شناسهٔ خبر: 28087 - سرویس مسکن و شهرسازی

سفر عکاس سوئیسی بعد از ۴۰ سال به ایران؛

جزئیات دیدار آخوندی با گئورگ ژرستر/ مرور خاطرات عکاسی از زیبایی‌های سیستان تا آذربایجان/ برپایی نمایشگاه ایران از چشم‌های هما در کلانشهرهای کشور

نشست وزیر راه و شهرسازی در دیدار با عکاس معروف سوئیسی«گئورگ ژرستر» ضمن تقدیر از زحمات این هنرمند برجسته در جریان جزئیات اقدامات وی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی دیدار با «گئورگ ژرستر» عکاس برجسته سوئیسی که مدتی است نمایشگاه عکس‌های هوایی وی در فرهنگساری نیاوران دایر شده است، به گفتگو نشست.

آخوندی در این دیدار ضمن تشکر ویژه از زحمات این هنرمند برجسته اعلام کرد: این عکس‌های هوایی، اقدامی ارزشمند است چرا که نشان‌دهنده وضعیت شهرسازی ما در گذشته و منبعی قابل ارجاع برای حرفه‌مندان و کارشناسان این حوزه بوده و از سویی دیگر شرایط را برای مقایسه وضعیت شهرها از گذشته تا کنون برای ما فراهم کرده است. ما به وسیله این اسناد می‌توانیم متوجه شویم که در طول این سال‌ها چه بلایی بر سر شهرهایمان آمده است.

ژرستر نیز در این دیدار ضمن اشاره به پیچیدگی و گستردگی این اقدام ارزشمند گفت: مقیاس عکاسی انجام شده، کل کشور بوده و در حقیقت از سیستان و بلوچستان تا آذربایجان غربی را پوشش می‌دهد.

وی در ادامه با تأکید براینکه عکاسی در ایران بیش از دو سال به طول انجامیده است گفت: من در این مدت تعداد زیادی عکس گرفتم که در نمایشگاه فعلی تنها گزیده‌ای از آنها به نمایش گذاشته است.

این عکاس سوئیسی همچنین اظهار کرد: تا کنون موفق به عکاسی از آسمان بیش از ۱۳۵ کشور شده‌ام که  تعدادی از آنها به روشی سیستماتیک و گسترده و جامع بوده است که ایران و سوریه از جمله آنها به شمار می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی نیز ضمن تأکید بر نمایش بقیه عکس‌ها علاوه بر تصاویر موجود در نمایشگاه گفت: ما قصد داریم پس از تهران، این نمایشگاه را در شهرهای دیگر کشور از جمله قزوین، شیراز و اصفهان و مشهد برگزار کنیم تا تمامی علاقه‌مندان در سطح کشور بتوانند از آن استفاده کنند.

در پایان این گفتگو ژرستر، کتاب تصاویر خود را به وزیر راه و شهرسازی هدیه کرد و در مقابل نیز آخوندی یک قطعه از صنایع دستی کشورمان را به رسم یادبود به این هنرمند سوئیسی هدیه کرد.

این هنرمند اروپایی ٤٠ سال پیش و در سال ١٣٥٥ در سفری پرمخاطره زیبایی‌های ایران را از آسمان با دوربین عکاسی ثبت کرد و بعد از گذشت چهار دهه با حضور در تهران عکس هایش را در گالری فرهنگسرای نیاوران با عنوان «ایران از چشم‌های هما» در معرض دید عموم قرار داده است.

در این نمایشگاه که  با مشارکت بنیاد آفرینش های هنری نیاوران با عنوان " ایران از چشم‌های هما " برگزار شده ۱۳۰ قطعه عکس کم نظیر به نمایش گذاشته شده است.

گفتنی "گئورگ ژرستر" عکاس سوئیسی پیش از این و در سال ٢٠١١ عکس های خودش از ایران را در نمایشگاهی با نام «بهشت گمشده: ایران از آسمان» در لندن به نمایش گذاشت./