شناسهٔ خبر: 27779 - سرویس مسکن و شهرسازی

ایزدی در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

آخرین بازمانده معماری صنعتی اصفهان در اختیار شهر و شهروندان/ احیای کارخانه ریسباف حق شهروندان اصفهانی‌ست/ حفظ معماری منحصر به فرد صنعتی ایران با تملک ریسباف

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه حفظ مجموعه معماری منحصر به فرد صنعتی ایران و تبدیل آن‌ها به کانون فرهنگی، هدف اصلی جریان تملک و حفظ کارخانه ریسباف به شمار می‌رود گفت: ریسباف در حوزه حقوق شهروندی به عنوان حقی محسوب می‌شود که دولت در اعطای آن به مردم تمامی تلاش خود را به کار گرفته است.

محمدسعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص آخرین وضعیت کارخانه ریسباف اصفهان اعلام کرد: درحال حاضر قرار است اقدامات مربوط به تملک این کارخانه از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی انجام و به وسیله سازمان ملی زمین و مسکن تأمین منابع شود که هم اکنون این امر نیز در مراحل نهایی به سر می‌برد.

وی تعیین و تکلیف یکی از شعبه‌های بانک ملی را مشکل فعلی این اقدامات اعلام کرد و گفت: عملیات تملک و واگذاری کارخانه از نظر وزارت راه و شهرسازی نهایی شده و آخرین بازمانده از معماری معاصر اصفهان به تملک رسیده است.

برای اطلاع از روند حفظ کارخانه ریسباف اینجا کلیک کنید

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص ضرورت حفظ این اثر تاریخی بیان کرد: این مجموعه دارای معماری منحصر به فردی است که تحت عنوان معماری معاصر یا میراث معاصر از آن یاد می‌شود. کارخانه ریسباف به نوعی شروع جریان جدیدی از معماری است که از اوایل دوره پهلوی دنبال شده و متأسفانه تنها باقی‌مانده این آثار به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران هچنین خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در سراسر کشور چه در شهرهای شمالی و چه در شهرهای مرکزی و جنوبی دارای کارخانه‌هایی با معماری صنعتی بودیم که با رو به افول رفتن جریان صنعتی شدن، این اماکن نیز تخریب شدند. پس از این امر با استفاده‌های جدید و تغییر کاربری چند کارخانه به منظور حفظ آن‌ها و همچنین ترویج این تجربه در کشور، بخش‌ها و سازمان‌های گوناگون متوجه شدند که به جای تخریب این بناها می‌شود استفاده‌های دیگری از آن‌ها کرد.

وی در ادامه حفظ مجموعه معماری منحصر به فرد صنعتی ایران و تبدیل آن‌ها به کانون فرهنگی را هدف اصلی جریان تملک و حفظ کارخانه ریسباف اعلام کرد و افزود: کارخانه شکلات سازی آمریکا، کارخانه برق لندن، محله صنعتی در شهر منچستر، مجموعه کارخانه تولید نوشیدنی در تورنتو، مجموعه کارخانه چرم خسروی در یزد  نمونه‌ای از موارد بین‌المللی و حتی داخل کشوری از این اقدام هستند که با حفظ تمامی المان‌های صنعتی به فضایی فرهنگی، هنری و تفریحی تبدیل شده و مکانی برای گذران اوقات فراغت مردم آن منطقه به شمار می‌روند. در حقیقت تلاش ما براین است تا کارخانه ریسباف نیز از چنین آینده‌ای برخوردار شود.

ایزدی با تأکید براینکه درحال حاضر تمامی کارخانه‌های اطراف زاینده‌رود تخریب و خصوصی‌سازی شده و ریسباف تنها بازمانده این کارخانه‌ها است گفت: متأسفانه این مناطق با نگاهی سوداگرانه به بخش خصوصی واگذار شده و تخریب شده‌اند.

وی در ادامه تأکید کرد: ما باید بتوانیم در این فرصت به وجود آمده تمامی بخش‌ها و دستگاه‌های ذیربط را در نظام برنامه‌ریزی بهره‌برداری مجدد از این ساختمان دخیل کرده و به دور از هرگونه تعصب، مجموعه عملکردهایی که می‌توانند این منطقه را زنده کنند در آن مستقر کنیم. این منطقه باید به یک موزه زنده که نیازهای مردم در قالب‌های مختلف اعم از فروشگاه، ارائه صنایع دستی و ... را تأمین می‌کند، تبدیل شود.

وی در این خصوص اضافه کرد: کارخانه ریسباف بنایی متعلق به شهر است. وزارت راه و شهرسازی قصد دارد تا آخرین بازمانده معماری صنعتی اصفهان را در اختیار شهر و شهروندان قرار دهد. به اعتقاد من ریسباف در حوزه حقوق شهروندی به عنوان حقی محسوب می‌شود که دولت در اعطای آن به مردم تمامی تلاش خود را به کار گرفته است./