شناسهٔ خبر: 27996 - سرویس مسکن و شهرسازی

سلیمی اعلام کرد:

واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی، فرصت مناسبی برای احیای بافت تاریخی/ آمادگی مجلس برای نوسازی بافت تاریخی کشور

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی، فرصت مناسبی برای احیای بافت تاریخی به شمار می‌رود گفت: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد در صورت وجود خلاء قانونی در زمینه واگذاری‌ها به مسئولان کمک کند تا این مهم به صورت درست و صحیح اجرا شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علیرضا سلیمی ضمن بیان اینکه واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی داخلی و خارجی فرصت مناسبی برای احیای بافت تاریخی به‌حساب می آید، گفت: البته در این میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید با حساسیت و وسواس خاصی نسبت به واگذاری بناهای تاریخی اقدام کند.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی واگذاری بناهای تاریخی به خارجی ها را مانند تیغ دولبه دانست و اظهارکرد: اجرای صحیح چنین طرحی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیر آثار تاریخی را به همراه خواهد داشت اما اگر در واگذاری‌ها دقت لازم انجام نشود خاطره تلخ «عمارت مسعودیه» و غیره تکرار خواهد شد.

وی با بیان اینکه حفظ کاربری بافت تاریخی نکته قابل توجهی است که در واگذاری به بخش خصوصی داخلی و خارجی باید مدنظر قرار بگیرد، تصریح کرد: متاسفانه در واگذاری‌ها امکان سوء استفاده برخی افراد در تغییر کاربری بناها وجود دارد و نباید اجازه چنین کاری داده شود.

 سلیمی با اشاره به اینکه واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی داخلی یا خارجی می‌تواند موجب رونق در حوزه گردشگری شود، ادامه داد: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد در صورت وجود خلاء قانونی در زمینه واگذاری‌ها به مسئولان کمک کند تا این مهم به صورت درست و صحیح اجرا شود.

عضو هیأت رییسه فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاران خارجی نسبت به میراث فرهنگی و تاریخی کشورمان دلسوز نیستند، خاطرنشان کرد: از این رو باید در واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی خارجی طوری عمل شود که شائبه بی‌اهمیتی ایرانیان نسبت به آثار تاریخی‌شان برای خارجی‌ به‌وجود نیاید./