شناسهٔ خبر: 27534 - سرویس مسکن و شهرسازی

ربیعی در بیست و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار:

نیازمند نوعی احیای محله‌گرایی هستیم/ رفع مشکلات حاشیه‌نشینی با ایجاد تعاونی محلی/ همکاری مشترک وزارت راه و تعاون برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در استان‌های محروم

ربیعی وزیر تعاون و رفاه اجتماعی با تاکید بر این که اکنون نیازمند احیای محله‌گرایی هستیم که به ارتقای دولت‌ها و جوامع و ارتباطات انسانی می‌انجامد، خبر داد مهارت‌افزایی افراد ناتوان در استان‌های محروم به نحوی که آمادگی دریافت شغل را داشته باشند جزو برنامه‌‌ریزی‌های ‌مشترک وزارت‌های راه و شهرسازی و تعاون است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی ربیعی، وزیر تعاون و رفاه اجتماعی دربیست و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری با بیان اینکه راه حل عقلانی بهبود زندگی مردم همین ستاد ملی بازآفرینی شهری است که راه حلی درست، عقلانی و با نتایج درازمدت است گفت: پروژه اجتماعی پروژه‌ای پیچیده و سخت است که نباید با آن برخورد فنس‌کشی گونه شود و همه دستگاه‌ها باید در آن دخالت کنند. بازآفرینی شهری یک پروژه بزرگ اجتماعی است و فنسی نیست. در دهه ۵۰ در محله دوران نوجوانیم از پل جوادیه که به سمت راه‌آهن می‌رفتم سمت چپ محله حصیرآباد بود که بعد کاخ جوانان شد. درآن زمان که شاه کاخ جوانان را شکل داد در مجله فردوسی نقدهای اساسی به این انتقال شد ولی امروز درپروژه‌های بزرگ با ضعف نقد اساسی روبه‌رو هستیم.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه داریم طرح‌ها و تفکر اجتماعی را با گفتمان انتقال دهیم،‌ افزود: درباره کار ستاد بازآفرینی شهری بسیار تامل کردم و با توجه به اینکه یکی از وظایف اساسی وزارت تعاون و رفاه اجتماعی کاهش فقر است معتقدم که یکی از راهکارهای کاهش فقر راستگویی و پرهیز از سوء استفاده از محرومان است و فقرا را لشکریان سیاسی کردن بدترین خیانت است.

ربیعی گفت: سکونتگاه‌های غیررسمی حرکتی عقلانی برای کاهش فقر است و دردرازمدت در توانمندسازی و کاهش فقر تاثیر دارد. دراین زمینه دربخش فنی و حرفه‌ای ۶۰۰۰ نفر را آموزش سیال داده‌ایم و درنظر داریم آموزش الکترونیکی غیرکارگاهی را نیز عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به اینکه مشکلات حاشیه‌نشینی درشهرهای مرزی درکنار مشکلاتی چون قوم‌گرایی و ناتوانی نیروی انسانی و بیکاری و فقر قرار دارد، افزود: تمرکز ما بیشتر بر محرومیت مناطق حاشیه‌نشین مرزی است و ایجاد تعاونی‌های محلی یکی از راهکارهای درنظر گرفته شده است که از انحراف جلوگیری کنیم و نیز اقدام دیگر ما راه‌اندازی دفاتر حمایت اجتماعی و تدوین استراتژی تامین اجتماعی درمناطق محروم است.

ربیعی با بیان اینکه ۸۰ درصد برخورداران بیمه سلامت ساکنان مناطق حاشیه‌نشین‌اند، گفت: باید به احیای محله‌گرایی دست یابیم که به ارتقای روابط و ارتباطات امسانی کمک می‌کند.

وی درادامه تاکید کرد: بردن حاشیه نشینان به آپارتمان‌ها خود مصائب فراوانی دارد و نباید دربافت فرسوده خاصیت محله‌ها را ازبین ببریم و باید به نوعی مفهوم بچه محله را احیا کنیم که این امر می‌تواند سرمایه اجتماعی را گسترش دهد.

ربیعی با بیان اینکه ایده‌های وزیر راه و شهرسازی علمی و صحیح است، گفت: باید برای پیشبرد اهداف بازآفرینی شهری بیشتر  گفتمان کنیم.

ربیعی در جمع خبرنگاران: هم‌افزایی بین سازمانی اهمیت دارد

علی ربیعی وزیر تعاون، در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، در جمع خبرنگاران در خصوص اجرای برنامه‌های بازآفرینی محدوده‌ها و محله‌های هدف، گفت: به دنبال مصوبه دولت به عنوان یک طرح کارشناسی که منجر به بهبود زندگی مردم در حاشیه شهرها خواهد شد و هم بر زندگی اجتماعی و هم زندگی اقتصادی مردم تاثیرات مثبتی خواهد داشت، وزارت تعاون کار و رفاه دارای مسوولیت های متعددی در این ستاد است.

وی با بیان اینکه از جمله مسوولیت‌هایی که ما در این ستاد قبول کرده‌ایم ایجاد دفاتر حمایت اجتماعی در این مناطق است، افزود: دفاتر اجتماعی بخشی از مسایل رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق، اعتیاد، خودکشی و همسر آزاری را در این محله ها مدیریت خواهد کرد که این مهم از طریق سازمان بهزیستی و اورژانس اجتماعی که در این مناطق ایجاد خواهد شد دنبال خواهد شد.

به گفته ربیعی هم‌افزایی بین سازمانی نکته بسیار مهمی است که در ستاد دنبال می‌شود، به عنوان مثال ممکن است یک مسجد یا مدرسه یا حتی یک مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای کانون حمایت اجتماعی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بحث دیگری که دنبال می‌کنیم بحث ایجاد تعاونی‌ها خواهد بود که تعاونی‌ها بتوانند زندگی محلی را در قالب افزایش سرمایه اجتماعی محله‌ها سامان دهند و بر اساس این طرح از تعاونی‌هایی که برای مسایل ضروری محلات شکل خواهد گرفت حمایت خواهیم کرد. بنده به معاونت تعاون وزارتخانه دستور داده‌ام که اشکال جدید تعاونی‌ها را در این محله‌ها بررسی کند، به اضافه بررسی شکل‌های جدیدی از تعاونی‌ها که حتی می تواند تعاونی تفریحی باشد.

وزیر کار ادامه داد: یک بحث دیگری که دنبال می‌کنیم بحث آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به خصوص در استان‌های مرزی محروم است. معمولا چنین است که افراد ناتوانی هستند که در حاشیه شهری زندگی می‌کنند و مهارت و سواد کافی هم نمی‌توانند به دست آورند و این باعث می‌شود نتوانند شغلی داشته باشند و این خودش در یک دایره معیوب، آسیب گسترده‌ای به دنبال می‌آورد. بنابراین مهارت افزایی این افراد به نحوی که امادگی دریافت شغل داشته باشند جزو برنامه‌ریزی‌های ما است که در ستاد دنبال می‌کنیم.

وی در این باره توضیح داد: در سفری که به چابهار داشتم متوجه شدم در حاشیه‌های چابهار حتی شغل‌هایی که ایجاد می‌شود افراد دیگری از استان‌های دیگر می‌آیند و آن را تصاحب می‌کنند و افراد بومی چابهار توانایی گرفتن شغل‌هایی که بر اساس طرح‌های توسعه ایجاد می‌شود را ندارند.

به گفته ربیعی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تاکنون آموزش ۲۲ هزار نفر را سامان داده و این مهم با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی انجام شده است و از این به بعد آموزش سیار این افراد با حمایت وزرات مسکن و راه و شهرسازی انجام می‌شود.