شناسهٔ خبر: 27775 - سرویس استان‌ها

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

بی‌توجهی مدیریت شهری تهران به مبلمان شهری/ جای خالی مدیریت واحد شهری در پایتخت/ لزوم چاره‌جویی اساسی برای کلانشهرهای کشور

بهروز نعمتی بهروز نعمتی، با بیان اینکه تهران در وضعیت بحرانی قرار دارد، افزود: آنچه که امروز در وضعیت مدیریت شهری کلانشهرها به ویژه تهران باید مورد توجه قرار گیرد مبلمان شهری است این درحالی است که متاسفانه این امر مورد بی توجهی مسئولان مربوطه شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نعمتی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: چندی پیش در منطقه طرشت انفجاری در خطوط انتقال برق اتفاق افتاد و در منطقه ۱۵ نیز فرورفتگی زمین را شاهد بودیم که همه این موارد مردم را دچار مشکل کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه در زمان وقوع حادثه در تهران، مسئولان به جای پذیرفتن مسئولیت حادثه، آن را پاسکاری می‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه در زمان وقوع حادثه ای، همه مسئولان در تلاشند تا تقصیر را به حوزه دیگری مرتبط کنند و هیچ مقام مسئولی مسئولیت آن را نمی پذیرد و همه دستگاه ها خود را مبرا از آن می دادند.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد جایگاه کلان مدیریت شهری در کلانشهرها به ویژه تهران بسیار خالی است و باید بپذیریم که مجموعه‌های مختلف باید تحت مدیریت یک دستگاه فعالیت خود را انجام دهند زیرا اکنون موضوعات مختلف در حوزه پایتخت در هم گره خورده که متاسفانه دود آن نیز برچشم مردم می رود.

نعمتی تاکید کرد: واقعیت آن است که بررسی‌های کارشناسی روی وضعیت تهران صورت گرفته و جمع‌بندی‌ها نیز در این زمینه انجام شده است اما منیت های شخصی، سیاسی و گروهی باعث شده تا نسبت به حوادث رخ داده تصمیم‌گیری قاطعی اتخاذ نشود؛ بسیاری از مدیران تا قبل از پذیرفتن مسئولیت، مدعی اجرایی شدن مدیریت شهری هستند اما به محض دراختیار گرفتن مسئولیت ها، تنها از جایگاه مسئولیت خود دفاع می کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس، ادامه داد: باید همه مسئولان به فکر آن باشند تا یک مدیریت بحران سریع و جدی اتفاق افتاد زیرا وقایعی مانند فرورفتگی های زمین یا انفجار خطوط انتقال برق نوعی هشدار به مسئولان مربوطه است و بدون شک اگر وقایعی در ابعاد بزرگتر مانند زلزله‌ای در تهران رخ دهد فجایع بیش از آنچه که انتظار است خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، به خانه ملت گفت: با این نوع مدیریت ها نمی توان تهران را اداره کرد و به نظر می رسد وزارت کشور به عنوان مجموعه حاکمیتی باید این مشکلات را بررسی و رفع کند، اکنون باید استاندار، فرماندار و مجموعه شهرداری کنار هم قرار گیرند تا هم در مواردی مانع از وقوع حادثه شده و هم در صورت بروز حادثه بتوان به درستی آن را مدیریت کرد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: پیشنهاد ما آن است که باید فکری اساسی برای کلانشهرهای کشور داشته باشیم تا بعدها دچار خسران و افسوس نشویم؛ امروزه قوانین خوبی در راستای مدیریت کلانشهرها وجود دارد اما با این حال، این آمادگی در مجلس وجود دارد تا خلاءهای قانونی در این زمینه را رفع کند.