مهدی حیدری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نرخ جدید عوارضی آزادراههای کشور اظهار داشت: سالانه بعد از بررسی صورت های مالی و میزان هزینه-درآمد نسبت به محاسبه متوسط نرخ رشد عوارض اقدام میشود و نرخ عوارض آزادراهی در سال جاری ۱۴.۶ درصد به طور متوسط در کل شبکه آزادراهی افزایش یافت. اما ممکن است این میزان از آزادراهی به آزادراه دیگر متفاوت باشد.
وی افزود: بر اساس محاسبات انجام شده از سوی دفتر مشارکت و سرمایه گذاریهای وزارت راه و شهرسازی نرخ بالاتری برای عوارض آزادراهی سال ۹۵ محاسبه شد به طوری که کمیته کارشناسی نرخ پیشنهادی را با افزایش میانگین ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته با در نظر گرفتن درآمد-هزینه، مانده مطالبات و طول دوره باقیمانده از قرار داد در نظر گرفت اما وزیر راه و شهرسازی در کنار متغیرهای مالی با مد نظر قرار دادن سایر پارامترها و با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و در نظر گرفتن صرفه و صلاح کاربران شبکه آزادراهی دستور تعدیل نرخ عوارضی از ۲۰ به ۱۴ درصد را صادر کرد.
به گفته حیدری بیشترین میزان افزایش نرخ عوارض مربوط به آزادراه قم-کاشان با ۱۹ درصد و کمترین میزان برای آزادراه تهران-شمال بدون هیچگونه افزایش قیمت است و بعد از آن آزادراه پل زال-اندیمشک با ۱۳.۲ درصد افزایش قیمت داشته است.
مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نحوه تعیین نرخ عوارض آزادراهی بیان داشت: پروژه های آزادراهی در قالب قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع پولی و مالی کشور با مشارکت بخش خصوصی انجام می شود به همین خاطر بخش خصوصی در قالب قرار داد با وزارتخانه برای انجام شدن فرایند استهلاک سرمایه خود باید از درآمدهای حاصل از آزادراه به این امر اقدام کند.
حیدری با بیان اینکه «مهمترین درآمد یک آزادراه اخذ عوارض از کاربران آن است» گفت: ما بر اساس مفاد قرارداد و جداول پیوست آن مکلف هستیم در چهارچوب قانون و آیین نامه اجرایی، سالانه با دریافت صورت های مالی و گزارش هزینه درآمد و بررسی مفاد آن نسبت به تعیین نرخ عوارض سالانه اقدام کنیم و هدف اصلی ما تحقق برنامه های زمانبندی پیوست قرارداد سالانه و جلوگیری از ایجاد وقفه در این مسیر است. به همین منظور بعد از بررسی صورتهای مالی و پارامترهای اصلی آن از جمله میزان درآمد و هزینههای سالانه، میزان مانده مطالبات از کل سرمایه گذاری انجام شده با در نظر گرفتن مسائل اجتماعی نسبت به تعدیل نرخ عوارض سالانه اقدام می شود.
مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی کمیته سه نفره متشکل از امیر امینی معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل، داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و سید مجید برهانی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مهندسی و ساخت، مسئول بررسی صورت های مالی و گزارش های هزینه-درآمد و جداول محاسباتی میشوند و در نهایت تصمیم نهایی این کمیته به وزیر راه و شهرسازی ارسال می گردد. سپس ایشان به استناد قانون نسبت به تنفیض نرخ های نهایی اقدام و سپس نرخ های نهایی به شرکت های آزادراهی ابلاغ میشود.
حیدری با بیان اینکه «افزایش نرخ عوارضی به منظور ایجاد جذابیت فضای کسب و کار برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است.» تصریح کرد: برای دستیابی به توسعه اقتصادی توجه به موضوع توسعه زیرساخت ها و حفظ شبکه حمل و نقل موجود است و این نیازمند هزینه های گزافی است که دولت با توجه شرایط اقتصادی قادر تامین ٖآن نباشد. لذا مشارکت بخش خصوصی نیازمند ایجاد جذابیت و فضای کسب و کار مناسب است.
