به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی درمراسم افتتاح ۱۰ کیلومتر از پروژه باند دوم محور هراز حدفاصل پل سیاهبیشه تا روستای ناندل با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال گفت: روند اجرایی محورهای منتهی به استانهای گیلان و مازندران مورد بازنگری و هفت محور در اولویت قرار گرفت.
وی افزود: محورهای فیروزکوه، هراز، آزادراه تهران -شمال و محور منجیل- قزوین -الموت هم اکنون فعال هستند.
معاون ساخت و توسعه راههای شرکت ساخت با بیان اینکه امسال برای توسعه این محورها ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه میشود گفت: این مقدار نسبت به اعتبار سال گذشته چهاربرابر شده است به طوری که ۵۰۰ میلیارد تومان درآزادراه تهران -شمال، ۱۲۰ میلیارد تومان درفیروزکوه و ۱۲۰ میلیارد تومان هراز و ۱۰۰ میلیارد تومان درمنجیل برای رفع گلوگاهها تا قبل از پایان سال و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای محور قزوین-الموت-تنکابن پیشبینی شده است.
وی تصریح کرد: بهرهبردای از این محور موجب خدماتدهی به قسمت شرقی و غربی مازندران میشود و پس از قرارگرفتن در اولویتهای سال ۹۰، امروز به نسبت اعتبارات طول به طول زیر عبور میرود.
خادمی با اشاره به تدبیر وزیر راه و شهرسازی به منظور تعریض و بهسازی کل محور هراز بیان داشت: سه اولویت برای این پروژه درنظر گرفته شد که اولویت اول حدفاصل آمل- بایجان به طول ۶۲ کیلومتر تا پایان سال ۹۵ به بهرهبرداری میرسد و هماکنون فقط ۸.۵ کیلومتر آن باقی مانده است. همچنین اولویت دوم حدفاصل آبشار تا لاسم به طول ۷.۵ کلیومتر شامل یک کیلومتر تونل و دیوارسازی و اولویت سوم به طول ۲۹ کیلومتر با پیشرفت ۳۰ درصد بعد از اتمام اولویتهای یک و دو مورد تمرکز قرار خواهد گرفت.
معاون ساخت و توسعه راههای شرکت ساخت با اشاره به مشخصات مسیر موردبهرهبرداری گفت: این مسیر به طول ۱۰ کیلومتر شامل ۸ هزار متر دیوار یک دستگاه پل به طول ۴۲ متر و دو رشته تونل به طول چهار متر است.
وی با اشاره به مزایای اجرای این طرح افزود: اجرای این پروژه موجب افزایش ظرفیت ترافیک، بهبود کیفیت تردد از رده خدماتی «ت» به «ب»، افزایش سرعت طرح از ۵۰ کیلومتر درساعت به ۸۰ کیلومتر درساعت، کاهش زمان سفر درحدود ۲۰ دقیقه صرفهجویی مصرف انرژی به میزان۲ میلیون لیتر درسال و افزایش ایمنی و رونق گردشگری درشمال کشور میشود.