شناسهٔ خبر: 27437 - سرویس استان‌ها

استاندار خوزستان خبر داد:

آغاز احداث ۱۸۰۰ واحد مسکونی جهت انتقال سکونتگاه‌های غیررسمی/ احداث مجموعه معین‌التجار ویژه عرضه صنایع دستی و کالاهای سنتی در اهواز

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: عملیات اجرایی احداث یک هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی به منظور انتقال سکونتگاه‌های غیررسمی استان آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، غلامرضا شریعتی در نشست بررسی سکونتگاه‌های غیررسمی استان که در سرسرای استانداری خوزستان برگزار شد، گفت: عملیات اجرایی احداث یک هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در شهرهای مختلف استان برای انتقال سکونتگاه‌های غیر رسمی در استان آغاز وپس از تکمیل در اختیار واجدان شرایط قرار خواهد گرفت.

وی افزود: اداره اوقاف و امور خیریه ،شهرداری، راه و شهرسازی و فرمانداری می‌بایست برای اجرایی کردن تفاهم نامه بین استانداری خوزستان و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران وابسته به وزارت راه و شهرسازی با موضوع بحث ساماندهی محوطه اطراف علی بن مهزیار اهوازی وارد عمل شده و به سرعت طرح مورد نیاز تهیه گردد تا بر اساس برنامه‌ای که از سوی مشاوران استانداری تدوین و کارگروهی در این زمینه تشکیل و مراحل اجرایی آن آغاز شود.

استاندار خوزستان همچنین به احداث پنج هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی استان اشاره کرد و گفت: تاکنون کار احداث حدود یک هزار و ۸۰۰ واحد از این تعداد آغاز شده که این واحدهای مسکونی در سطح استان به تفکیک پروژه‌های مختلف در شهرهای اهواز، آغاجاری، دزفول، شوشتر و خرمشهر است.

وی بر تشکیل هیاتی از استان برای نظارت بر احداث این طرح‌ها تاکید کرد و گفت: بایدهیاتی در استان تشکیل و به شهرهای مورد نظر سفر کنند تا در حضور فرماندار و مسئولان محلی تصمیم‌های لازم در محل این پروژه‌ها اتخاذ و هرچه زودتر مشکلات این واحدهای در حال ساخت برطرف شود.

شریعتی همچنین با اشاره به طرح مجموعه 'معین التجار' که قرار است در مرکز اهواز احداث شود اشاره کرد و گفت: همچنین باتوجه به ظرفیت‌های لازم برای توسعه بخش صنایع دستی در استان، مجموعه معین التجار ویژه عرضه صنایع دستی و کالاهای سنتی در مرکز اهواز نیز احداث خواهد شد.

وی افزود: این مجموعه یک بازار برای ارائه کالاهای سنتی و صنایع دستی در محدوده مرکزی شهر اهواز است که هم می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری برای شهر اهواز مطرح شود و هم یک مکانی برای رشد و توسعه صنایع دستی در استان خوزستان فراهم نماید.

استاندار خوزستان گفت: طرح ساختمان معین التجار و محدوده اطراف آن در حال طراحی است که امید می‌رود طی جلسه‌ای که دراین رابطه با مشارکت فرمانداری اهواز، میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری اهواز و راه و شهرسازی برگزار خواهد شد، هرچه سریع‌تر کار اجرای این پروژه و طراحی آن به انجام برسد. یکی از چالش‌های عمده ناپایدارکننده شهری کشور، گونه‌ای شهرنشینی با مشکلات حاد موسوم به اسکان غیر رسمی یا حاشیه نشینی در مناطقی که به آن سکونتگاه‌های غیررسمی اتلاق می‌شود به شمار می‌رود.

مطالعات توانمندسازی و سازماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی برای اولین بار در کشور توسط شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران که بخشی از وزارت مسکن و شهرسازی و در واقع متولی امور بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی هستند به طور مشخص برای خوزستان به عنوان پایلوت تهیه شد. در زمان حاضر بسیاری از شهرهای استان خوزستان با مشکل سکونتگاه‌های غیررسمی مواجه بوده و انتظار می‌رود با ایجاد این پنج هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی بخشی از مشکلات استان و مشکلات حاشیه نشینی برطرف شود.