سعید رسولی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به لوایح دولت برای افزایش سهم حملونقل ریلی در برنامه ششم توسعه اظهار داشت: برنامه سرمایهگذاریهای راهآهن به طور رسمی و حتی در سایت این شرکت منتشر و همچنین پروژههای اولویتدار و بستههای حمایتی برای تمام مدلهای سرمایهگذاری نیز اعلام و تعریف شده است.
وی افزود: در برنامه هشت ساله راه آهن، افقی تعریف شده که منابع مالی و نحوه اجرا از بودجه عمومی و یا سرمایهگذاری همراه جزییات آن نیز مشخص شده است.
معاون شرکت راهآهن با اشاره نقش حملونقل ریلی در برنامه ششم با بیان اینکه «این برنامه همچنان در دست رسیدگی است» گفت: سیاستهای کلی برنامه ششم مقام معظم رهبری شامل ۸۰ بند است که دو بند ۲۴ و ۲۵ مربوط به حملونقل ریلی و نشان دهنده توجه خاص رهبری به حمل و نقل ریلی با توجه به عدم اشاره و نبود حتی یک بند در مورد سایر شقوق حملونقل است.
رسولی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه سه بند از طرف دولت در بخش حمل و نقل ریلی با پیروی از دو بند سیاستهای کلی ابلاغی رهبری ارائه شده است و طبیعی است که برنامه ششم به عنوان سند پایین دستی حملونقل باید از این سیاستهای کلی تبعیت کند.
معاون اقتصاد و برنامهریزی شرکت راهآهن با اشاره به اهمیت حملونقل ریلی در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در خلال رسیدگی در کمیسیون تخصصی نیز نمایندگان پیشنهادهایی برای پر بار کردن احکام در برنامه ششم برای توسعه حملونقل ریلی با توجه به تاکید رهبری در سیاستهای کلی ارائه کردهاند که هم اکنون در کمیسیونهای تخصصی در حال بررسی مصوبات پیشنهادی خود برای ارائه به کمیسیون تلفیق هستند تا در نهایت علاوه بر اضافه شدن به لوایح پیشنهادی دولت در صحن علنی نیز مطرح شوند.
وی با اشاره به سه بند پیشنهادی دولت گفت: این سه بند شامل محاسبه مالیات بر ارزش افزوده برمبنای نرخ صفر، شمول تسهیلات سرمایهگذاری در حملونقل ریلی در مناطق محروم و ایجاد سازمان قطارهای حومهای است؛ که در صورت موافقت مجلس با لایحه سرمایه گذاری در مناطق محروم این لایجه میتواند موجب گشایشهایی در راستای محرومیت زدایی شود.
رسولی با اشاره به اهمیت تشکیل سازمان قطارهای حومه ای نزد شرکت راهآهن خاطرنشان کرد: تشکیل این سازمان علاوه بر بهبود وضعیت حملونقل و دسترسی بین شهرهای کوچک و بزرگ، موجب کاهش تصادفات جادهای و استقرار مردم در شهرهای کوچک و جدید میشود با توجه به اینکه حملونقل؛ مشکل عمده ساکنان شهرهای جدید است.
رسولی درصورت ایجاد سازمان قطارهای حومه ای و شبکه میتوان شاهد مدیریتی بود که در تمام دنیا در دست اجرا است و در نتیجه آن مردم در سهولت و سلامت کامل صبحها به محل کارخود در شهرهای بزرگ و کلان شهرها میروند و پس از انجام امور روزانه به محل زندگی خود باز میگردند.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راهآهن تاکید کرد در صورت تصویب این لوایح و اجرای آن شاهد ایجاد ظرفیتهای جدیدی در حمل و نقل ریلی خواهیم بود.