شناسهٔ خبر: 28189 - سرویس شرکت‌ها

واکنش‌ها نسبت به حفظ کاخ قجری؛

«اطلس مال» فرونشست را به جان کاخ نیاوران انداخت/ پیگیری حفظ کاخ‌های سعدآباد و نیاوران در سطح ملی

صاحبقرانیه نشست زمین که به دلیل ساخت طرح «اطلس مال» از ۸ سال گذشته با ایجاد ترک در کاخ موزه صاحبقرانیه آغاز شده بود، به جان کاخ نیاوران افتاد و بخش‌های دیگر آن هم ترک خورد.

به گزارش گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رسانه‌ها وضعیت کاخ نیاوران را شبیه «تخت جمشید» می‌دانند که فرونشست ها تا لب صفه اصلی آن آمده است با وجود این همچنان در ۱۰۰ متری آن مجوز حفر چاه عمیق داده می‌شود نشست زمین که به دلیل ساخت طرح «اطلس مال» از ۸ سال گذشته با ایجاد ترک در کاخ موزه صاحبقرانیه  آغاز شده بود، به جان کاخ نیاوران افتاد وبخش‌های دیگر آن هم ترک خورد.

به گزارش روزنامه ایران رسانه‌ها وضعیت کاخ نیاوران را شبیه «تخت جمشید» می‌دانند که فرونشست ها تا لب صفه اصلی آن آمده است با وجود این همچنان در ۱۰۰ متری آن مجوز حفر چاه عمیق داده می‌شود. اطلس مال حریم ثبت ملی شده کاخ را شکسته است و آن‌طور که رحمت‌الله رئوفی، رئیس مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران هشدار می‌دهد اتفاقات بد در حوزه کاخ به همین نشست‌ها محدود نمی‌شود و ممکن است اتفاق بدتری بیفتد. معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری  کشور نیز پیشتر درباره تهدید جان گردشگران وبازدیدکنندگان کاخ نیاوران براثر این نشست‌ها هشدار داده بود.

به گفته رئوفی از حدود هشت سال پیش ساخت طرح «اطلس‌مال» در پشت مجموعه تاریخی نیاوران آغاز شد، مسئولان این طرح از زمان برداشتن نخستین قدم برای این کار باید از سازمان میراث فرهنگی استعلام می‌گرفتند، زیرا این کار در عرصه و حریم کاخ در دست انجام بود، اما اتفاقی رخ نداد.

اوبا بیان اینکه این طرح وضعیت ژئوتکنیک، ژئوفیزیک و آب‌های سطحی و زیرزمینی منطقه را تحت‌تأثیر قرار داده و آنها را به هم زده است، می‌گوید: «در این شرایط در اینکه این اتفاق باعث وقوع این ترک‌ها شده‌اند شکی نیست، حتی همه‌ کارشناسانی که در طول این مدت دعوت کرده‌ایم تا تمامی اتفاقات گذشته تا امروز در منطقه را بررسی کنند، همگی متفق‌القولند که یکی از عوامل نشست زمین و ایجاد برخی ترک‌ها در صاحبقرانیه و بخش‌هایی از مجموعه کاخ نیاوران ساخت این طرح بوده است.»

پیش از این هم «محمد درویش» کارشناس بیابان و مدیرکل آموزش‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران علت نشست‌های مکرر تهران را ساخت و ساز در شهر و آسفالت کردن مسیرهای دره رودخانه و مسدود کردن راه‌های تغذیه آب‌های زیر زمینی دانسته بود.

با وجود این رئوفی می‌گوید: «هنوز به صورت علمی و قطعی این قضیه اعلام نشده و برای همین از یک شرکت مشاوره با هدف بررسی وضعیت دعوت به کار کرده‌ایم. »«رئوفی» با اشاره به پیشنهاد این شرکت کارشناس مهندسی مبنی بربررسی وضعیت منطقه، می‌گوید: این مطالعات نیازمند تأمین اعتبار زیادی است، چون نیاز به گمانه‌زنی‌های زیاد و آزمایش‌هایی است که نشان دهند چه اتفاقی در حال رخ دادن است، بنابراین تا به صورت قطعی بررسی نشوند، نمی‌توان به صورت علمی روی آن حرفی زد.

این درحالی است که پیشتر «محمد حسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دلیل تعطیلی کاخ موزه صاحبقرانیه و ترک‌های موجود در آن را فعالیت اطلس مال دانسته است.

او می گوید:«مطالعات ژئوفیزیک، ژئوتکنیک و سازه صورت گرفت و از مشاوری برای بررسی علت آن در بحث آب های زیرزمینی کمک گرفتیم که در مطالعات مقدماتی متوجه لغزش زمین در آن شدیم.»به گفته او، کارشناسان در این مطالعات متوجه شده‌اند قنات‌هایی که زیر کاخ صاحبقرانیه قرار گرفته است به یک مجتمع به نام اطلس مال می‌رسد که گودی حدود ۴۰-۳۰ متری برداشت کرده و تمام آب ها پشت کاخ مسدود شده و جاری شدن آب ها باعث شستن زمین شده و تأثیر زیادی بر افزایش سرعت لغزش زمین داشته است.

به گفته طالبیان، سازمان میراث فرهنگی شکایت کرده تا این طرح را متوقف کنند و وضعیت آن و آب‌های زیرزمینی مشخص شود که چه اتفاقی برای آنان خواهد افتاد. ساخت طرح اطلس مال و تخریب کاخ نیاوران باعث موضع‌گیری اعتراضی شورای عالی معماری و شهرسازی شده است.

اطلس مال در حریم کاخ نیاوران ساخته شده است وعلاوه بر آن حریم منظری آن را هم شکسته است.حسین آبادی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که در این سال‌ها چه اقدامات قانونی برای جلوگیری از فعالیت اطلس مال انجام گرفته می‌گوید: «مجموعه کاخ‌های سعدآباد ونیاوران ملی هستند و به خاطر درجه واهمیت آنها باید در سطح استان وکشوری پیگیری شوند.»

به گفته او حتماً در این سال‌ها فعالیت‌هایی برای جلوگیری از تخریب کاخ نیاوران انجام گرفته اما باید درباره آنها از میراث فرهنگی تهران و استان پرسید.