نرخ عوارض آزادراههای مشارکتی در سال ۱۳۹۵ |
||||||||||||
ردیف |
نام آزادراه |
نرخهای مصوب |
||||||||||
نرخ عوارض سواری |
وانت و مینی بوس |
کامیونت |
اتوبوس و کامیون دو محور |
کامیون سه محور |
تریلی |
|||||||
۱ |
آزادراه زنجان - تبریز |
زنجان به سرچم |
۲,۰۰۰ |
۲,۵۰۰ |
۳,۵۰۰ |
۴,۵۰۰ |
۵,۵۰۰ |
۷,۰۰۰ |
||||
زنجان به هشترود |
۳,۰۰۰ |
۴,۵۰۰ |
۶,۰۰۰ |
۶,۵۰۰ |
۹,۰۰۰ |
۱۱,۰۰۰ |
||||||
زنجان به بستان آباد |
۳,۰۰۰ |
۶,۵۰۰ |
۹,۰۰۰ |
۱۱,۰۰۰ |
۱۵,۰۰۰ |
۱۷,۰۰۰ |
||||||
بستان آباد به تبریز |
۲,۵۰۰ |
۴,۵۰۰ |
۵,۵۰۰ |
۷,۰۰۰ |
۸,۰۰۰ |
۹,۰۰۰ |
||||||
سرچم به میانه میاندوآب |
۱,۰۰۰ |
۲,۰۰۰ |
۲,۵۰۰ |
۲,۵۰۰ |
۴,۵۰۰ |
۶,۰۰۰ |
||||||
زنجان به میاندوآب |
۲,۰۰۰ |
۴,۰۰۰ |
۵,۰۰۰ |
۵,۵۰۰ |
۷,۰۰۰ |
۹,۰۰۰ |
||||||
۵,۵۰۰ |
۱۱,۰۰۰ |
۱۴,۵۰۰ |
۱۸,۰۰۰ |
۲۳,۰۰۰ |
۲۶,۰۰۰ |
|||||||
۲ |
آزادراه قزوین - زنجان |
کنارگذر قزوین |
۱,۵۰۰ |
۲,۰۰۰ |
۲,۰۰۰ |
۲,۰۰۰ |
۲,۵۰۰ |
۲,۵۰۰ |
||||
قزوین(سلطان آباد) - زنجان |
۳,۰۰۰ |
۵,۰۰۰ |
۷,۰۰۰ |
۸,۰۰۰ |
۱۳,۰۰۰ |
۱۴,۰۰۰ |
||||||
تاکستان - زنجان |
۲,۰۰۰ |
۴,۰۰۰ |
۵,۵۰۰ |
۶,۵۰۰ |
۹,۰۰۰ |
۱۰,۰۰۰ |
||||||
قزوین - ابهر و خرم دره |
۲,۰۰۰ |
۳,۰۰۰ |
۴,۰۰۰ |
۴,۰۰۰ |
۶,۵۰۰ |
۷,۵۰۰ |
||||||
ابهر و خرم دره - تاکستان |
۱,۰۰۰ |
۲,۰۰۰ |
۲,۵۰۰ |
۲,۵۰۰ |
۳,۵۰۰ |
۴,۰۰۰ |
||||||
۴,۵۰۰ |
۷,۰۰۰ |
۹,۰۰۰ |
۱۰,۰۰۰ |
۱۵,۵۰۰ |
۱۶,۵۰۰ |
|||||||
۳ |
تهران - ساوه |
تهران - رباط کریم |
۱,۳۰۰ |
۲,۰۰۰ |
۲,۰۰۰ |
۲,۵۰۰ |
۲,۵۰۰ |
۳,۵۰۰ |
||||
رباط کریم - ساوه |
۱,۵۰۰ |
۲,۵۰۰ |
۳,۵۰۰ |
۴,۰۰۰ |
۵,۵۰۰ |
۶,۵۰۰ |
||||||
۲,۸۰۰ |
۴,۵۰۰ |
۵,۵۰۰ |
۶,۵۰۰ |
۸,۰۰۰ |
۱۰,۰۰۰ |
|||||||
۴ |
قم - کاشان (۱۰۴ كیلومتر) |
۲,۰۰۰ |
۳,۵۰۰ |
۴,۰۰۰ |
۴,۸۰۰ |
۶,۰۰۰ |
۷,۵۰۰ |
|||||
۵ |
کاشان - نطنز - اصفهان |
کاشان - نطنز |
۱,۵۰۰ |
۲,۵۰۰ |
۳,۰۰۰ |
۳,۵۰۰ |
۵,۰۰۰ |
۶,۵۰۰ |
||||
نطنز - اصفهان |
۲,۰۰۰ |
۲,۵۰۰ |
۳,۰۰۰ |
۳,۵۰۰ |
۵,۰۰۰ |
۶,۵۰۰ |
||||||
۳,۵۰۰ |
۵,۰۰۰ |
۶,۰۰۰ |
۷,۰۰۰ |
۱۰,۰۰۰ |
۱۳,۰۰۰ |
|||||||
۶ |
کنارگذر غربی اصفهان |
ایستگاه شماره ۱ |
۲,۰۰۰ |
۲,۵۰۰ |
