شناسهٔ خبر: 27430 - سرویس مسکن و شهرسازی

آشنایی با موزه هنرهای‌معاصر/ اثری با ترجمه اصول معماری اصیل به معماری مدرن

موزه هنرهای معاصر موزه هنرهای معاصر، اثری که به گفته برخی از معماران اثری با ترجمه اصول معماری اصیل به معماری مدرن شناخته می شود بیش از ۳۰۰۰ اثر ارزشمند هنرهای تجسمی را در درون خود نگهداری می کند و یکی از جاذبه های گردشگری تهران است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، موزه هنرهای معاصر تهران یکی از سرشناس‌ترین موزه های ایران است که در سال ۱۳۵۶ به همت و با طرح کامران دیبا در گوشه غربی پارک لاکه در امیرآباد تهران بنا شد. بنای موزه هنرهای معاصر در سبک معماری مدرن و با الهام از بادگیرهای کویری ایران طراحی شد. این موزه شامل جامع ترین و مهمترین گنجینه های هنر مدرن در خارج از اروپا، آمریکای شمالی و دارای نزدیک به ۱۰ مجموعه اول هنر نوگرا در دنیا است. این موزه دارای آثار مهمی از جنبش های هیجان نمایی انتزاعی، پاپ آرت، مینی مالیستی، مفهومی و فوتورئالسیم است و در گنجینه دائمی خود بیش از ۳۰۰۰ اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی ایران و جهان نگهداری می شود.

مجموعه آثاری از گوگن، رنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لویت و جاکومتی در این موزه وجود دارد.

گفته می‌شود، جنبش هنر نوین و معاصر در ایران در حوالی دههٔ ۱۳۲۰ خورشیدی (دههٔ ۱۹۴۰ میلادی) و با مرگ کمال الملک و گشایش دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در ایران آغاز شد. با ورود استادانی همچون آندره گودار و سفر دانشجویان هنر برای دانش اندوزی به اروپا، هنرمندان ایرانی با اندیشه های نوین در هنر جهان آشنا شدند.

غزال کرامتی یکی از معماران معاصر درباره موزه هنرهای معاصر می گوید: موزه هنرهای معاصر با استناد به وجوه جوهری معماری اصیل ایرانی قابل شناسایی است که ضمن پاسخگویی به نیازهای کارکردیريال واجد ارزش های زیبایی شناختی مهمی است. این اثر مصداق ترجمه اصول معماری اصیل به معماری مدرن ایران است.

ساختمان موزهٔ هنرهای معاصر از نمونه‌های معماری نوین در ایران به شمار می‌رود. در این سازه، از معماری سنتی ایران و مفاهیم فلسفی همراهِ عناصر مدرن بهره گرفته، ساختمان موزه از سنگ و بتون ساخته شده و روی هم رفته (همراه باغ‌های اطرف) ۸۵۰۰ مترمربع مساحت دارد. مساحت سطح کلی دیوارهای موزه نزدیکِ ۲۵۰۰ مترمربع است. خود موزه بیش از ۵۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و ساختنش ۹ سال طول کشید. محوطهٔ موزه دارای دو ورودی است که یکی در سوی پارک لاله قرار گرفته و خدماتی به شمار می‌رود، و دیگری ورودی اصلی است که از سوی خیابان کارگر در غرب سازه راه می‌دهد. ساختمان خود موزه در جنوب بستر طرح و باغ مجسمه واقع شده؛ و این باغ محیطی گسترده و چمن‌کاری‌شده در شمال ساختمان است.

نمای بیرونی ساختمان با الهام از بادگیرهای مناطق حاشیهٔ کویر ایران ساخته شده است. /