شناسهٔ خبر: 27867 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل دفتر ابنیه فنی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

حال ابنیه‌ فنی خوب نیست/ تثبیت سقف تونل امیرکبیر هم‌زمان با عبور بار ترافیکی/ تاکید بر تعمیر اضطراری ۸۰۰ پل در کشور

ایمن سازی پل اکبری با بیان اینکه «حال ابنیه فنی خوب نیست» تصریح کرد: حدود ۸۰۰ پل بزرگ در راه‌های شریانی و روستایی به تعمیر اضطراری نیاز دارند.

رضا اکبری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت فعلی ابنیه‌ فنی اظهار داشت: به دلیل اینکه در سال‌های گذشته مشکلات پل‌ها و تونل ها به طور جدی برطرف نشده است، حال ابنیه فنی خوب نیست و بسیاری از پل‌ها دچار آب‌شستگی شده‌اند و وقوع سیل می‌تواند به راحتی آنها را تخریب کند. به همین خاطر بیش از ۵۰۰ دستگاه پل بزرگ نیاز مبرم به تعمیرات اساسی مانند تنظیم بستر، هیدورلیک، پی و فونداسیون، تعمیرات سازه، ستون‌سازی و روسازی دارند. 

وی افزود: تونل‌ها از وضعیت بهتری نسبت به پل‌ها برخوردار هستند و  با وجود نزدیک به ۳۶۰ تونل موجود در شبکه راه‌های کشور، خوشبختانه نیاز چندانی به تعمیر جدی و اساسی ندارند.

مدیرکل دفتر ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «برای نگهداری ابنیه فنی به اعتباری معادل ۵۰۰ میلیارد تومان برای ۵ سال متوالی نیاز است» گفت: در حال حاضر کمتر از ۲۰ میلیارد تومان به این حوزه تخصیص داده می‌شود و ما نیز بر اساس اولویت‌بندی و به نسبت وضعیت اضمحلال و شدت تخریب، برای بهسازی و نگهداری ابنیه فنی اقدام می‌کنیم. اما به طور حتم با توجه به وضعیت مالی کشور چنین اعتباری تخصیص نمی‌یابد، به همین خاطر در نظر داریم با استفاده از اسناد خرانه اسلامی و بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی ابنیه‌ فنی را مدیریت و نگهداری کنیم.

اکبری با اشاره به نحوه اولویت‌بندی در نگهداری ابنیه‌ فنی‌ بیان داشت: از مجموع ۳۵۰هزار پل موجود در شبکه راه های کشور، ۶هزار دستگاه پل بزرگ در جاده‌‌ها و دو هزار دستگاه پل بزرگ در راه‌های روستایی وجود دارند که از مجموع این هشت هزار پل بزرگ حدود ۶۰۰ دستگاه در جاده‌ها  و ۲۰۰ دستگاه در راه‌های روستایی به تعمیرات اضطراری نیاز دارند.

وی با اشاره به پراکندگی پل های آسیب دیده در کشور از نظر توزیع فراوانی خاطرنشان کرد: اکثر این پل‌ها در حاشیه سواحل خلیج فارس، دریای خزر و استان‌های سیل خیز مانند کرمان، ایلام و خوزستان به دلیل شرایط جوی متفاوت از نظر خوردگی، اضمحلال مواد و مصالح واقع هستند.  

مدیرکل دفتر ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ادامه به گزارش ارائه شده از وضعیت ابنیه‌ فنی به وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: امیدواریم این گزارش که توسط آخوندی به رئیس جمهوری، جهانگیری و نوبخت به منظور تخصیص بودجه مشخص به راهداری ارائه شد، در روند اجرایی قرار گیرد و محقق شود تا بتوانیم ابنیه فنی را ارتقا دهیم.

اکبری در ادامه از انجام عملیات نگهداری تونل امیرکبیر در محور کرج-چالوس هم‌زمان با عبور بار ترافیکی خبر داد و یادآور شد: طبق قرارداد با پیمانکار تصمیم بر تثبیت سقف تونل با پوشش فلزی و استفاده از روش «راک بولت» بعد از عملیات لق‌گیری گرفته شد.

گفتنی است، راک بولت از وسایل و امکانات جدید کم نظیر و شاید بی‌نظیر در رشته عمران و راه‌سازی است. استفاده از راک بولت rock bolt  که در واقع همان بولت‌ها و میلگردهای مخصوص اتصال  و استحکام بین سنگ و سازه یا مصالح است که کار را بین خاک و سازه و یا استحکام آن انجام می‌دهند که در این صورت به این نوع از میلگرد و بولت، انکر نیز گفته می‌شود.