شناسهٔ خبر: 27510 - سرویس جاده‌ای

جزئیات نشست ۷۷ كميسيون ايمنی راه‌های كشور؛

اجرای طرح‌های ویژه ترافیكی در فاز پایانی سفرهای تابستانی/ شاخص تلفات ۴۷ درصد كاهش داشته است/ ضرورت افزایش اطلاع رسانی صدا وسیما در هشدارهای ایمنی

هفتاد و هفتمین جلسه کمیسیون ایمنی راه ها بر اساس تصمیمی که در هفتادو هفتمین نشست اعضای کمیسیون ایمنی راه‌ها گرفته شد، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده مکلف به اجرای طرح‌های ویژه ترافیكی در فاز پایانی سفرهای تابستانی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفتادوهفتمین نشست كمیسیون ایمنی راه‌های كشور صبح دوشنبه ۱۵/۰۶/۹۵ با حضور و مشاركت اعضا برگزار و پس از بحث و بررسی پیرامون دستوركار، جمعبندیهای زیر حاصل شد:

گزارش اقدام مشترك سازمان راهداری و حملونقل جادهای، پلیس راهور و دبیرخانه كمیسیون در زمینه شناسایی ۳۳۰۰ نقطه دارای تصادف شبكه راه‌های بین شهری و ۱۵۰۴ نقطه پرتصادف، مورد بررسی قرار گرفت و ضمن تقدیر از دست اندركاران امر، مقرر شد:

نقاط پرتصادف با فوریت آشكارسازی و اكیپهای امدادی و راهداری، ترجیحاً در سفرهای پیش رو در آن مقاطع مستقر شوند.

دستگاههای مربوط در جهت تأمین منابع و اعتبارات مورد نیاز برای رفع نقاط و مقاطع پرتصادف، به ویژه نقاط اولویتدار اهتمام ویژه نمایند.

بر مبنای دو تفاهمنامه بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت و درمان، مقرر است همکاری در بهبود شاخصها با هدف ایجاد جامعه ایمن، تدوین پیوست سلامت برای طرحهای عمرانی، ارتقای ایمنی عبور و مرور در کریدورهای پرخطر، ارتقای شاخصهای ایمنی و بهداشت در انواع حملونقل؛ جادهای – ریلی – دریایی - هوایی، ایمنسازی مدارس حاشیه راهها، ساخت مراکز بهداشتی و پایگاههای اورژانس با تأکید بر حاشیه شهرها و مناطق در اولویت، فرهنگسازی و ارتقای دانش ایمنی جامعه و . . . مورد اهتمام دو طرف قرار گیرد.

جمعبندی كارگروه هماهنگی اجرای طرحهای ویژه ترافیكی در زمینه برنامه دستگاهها برای مشاركت در ایمنی و روانسازی سفرهای پایانی تابستان به شرح زیر تأیید و مقرر شد مراتب به استانها ابلاغ شود.

توقف عملیات عمرانی تا ۵ مهر در حوزه برونشهری و تا ۱۵ مهر در حوزه درونشهری (سازمان راهداری/ وزارت كشور «شهرداریها»)

تشدید كنترل ناوگان عمومی بار و مسافری در مبدأ (مدیران شركت‌ها و مدیران فنی) با نظارت و پیگیری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جادهای

افزایش اطلاع رسانی و هشدار در زمینه های واژگونی، كمربند ایمنی سرنشینان عقب، سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی

استقرار تیم های امدادی در مجاورت راه‌ها و استفاده از چراغ گردان همزمان با آغاز تاریكی با همکاری پلیس، اورژانس، هلال احمر، راهداری

گزارش تحلیلی آمار تصادفات رانندگی در دوره بلندمدت ارایه و خلاصه وضعیت ایمنی و روند كشته شدگان و مقایسه سال ۱۳۹۴ نسبت به سال با بیشترین كشته شدگان (۱۳۸۴) به شرح زیر مطرح شد:

تعداد كشته شدگان بیش از ۴۰ درصد كاهش و مجروحان ۱۴ درصد رشد داشته است.

تعداد كشته‌ها به نسبت مجموع كشته و مجروح تصادفات ۵۰ درصد كاهش داشته است.

شاخص تلفات به یكصد هزار نفر جمعیت ۴۷ درصد كاهش داشته است.

شاخص تلفات به ده هزار وسیله نقلیه ۲۵ درصد كاهش داشته است.

 بر اساس این خبر با توجه به افزایش جمعیت و تعداد خودروها و همچنین افزایش سفر در دهه گذشته، وضعیت روند در شاخص‌ها و تعداد كشته شدگان مثبت ارزیابی می‌گردد.

با این حال، ادامه روند كاهش در تعداد تصادفات و كشته شدگان نیازمند برنامه اجرایی مدون و هماهنگی و همكاری مشترك تمامی سازمان‌های دخیل در امر ایمنی است.