شناسهٔ خبر: 27556 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش خبر داد؛

جزئیات نشست ۴۷ کمیته فنی ۳ معاونت شهرسازی و معماری/ بررسی مجدد طرح محور حرم حضرت‌معصومه (س) تا جمکران در ۶ محور

جلسه کمیته فنی نشست چهل و هفتم کمیته فنی ۳ (کمیته معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش) برای بررسی مجدد طرح محور حرم حضرت معصومه تا جمکران با تعیین ۶ محور برای مشاور طرح و ارایه آن به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسله ۴۷ از سلسله نشست‌های کمیته تخصصی فنی ۳ (کمیته معماری، طراحی شهری و بافتهای واجد ارزش)  به دنبال مصوبه مورخ ۹۵.۴.۲۸ در مورد طرح محور حرم حضرت معصومه (س) تا جمکران در تاریخ ۱۶ شهریورماه با حضور سید محمد بهشتی، محسن حبیبی، ایرج کلانتری، فرجامی، قاسمی و نمایندگان دستگاه های استانی و شهری همچون استانداری، شهرداری، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بررسی طرح محور حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد. 

فرزانه صادق‌مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش با اعلام این خبر گفت: در نشست ۴۷ از سلسله نشست‌های کمیته فنی ۳، طرح حرم حضرت معصومه (س) تا جمکران را در ۶ محور با همراهی اعضای عالی کمیته فنی مورد بررسی مجدد قرار دادیم. 

مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش در تشریح ۶ محور مورد بررسی طرح حرم حضرت معصومه تا جمکران گفت: ساماندهی، یکپارچکی و هم پیوندی محور با بافت پیرامونی (بافت شهری و بافت روستایی)، یکپارچگی طراحی محور با طرح جامع مسجد جمکران، ملاحظات و تاثیرات عوامل اقلیمی، هویت‌فرهنگی و طبیعی و زیست‌محیطی، توجه به احکام و ضوابط طرح جامع ساختاری راهبردی خصوصا در تخصیص سرانه‌های خدماتی به نحوی که از بارگذاری فراتر از حد سرانه‌های خدماتی در اطراف محور خودداری شود حداکثر هماهنگی بین طرح‌های بالادست در این مورد صورت بگیرد. 

به گفته وی، تعیین نوع کاربری‌ها و فعالیت های پیرامون محور با تاکید بر فضای سبز و گردشگری مقیاس منطقه ای و عرصه های سبز و باز عمومی و تعیین آب مورد نیاز طرح، نحوه تامین آب و ایجاد زیرساخت‌های انتقال و توزیع آب محورهای دیگری بود که در طرح بررسی حرم حضرت معصومه (س) تا جمکران از جمله موارد تعیین شده برای مشاور طرح بود. 

بر اساس این گزارش، در نشست چهل و هفتم کمیته فنی ۳ زیرمجموعه معاونت معماری و شهرسازی، پس از ارایه طرح توسط مشاور و توضیحاتی که نماینده سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره تاثیر مداخلات انجام شده بر وضعیت کنونی بافت تاریخی شهر ارایه کرد اعضای کمیته به بحث و تبادل نظر درباره طرح و چگونگی تحقق موارد مورد نظر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پرداختند. 

صادق‌مالواجرد تاکید کرد: نتايج مباحث و مذاكرات جلسه جهت تصميم‌گيری به شورایعالی شهرسازی و معماری اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمحمد بهشتی عضو عالی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با تاکید بر سابقه ۱۲۰۰ ساله ایران در زمینه شهرهای مذهبی گفت: ایران بیش از ۱۲۰۰ سال است که در زمینه شهرسازی شهرهای مذهبی و بافت پیرامونی آن قدمت دارد و شهرهایی که پیش تر در کنار اماکن مذهبی شکل می‌گرفتند با احترام به حرم ها طراحی شده بودند. به همین دلیل توصیه من به مشاور طرح و همچنین مصوبه ای که قرار است برای آن به تصویب برسد این است که نکات شهرسازی و توجه به فرهنگ را مورد نظر قرار دهند. 

این معمار و پیشکسوت معماری ایران، توجه به بافت تاریخی و حیات مرکزی را از ویژگی‌هایی خواند که باید مورد توجه طراحان شهری قرار بگیرد. 

گفتنی است جلسه‌های کمیته فنی ۳ هر دو هفته یک‌بار و روزهای سه‌شنبه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی با دستور جلسه‌های مختلف برای بررسی طرح‌هایی که نتایج آن به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای تبدیل شدن به مصوبه ارایه خواهد شد تشکیل می‌شود./