شناسهٔ خبر: 28257 - سرویس بنادر و دریانوردی

رضایی کوچی در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی:

تاکید بر استفاده از ظرفیت برجام در حوزه بنادر/ تلاش برای عبور از مرز صادرات ۲۰۰ میلیون تن کالا در بنادر/ در حمل و نقل دریایی باید کشور اول منطقه شویم

محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به وضعیت بنادر کشور در دوره پسابرجام، گفت: امروز زیرساخت‌های حداقل ۲۰۰ میلیون تن صادرات و واردات کالا را داریم که البته تاکنون از ۱۳۰ میلیون تن از این ظرفیت استفاده شده است و می‌توانیم بعد از برجام از ظرفیت بیشتری استفاده کنیم و از مرز دویست میلیون تن بگذریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه دریایی کشور با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و گرامیداشت روز دریانوردی گفت: ما در کشور ظرفیت‌های فراوانی در حوزه دریایی داریم و درحالی که امروز در جهان بیش از ۸۵ درصد مبادلات و تجارت جهانی از طریق دریا انجام می شود، در کشور ما این رقم به بیش از ۹۰ درصد می‌رسد.

نماینده مردم جهرم ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده ۵ هزار و هشتصد کیلومتر نوار مرزی داریم که شرایط ویژه‌ای را برای کشور ما ایجاد کرده است. ما صاحب رتبه اول شرکت ملی نفت‌کش و رتبه ممتاز ناوگان کشتیرانی هستیم که این آمار نیز ایران را دارای شرایط ویژه ای در حوزه دریایی کرده است. 

وی به وضعیت رو به رشد صنایع دریایی کشور اشاره کرد و گفت: امروز در کشتی‌سازی و تعمیر شناورها و صنایع وابسته صاحب جایگاه ویژه ای هستیم و در چند سال گذشته این ظرفیت‌ها افزایش پیدا کرده است.  

رضایی کوچی با بیان اینکه طرح توسعه بنادر در وضعیت مناسبی  قرار دارد، با تشکر از وزارت راه و شهرسازی برای طرح های توسعه ای در بندر شهید رجایی و شهید بهشتی، گفت: ظرفیت خوبی برای توسعه بنادر کشور فراهم کرده‌اید، اما باید براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ در حوزه حمل و نقل دریایی به کشور اول منطقه تبدیل شویم که با این امر فاصله زیادی داری دوستان تلاش زیادی کرده اند

به گفته رضایی امروز زیرساخت‌های حداقل ۲۰۰ میلیون تن صادرات و واردات کالا را داریم که البته تاکنون از ۱۳۰ میلیون تن از این ظرفیت استفاده شده است و می توانیم بعد از برجام از ظرفیت بیشتری استفاده کنیم و از مرز دویست میلیون تن بگذریم.

وی افزود: بنادر ما در اتصال به شبکه‌های ریلی هم ضعیف هستند و برای انتقال کالاهایشان با مشکل روبرو می شوند که حل این مشکلات باید از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی باشد البته تلاش های زیادی شده است و باید ادامه پیدا کند. ما درحال حاضر تنها از ۶۰ درصد ظرفیت بنادر استفاده کرده‌ایم و باید با ارتباط خوبی که بعد از برجام با دنیا برقرار کرده‌ایم استفاده های بیشتری از ظرفیت بنادر داشته باشیم.

 وی همچنین توجه به وضعیت معیشتی ساحل نشینان را یکی دیگر از وظایف وزارت راه و شهرسازی خواند و گفت: توسعه پایدار مناطق ساحلی مهم است و خلاء جدی در این زمینه دیده می‌شود و هنوز مردم کپرنشین را در نوار ساحلی کشور می‌بینیم. باید زمینه اشتغال برای مردم مناطق بندری و ساحل نشین فراهم شود. در حال حاضر به لحاظ اقتصادی در بسیاری از شهرهای مرزی مردم وضعیت خوبی ندارند، در خرمشهر، در بندرعباس هنوز مردم حاشیه‌نشینی هستند که باید به وضعیت معیشت آنها پرداخت و مردم باید از قبل توسعه بنادر وضعیت معیشتی بهتری پیدا کنند.ضمن اینکه اعتقاد دارم بایدبرای آزادسازی سواحل هم برنامه داشت. درحال حاضر  شاهد به دست‌گیری برخی سواحل از سوی دستگاه‌های دولتی هستیم و  دستگاه‌های دولتی سواحل را تخریب کرده اند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس توسعه و تجهیز ناوگان دریایی کشور از طریق ناوگان‌های وابسته را از دیگر ملزومات توسعه دریایی کشور دانست و اظهار داشت: انجام این اقدامات البته تنها باید با مجوز سازمان بنادر و دریانوردی باشد که مجلس از طریق قانونگذاری در این زمینه می تواند به این سازمان کمک کند

رضایی هم چنین از وزارت راه و شهرسازی خواست تا با تقویت مشوق های دسترسی به سرمایه گذاری داخلی حضور بخش خصوصی در حمل و نقل دریایی را قوی‌تر کند.

وی به ضرورت تشکیل ناوگان هلی‌کوپتری امداد و نجات اشاره کرد و گفت: باید سازمانی برای امداد و نجات نفرات در دریاها باشد و به منظور اعمال حاکمیت بیشتر در دریا و سواحل، تامین ایمنی و نجات دریایی، کنترل آلودگی توسط کشتی‌ها و ... نیازمند وجود نیروی انسانی کارشناس در حوزه امداد و نجات دریا هستیم.

به گفته رییس کمیسیون عمران مجلس امروز دریا می تواند زمینه کار و اشتغال را فراهم کند و باید از این ظرفیت خدادادی بیشتر استفاده شود.