، گفت: در ماه‌های گذشته اولین بار اوراق رهنی مسکن به مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال تجهیز کردیم که در کسری از ثانیه به فروش رفت.

وی افزود: انتشار اوراق مرابهه برای تولیدکنندگان مصالح ساختمانی جزء بسته خدمات مالی بانکی بود.

بت‌شکن با بیان اینکه تسهیلات بانکی در ۴ ماه ابتدای امسال به ۱۲۹۵ میلیارد ریال رسید که سال گذشته در همین مدت ۹۴۰ هزار میلیارد تومان بود.

وی گفت: در بخش مسکن و ساختمان با رشد ۱۰ درصدی در تسهیلات مواجه بودیم که در ۴ ماه اول سال به ۱۰۵ هزار میلیارد ریال رسید که در مدت مشابه سال قبل ۹۵ هزار میلیارد ریال بود.

وی گفت: سهم تسهیلات مسکن ساختمان از کل تسهیلات بانکی ۱۰ درصد بود که در ۴ ماه اول امسال به ۸.۳ درصد کاهش یافت.

وی افزود: در ۴ ماه ابتدای سال گذشته ۱۹ هزار و ۹۸۴ میلیارد ریال تسهیلات دادیم که با رشد ۶۲ درصدی امسال در ۴ ماه اول سال به ۳۲ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: تسهیلات مشارکت مدنی احداث در پایان مرداد امسال ۹۸ درصد از جهت مبلغ و ۴۹ درصد از جهت تعداد واحد مسکونی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

بت‌شکن افزود: در بخش تسهیلات خرید در پایان مردادماه تسهیلات پرداختی طی ۵ ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۵ درصد از نظر تعدادی افزایش یافته است.

وی درباره تسهیلات مسکن نیز توضیح داد: ۵۰۲ هزار میلیارد ریال قرارداد منعقده ما در حوزه مسکن مهر است که ۴۷۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات داده‌ایم.

مدیرعامل بانک مسکن بیان کرد: از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی مهر تا امروز یک میلیون و ۶۸۲ هزار واحد فروش اقساطی شد و ۳۶۶ هزار میلیارد ریال مبلغ فروش اقساطی مسکن مهر است و تزریق کماکان ادامه دارد.

وی درباره انحراف منابع بانک مسکن گفت: واژه انحراف منابع خصوصاً در بانک دولتی واژه‌ای مناسب نیست؛ عموماً در نظام بانکی ۳ تا ۵ درصد سپرده‌های بانک باید به صورت وجه نقد حفظ شود، ما منابعی که از مسکن مهر وصول می‌کنیم دوباره به کار می‌بریم و در برخی شرایط یک شبه به برخی بانک‌های دولتی تسهیلات می‌دهم./