شناسهٔ خبر: 28156 - سرویس مسکن و شهرسازی

نریمان در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

برخورداری شهرهای جدید از شبکه حمل و نقلی ایمن، اولویت اول این پروژه‌هاست/ شهرهای جدید باید هویت ایرانی - اسلامی داشته باشند/ ضرورت حضور بخش خصوصی در پیشبرد برنامه‌ها

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه برخورداری شهرهای جدید از شبکه حمل و نقلی ایمن، اولویت اول پروژه‌ها در این مناطق است گفت: تمامی شهرهای جدید کشور باید به چنین شبکه حمل و نقلی متصل شده و شرایط رفت و امد ایمن را برای شهروندان و ساکنان از شهر جدید به شهر مادر فراهم کنند.

محسن نریمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص وضعیت بخش حمل و نقل در شهرهای جدید بیان کرد: بدون شک برای اینکه بتوانیم شهرهایی استاندارد و سالم طراحی کنیم باید آن‌ها را از یک شبکه ارتباطی ایمن، قوی، آسان و سریع مجهز کنیم که این شبکه می‌تواند در شکل آزادراه و یا قطار حومه‌ای شهری باشد و بدین طریق به شهر مادر متصل شود.

نریمان در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر شهر جدید پردیس دارای آزادراه و جاده مخصوص است و طرح قطار حومه‌ای آن که به خط متروی تهران وصل می‌شود نیز در حال مطالعه و بررسی است. از سویی دیگر در شهر جدید پرند نیز قرار است به زودی عملیات اتصال به خط متروی تهران از سوی شهرداری اجرا و تکمیل شود.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت بالای عملیات ساخت متروی هشتگرد نیز گفت: تا پایان سال اقدامات خوبی برای افتتاح شبکه ریلی شهر جدید هشتگرد انجام خواهد شد و ساکنان این منطقه می‌توانند از سیستمی سریع، آسان و ایمن استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی پروژه احداث شبکه ریلی شهرهای جدید گلبهار، بهارستان، پرند وهشتگرد را در مرحله اجرا اعلام کرد و گفت: تمامی شهرهای جدید کشور باید به چنین شبکه حمل و نقلی متصل شده و شرایط رفت و امد ایمن را برای شهروندان و ساکنان از شهر جدید به شهر مادر فراهم کنند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اولویت اقدامات این بخش را مسئله برخورداری شهروندان از حمل و نقل سریع، آسان و ایمن چه از نظر جادهای و چه ریلی دانست و افزود: برخورداری از محیط زیست سالم و تمیز، وجود فضاهای گردشگری، ورزشی، مذهبی، درمانی و ... مناسب برای ساکنان این مناطق نیز از دیگر نکات مهم در ساخت این شهرها به شمار می‌رود که بدون شک از حقوق شهروندی محسوب می‌شود.

نریمان با تأکید براینکه شهرهای جدید ما باید هویت ایرانی اسلامی داشته باشند گفت: برای رسیدن به این هدف از تمامی دستگاه‌های متولی کمک گرفته و تلاش می‌کنیم با رعایت همه موارد امکانات را در همین راستا برای شهروندان فراهم کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به فواید مشارکت بخش خصوصی در ساخت و گسترش شهرهای جدید بیان کرد: عملیات ساخت شهرهای جدید در گذشته دولت محور بود اما در دولت فعلی بخش خصوصی است که باید در این محور قرار گیرد. خوشبختانه هم‌اکنون بخش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی  فعالی در کشور داریم که علاقه‌مند به ساخت پروژه‌های گوناگون در این مناطق هستند. ژاپن، کره جنوبی، آلمان و حتی کشورهای عربی تا کنون تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید نشان داده و آماده آغاز پروژه‌ها هستند.

نریمان عبور طرح‌های ساخت شهرهای نوبنیاد از شورای‌عالی شهرسازی و اخذ مجوز از ارگان‌های مربوط را لازمه شروع ساخت شهرهای جدید در کشور دانست و افزود: هم‌اکنون درحال طراحی بسیاری از شهرهای نوبنیاد در مناطقی از جمله عسلویه، لامرد، سیراف، سیستان و بلوچستان، جاسک و خلیج فارس هستیم که امید است مراحل اجرایی آنها از اوایل سال اینده آغاز شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براین نکته که شهرهای جدید باید هویت داشته باشند گفت: شهرهای ما نباید حالت خوابگاهی داشته باشند، ما باید اقدامات لازم برای هویت بخشی به این مناطق را انجام دهیم. شهرهای جدید نباید تنها مکانی برای سکونت فقرا باشد بلکه باید به سکونتگاهی برای تمامی اقشار جامعه تبدیل شود.

نریمان همچنین درخصوص شرایط مسکن مهر شهرهای جدید با تاكید بر اینكه شركت عمران شهرهای جدید تنها متولی واگذاری ۲۰ درصد از مسكن مهر كل كشور است گفت: با توجه به گزارش‌های موجود و اقدامات انجام شده پرونده مسکن مهر شهرهای جدید علوی، رامشار، امیرکبیر، بهارستان، مجلسی، صدرا، بینالود، اندیشه، سهند و عالیشهر تا پایان امسال بسته شده و تمامی واحدها به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

وی همچنین در این خصوص اضافه كرد: وزارت راه وشهرسازی تنها متعهد به تكمیل سایت مسكن مهر نیست بلكه سایر وزارتخانه‌ها مانند وزارت نیرو،‌ بهداشت، نفت و آموزش و پرورش موظف به انجام وظایف خود و تامین خدمات در شهرها و سایت مسكن مهر هستند. اما مردم به دلیل عدم آگاهی مشكلات و تاخیر در تحویل واحدها، این امر را تنها وظیفه وزارت راه وشهرسازی می‌دانند و به آن اعتراض می‌كنند که باید در رابطه نیز اطلاع‌رسانی شود./