شناسهٔ خبر: 27827 - سرویس استان‌ها

در کارگروه تخصصی زلزله، لغزش لایه‌های زمین مطرح شد:

فرونشست زمین در سه نقطه قم با سرعت حدود ۱۰ سانتی متر

جلسه دبیر کارگروه تخصصی زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه ساختمان و شهرسازی قم گفت: پدیده فرو نشست زمین در بخش‌های جعفریه حدود پنج سانتی متر و کهک و بخش مرکزی به ترتیب هفت و یک سانتی متر در حال وقوع است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل ازروابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، کارگروه تخصصی زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه ساختمان و شهرسازی استان در سالن اجتماعات این اداره کل تشکیل جلسه داد.

محمد عباسی فرد، دبیر این کارگروه ضمن اعلام خبر فوق اضافه کرد: در این جلسه که با حضور غفاری رئیس گروه نقشه برداری و GIS سازمان برنامه و بودجه و دیگراعضاء کارگروه تشکیل شد دستور کار جلسه در بررسی پدیده  فرو نشست زمین در نقاطی از استان قم به بحث گذاشته شد.

وی در ادامه توضیح داد: با توجه به  سرعت فرو نشست زمین در قم که طی یکسال حدود ۱۰ سانتی متر است مقرر شد سازمان نقشه برداری کشور نسبت به تهیه بانک اطلاعات جامع فرو نشست استان و علل آن اقدام کند.

عباسی فرد سرعت پدیده فرو نشست طی یکسال در بخش‌های کهک، جعفریه و مرکزی را به ترتیب هفت، پنج و یک سانتی متر عنوان کرد و افزود: در این جلسه نماینده سازمان نقشه برداری در خصوص وضعیت پدیده فرو نشست زمین در استان به ارائه نظر پرداخت که پس از بحث و بررسی تصمیمات مقتضی اتخاذ شد.

رئیس اداره پدافند غیر عامل راه و شهرسازی استان در پایان به بخشی از مصوبات جلسه اشاره کرد و گفت: مقرر شد اداره کل مدیریت نسبت به تهیه و نصب ۷ ایستگاه تعیین موقعیت آنی DGPS جهت شناسایی  گسل‌ها اقدام کند.

عباسی فرد در خصوص دیگر آیتم‌های مصوب در جلسه نیز افزود: مقررشد برگزاری کارگاه آموزشی DGPS برای کاربران توسط سازمان نقشه برداری و همچنین بررسی نقطه‌ای پدیده فرو ‌نشست در مناطق شهری (شهرک زین الدین، شهرک قدس، مسجد جمکران، و حرم حضرت معصومه(س))توسط این سازمان انجام پذیرد.

علت پدیده فرو نشست تغییر سطح ایستایی در اراضی استان است که مقرر شد دستگاه‌های ذیربط نسبت به کنترل حفاری و بهره برداری از چاه‌های عمیق اقدام لازم را به عمل آورند.