۳,۵۰۰ |
۴,۰۰۰ |
۴,۵۰۰ |
۷,۰۰۰ |
||||
ایستگاه شماره ۲ |
۱,۰۰۰ |
۲,۰۰۰ |
۲,۵۰۰ |
۲,۵۰۰ |
۳,۰۰۰ |
۴,۰۰۰ |
||||||
۳,۰۰۰ |
۴,۵۰۰ |
۶,۰۰۰ |
۶,۵۰۰ |
۷,۵۰۰ |
۱۱,۰۰۰ |
|||||||
۷ |
قزوین - رشت |
قزوین - رودبار |
۴,۵۰۰ |
۷,۵۰۰ |
۱۱,۰۰۰ |
۱۲,۰۰۰ |
۱۵,۰۰۰ |
۱۸,۰۰۰ |
||||
رستم آباد - رشت |
۱,۸۰۰ |
۲,۰۰۰ |
۲,۵۰۰ |
۲,۵۰۰ |
۴,۰۰۰ |
۴,۰۰۰ |
||||||
۶,۳۰۰ |
۹,۵۰۰ |
۱۳,۵۰۰ |
۱۴,۵۰۰ |
۱۹,۰۰۰ |
۲۲,۰۰۰ |
|||||||
۸ |
ساوه - همدان (قطعه یک) (۹۰ كیلومتر) |
۳,۵۰۰ |
۴,۵۰۰ |
۷,۰۰۰ |
۹,۰۰۰ |
۱۲,۰۰۰ |
۱۵,۰۰۰ |
|||||
۹ |
ساوه - سلفچگان (۷۰ كیلومتر) |
۲,۵۰۰ |
۴,۰۰۰ |
۵,۰۰۰ |
۵,۵۰۰ |
۷,۰۰۰ |
۸,۵۰۰ |
|||||
۱۰ |
خرم آباد - پل زال (۱۰۴ كیلومتر) |
۱۲,۰۰۰ |
۲۵,۰۰۰ |
۲۸,۰۰۰ |
۳۲,۰۰۰ |
۳۸,۰۰۰ |
۵۰,۰۰۰ |
|||||
۱۱ |
تهران - پردیس (۲۳ كیلومتر) |
۳,۵۰۰ |
۴,۵۰۰ |
۷,۵۰۰ |
۸,۰۰۰ |
۹,۵۰۰ |
۱۰,۵۰۰ |
|||||
۱۲ |
پل میانگذر دریاچه ارومیه (۳۶ كیلومتر) |
۴,۵۰۰ |
۶,۰۰۰ |
۹,۰۰۰ |
۱۳,۰۰۰ |
۱۸,۰۰۰ |
۲۳,۰۰۰ |
|||||
۱۳ |
باغچه - مشهد (۴۰ كیلومتر) |
۱,۸۰۰ |
۲,۰۰۰ |
۲,۵۰۰ |
۳,۵۰۰ |
۳,۵۰۰ |
۳,۷۰۰ |
|||||
۱۴ |
کنارگذر شمالی مشهد (۷۲ كیلومتر) |
۳,۰۰۰ |
۴,۵۰۰ |
۵,۵۰۰ |
۶,۵۰۰ |
۸,۰۰۰ |
۱۰,۰۰۰ |
|||||
۱۵ |
اهواز - بندر امام* (۹۰ كیلومتر) |
۳,۰۰۰ |
۴,۰۰۰ |
۸,۰۰۰ |
۱۳,۰۰۰ |
۱۷,۰۰۰ |
۱۸,۰۰۰ |
|||||
۱۶ |
ساوه- همدان قطعه دو (کربلا) (۸۰ كیلومتر) |
۴,۵۰۰ |
۷,۵۰۰ |
۹,۰۰۰ |
۱۵,۰۰۰ |
۱۷,۵۰۰ |
۲۲,۰۰۰ |
|||||
۱۷ |
پل زال - اندیمشک* (۴۵ كیلومتر) |
۴,۵۰۰ |
۸,۰۰۰ |
۹,۰۰۰ |
۱۲,۵۰۰ |
۱۷,۰۰۰ |
۲۳,۰۰۰ |
|||||
۱۸ |
قم - گرمسار |
ایستگاه قم |
۶,۰۰۰ |
۸,۰۰۰ |
۱۱,۰۰۰ |
۱۶,۰۰۰ |
۲۱,۰۰۰ |
۲۷,۰۰۰ |
||||
ایستگاه گرمسار |
۶,۰۰۰ |
۸,۰۰۰ |
۱۱,۰۰۰ |
۱۶,۰۰۰ |
۲۳,۰۰۰ |
۲۷,۰۰۰ |
||||||
۱۹ |
تهران - شمال (۲۱ كیلومتر) |
۵,۰۰۰ |
۱۰,۰۰۰ |
۱۲,۵۰۰ |
۱۵,۰۰۰ |
۲۰,۰۰۰ |
۲۵,۰۰۰ |
|||||
متوسط نرخ رشد عوارض پیشنهادی سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ |
۱۴% |
|||||||||||
* مبلغ عوارض برای نفتكشها در آزادراه اهواز-بندر امام ۴۰ هزار تومان و در آزادراه پل زال-اندیمشك، ۳۵ هزار تومان میباشد. |