شناسهٔ خبر: 28027 - سرویس ریلی

معاون شرکت راه آهن جمهوری اسلامی خبر داد:

ورود ۵۰۰۰ دستگاه واگن به ناوگان ریلی کشور توسط بخش خصوصی/ واردات ۲۲۰۰ واگن باری تا پایان امسال

بابک احمدی معاون شرکت راه آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه با توجه به برنامه کلان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ۵۰۰۰ دستگاه واگن وارد ناوگان ریلی کشور می‌شود، گفت: قرار است تا پایان سال جاری ۲۲۰۰ واگن باری وارد ناوگان ریلی کشور شود که این واگن‌ها مربوط به شرکت‌های خصوصی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بابک احمدی، معاون شرکت راه آهن جمهوری اسلامی  عنوان کرد: باتوجه به برنامه کلانی که در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تعریف شده است، ۵۰۰۰ دستگاه واگن وارد ناوگان ریلی کشور می شود که برای اجرای این طرح، سه شرکت داخلی با یک شرکت روس مشارکت دارند.

وی ادامه داد: ساخت این واگن‌ها در داخل کشور انجام می شود اما تامین سرمایه آن به عهده طرف روس است.

به گفته این مقام مسئول علاوه بر ورود ۲۲۰۰ واگن جدید باری درسال جاری، ۲۳۵ واگن مسافری هم به ناوگان ریلی اضافه می شود که ازاین میان،  ۶۴ دستگاه واگن مربوط به  بخش‌خصوصی، ۵۶ دستگاه واگن خودکشش مربوط به راه آهن است(توسط دو شرکت ایزیکو و واگن پارس درحال تولید است) و ۱۱۵ دستگاه  باقیمانده هم واگن های بازسازی شده است که پیش از این متوقف بوده اند و پس از ترمیم وارد شبکه ریلی می شوند.  

وی تصریح کرد: معاونت ناوگان وظیفه ترمیم واگن‌های فرسوده را بر عهده دارد و پس ازبازسازی، واگن ها را در اختیارمعاونت مسافری قرارمی دهد.

احمدی ضمن اشاره به ساخت تمام ۲۳۵واگن مسافری درداخل به مهر گفت: واگن های خودکشش توسط راه آهن خریداری می شود که بخش عمده آن ریل باس است و برای حمل و نقل حومه ای مورد استفاده قرارمی گیرد.  

معاون ناوگان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی بیان کرد: تامین مالی ۶۴واگن خودکشش ازگذشته صورت گرفته و هزینه آن پرداخت شده است و تامین مالی بقیه واگن ها هم ازسوی بخش خصوصی صورت می گیرد.

چندی پیش محسن پور سید آقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن از ورود ۲۳۵ واگن جدید به شبکه ریلی تا پایان سال خبرداده بود.