محمد شکرچیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در باره ارتباط گودبرداری ۴۰ متری پروژه اطلسمال بر آسیبهایی که به کاخ صاحبقرانیه در منطقه نیاوران وارد آورده است گفت: بازدیدهایی از محل داشتیم هم از کاخ صاحبقرانیه که متاسفانه با مشکلات عمدهای مواجه شده و ترکها و شکاف های عمیقی در آن ایجاد شده که بازدید عمومی را مختل کرده و در عین حال آسیبهای جدی به بنای تاریخی وارد آورده است. همچنین بازدیدهایی از پروژه اطلس مال هم داشتیم که با فاصله بیش از ۴۰۰ متر از کاخ قرار دارد و گود بیش از ۴۰ متری در آن محل ایجاد شده است که باعث شده برای آن مشکلاتی ایجاد شود و نیاز به تحقیقات جدی تر و بیشتری را میطلبد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: نقشه گسلهای شهر تهران که به تصویب رسید نشان داد کاخ نیاوران زیر گسل زلزله قرار دارد و این یک واقعیت طبیعی است. علاوه بر آن پدیده فرونشست در تهران دو مخاطرهای هستند که به شدت این شهر را تهدید میکنند و باید مناطقی که گسل زلزله دارند مورد توجه جدی دستگاه های مجری قرار بگیرد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: با وضعیتی که در برخی مناطق تهران وجود دارد اگر بخواهیم مجموعه اقداماتی همچون مترو و گودبرداری را نیز خودمان در سطح شهر با نام توسعه انجام دهیم به جریان مخرب سرعت بخشیده ایم. به همین دلیل ضرورت دارد تا توسعه هایی را که مدنظر است به نحوی انجام دهیم که مخاطرات اضافه نشوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بحث رژیم هیدرولیکی بحثی است که باید مورد توجه قرار گیرد افزود: با توجه به جنس لایههای خاک در تهران که لایههای جوان آبرفتی و با چسبندگی کم است باید به بحث فرونشستها و گودبرداریها توجه جدی شود و کارها به شیوه ای با نام توسعه انجام شود که خطرات کمی را برای آینده شهر رقم بزند.
شکرچیزاده حادثه خیابان پیامبر و فرونشست زمین در آن منطقه را از جمله اتفاقاتی دانست که بدون توجه به جنس خاک در منطقه رخ داد. وی گفت: برای احداث پارکینگ کوروش که حدود ۳۰ متر عمق داشت مسیر دو قنات تغییر کرد. در حالیکه پروژه اطلسمال گودبرداری ۴۰ متری دارد و به مراتب خطرات بیشتری را برای محیط پیرامون خود ایجاد خواهد کرد.
فرونشست زمین در خیابان پیامبر و رابطه آن با مترو
وی مترو و ایجاد خطوط آن در زیر زمین را موارد حساسی دانست که باید مورد توجه مسئولان مترو باشد و باید در مورد آن مترو پاسخگو باشد. شکرچیزاده گفت: اتفاقی که در خیابان پیامبر افتاد نزدیک مترو است. اگرچه شهرداری میگوید که ربطی به او ندارد اما بالاخره حفرههایی ایجاد شده که باعث تغییراتی در سطح زمین شده است.
شکرچیزاده تصریح کرد: مورد درخواست ما این است که فعالیتهای توسعه شهری اعم از عملیات مترو و گودبرداریهای با عمق زیاد با توجه به حساس بودن منطقه تهران و مخاطرات دیگری که به طور طبیعی وجود دارد با نهایت دقت و توجه به ضوابط و قوانین باشد. همچنین، برداشت ما این است که اگر حتی پروژه اطلس مال هم نبود در منطقه نیاوران به دلیل انکه درست در لبه گسل است ممکن بود و هست که حوادثی را برای کاخ صاحبقرانیه ایجاد کند اما گودبرداریهایی نظیر گودبرداری ۴۰ متری اطلسمال در نزدیکی محل میتواند تشدید کننده زمین لغزش و آسیبهای جدی به منطقه شود. /