شناسهٔ خبر: 27608 - سرویس مسکن و شهرسازی

شکرچی‌زاده در نخستین همایش مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان مطرح کرد:

تاکید بر استفاده از مصالح بومی براساس اقلیم هر منطقه/ توجه به مبانی توسعه پایدار در تولید مصالح ساختمانی/ عدم موفقیت در توسعه تکنولوژی‌های نو در ۳۰ سال گذشته

محمد شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم توجه به مبانی توسعه پایدار در تولید مصالح تصریح کرد: ۳۰سال است که برای توسعه تکنولوژی‌های نو در تولید مصالح ساختمانی در کشور برنامه‌ریزی شده ولی متاسفانه این برنامه‌ها موفق نبوده و باید برنامه‌ریزی‌های جدیدی صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده در نخستین همایش مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان در یزد اظهار کرد: بخشی از مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساخت و ساز به ویژه در شهرهای کوچک و مناطق روستایی کشور ما کیفیت مطلوب ندارد.

وی با اشاره به لزوم توجه به مبانی توسعه پایدار در تولید مصالح تصریح کرد: یکی از مهمترین علل پایین کیفیت بخشی از مصالح ساختمانی کشور و نامناسب بودن کیفیت مواد اولیه مورد نیاز برای تولید مصالح ساختمانی به دلیل بررسی نشدن ذخیره معدنی قبل از تولید است.

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان افزود: در دوره ای یکسری برنامه ریزی ها برای تولید برخی مصالح ساختمانی شده به گونه ای که ۱۲۰تن تولید سیمان برای کشور پیش بینی شده که این موضوع توجیه ندارد با این حال برای رونق کارخانه های سیمان ، وزارت راه استفاده از این نوع محصول را در دستور کار برای زیرساخت ها و راهها قرار داده است.

شکرچی زاده ادامه داد: ۳۰سال است که برای توسعه تکنولوژی های نو در تولید مصالح ساختمانی در کشور برنامه ریزی شده ولی متاسفانه این برنامه ها موفق نبوده و باید برنامه ریزی های جدیدی صورت گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات مسکن کشور با بیان اینکه کیفیت برخی مصالح ساختمانی که دارای استاندارد اجباری هستند هم رضایت بخش نیست گفت: حل این مشکلات نیازمند برنامه ریزی برای استفاده از مصالح بومی بر اساس تولیدات و اقلیم هر منطقه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: هزینه اجرای اندک و صرفه جویی مصرف سوخت، هزینه کم تولید، آشنایی افراد محلی با شیوه های ساخت، حفظ هویت بومی و حذف یا کاهش قابل ملاحظه هزینه های حمل از جمله مزایای مصالح بومی است که باید بیشتر مورد استفاده باشد.

شکرچی زاده همچنین با بیان اینکه در شرایط امروز تدوین اطلس مصالح ساختمانی در کشور ضروری است ، اضافه کرد: باید اطلسی در زمینه موقعیت و شرایط اقلیمی تولید مصالح ساختمانی تدوین شود که بتوانیم زمینه استفاده بیشتر از مصالح بومی را فراهم کنیم ضمن آنکه برنامه ریزی برای استفاده از فناوری های نوین در تولید و مصرف مصالح ساختمانی به منظور افزایش کیفیت ساخت و ساز صورت گیرد.

نخستین همایش مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان کشور از صبح امروز با حضور ترکان مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان نظام مهندسی ، معاونان وزیر راه و شهرسازی ، استاندار یزد و روسای نظام مهندسی ساختمان استانها آغاز شده و دو روز ادامه دارد.