شناسهٔ خبر: 27588 - سرویس استان‌ها

استاندار البرز در بیست و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار اعلام کرد:

رشد ۳.۰۴ درصدی جمعیت در البرز با امکانات زیربنایی هماهنگی ندارد/ مشکلات منطقه ۴ حصار را پیگیری می‌کنیم

سید حمید طحایی استاندار البرز در بیست و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تأکید براین مطلب که رشد ۳.۰۴ درصدی جمعیت در البرز با امکانات زیربنایی این استان هماهنگی ندارد گفت: باتوجه به آمار اعلام شده ثبت‌نام مدارس در سال ۹۴ و ۹۵ در این استان نزدیک به ۸.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سید حمید طهایی در بیست و یکمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار درخصوص وضعیت حاشیه‌نشینی در این استان گفت: حاشیه شهرها معمولا مکانی است که از آسیب‌پذیری اجتماعی بیشتری نسبت به سایر نقاط شهر برخوردار است.

طهایی با بیان اینکه درحقیقت استان البرز حاشیه تهران بزرگ به شمار می‌رود گفت: براساس آمارهای موجود، استانی که ابتدای انقلاب ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار جمعیت داشت در سال ۹۵ دارای جمعیتی ۲.۵ میلیون نفری شده است، رقمی که همچنان درحال افزایش خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول ثبت‌نام مدارس در سال ۹۴ و ۹۵ در این استان نزدیک به ۸.۷ درصد افزایش داشته است.

استاندار البرز رشد جمعیتی در کل کشور را ۱.۲۹ درصد اعلام کرد و گفت: این درحالی است که درصد رشد جمعیت در استان البرز ۳.۰۴ درصد گزارش شده و هیچگونه هم‌خوانی با  امکانات زیربنایی در استان ندارد.

طهایی این امر را دلیل بروز کمبودها و محرومیتهای فراوانی در استان دانست و افزود: علاوه براین کمبودها، مشکلات دیگری نیز در استان وجود دارد که مشکلات را دوچندان کرده و وضعیت ما در حاشیه شهر را سخت‌تر می‌کند.

وی در ادامه وجود چهار زندان در این استان را یکی از همین مشکلات اعلام کرد و افزود: وجود این چهار زندان که دو مورد آن از زندان‌های ملی کشور است خود معضلات بسیاری را در حاشیه این منطقه به وجود اورده است که شاید کسی نتواند تصور کند. تا وقتی این مشکلات به عنوان هسته‌هایی که به افزایش سکونتگاه‌ها در کشور کمک می‌کنند وجود داشته باشند، برنامه‌های ما تأثیر لازم برای جلوگیری و کاهش مشکلات سکونتگاه‌ها را نخواهد داشت.

استاندار البرز با اشاره به این مطلب که درحال حاضر کرج در بسیاری از مناطق به عنوان خوابگاه تهران به حساب می‌آید گفت: استان البرز از سویی دارای کریدور شمال به جنوب کشور و جاده‌های اصلی زیادی است و ازسویی دیگر  از تمامی قومیت‌ها درخود جای داده است که خود باعث بازتولید بسیاری از مشکلات و معضلات در این منطقه می‌شود.

به گفته وی برنامه‌های ستاد ملی بازآفرینی باید جامع و به طور هماهنگ بین همه دستگاه‌ها انجام شود تا نتایج حاصل از آن مفید و مؤثر باشد.

طهایی درپایان درخصوص مشکلات مربوط به خط ۴ حصار در این استان بیان کرد: مشکلات مربوط به این منطقه از نظر کالبدی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و هم‌اکنون در حال یافتن راهکارهای لازم برای رفع مشکلات هستیم./