شناسهٔ خبر: 28276 - سرویس جاده‌ای

کشاورزیان مطرح کرد؛

ماموريت جديد راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران با معرفی مديركل جديد/ سنگین‌تر شدن وظایف ادارات کل استان‌ها با ادغام حمل و نقل جاده‌ای/ ایمنی جاده‌ها اولویت اول سازمان راهداری

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به وظایف سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و همچنین اداره‌ كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان كرد: این جمله را به كرات از من شنیده‌اید كه اولویت نخست ما در سازمان ارتقای ایمنی است و خوشبختانه به رغم تنگناهای مالی موجود، آنچه كه با منابع مالی كم هم قابلیت انجام دارد، وظایف مربوط به بحث ارتقای ایمنی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان در مراسم توديع مديركل حمل‌ونقل و پايانه‌هاي استان تهران و معارفه مديركل جديد راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، با اشاره به سیاست وزیر راه و شهرسازی در راستای مصوبه شورای عالی اداری كشور مبنی بر انتقال مدیریت راهداری از ادارات‌ كل راه و شهرسازی به ادارات‌ كل حمل‌ونقل و پایانه‌های سراسر كشور و تشكیل اداره‌ كل جدیدی تحت عنوان اداره ‌كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: این ادغام در ستاد حدود ۱۵ سال قبل انجام و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شكل گرفت، اما به دلایلی در استان‌ها انجام نشد.

وی افزود: پس از ادغام وزارت راه و شهرسازی، وظایف ادارات ‌كل راه و شهرسازی در استان‌ها بسیار سنگین شد، به طوری كه گستره فعالیت‌ها در حوزه‌های راهداری، ساخت راه، شهرسازی، مسكن و به ویژه مسكن مهر سبب شد پس از دریافت نظرات كارشناسی نسبت به انتزاع معاونت راهداری از اداره‌كل راه و شهرسازی به اداره‌كل حمل‌ونقل و پایانه‌ها اقدام شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینكه انتخاب مدیركل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در همه استان‌ها شرایط یكسانی ندارد، تصریح كرد: برخی استان‌ها به دلیل برخورداری از موقعیت ویژه ترانزیت و پایانه‌های مرزی دارای شرایط ویژه‌ تری هستند و در برخی از استان‌ها به گونه‌ای دیگر، كه استان تهران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی نیز دارای شرایط ویژه‌ است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخشی از سخنان خود، با اشاره به وظایف سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و همچنین اداره‌ كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان كرد: این جمله را به كرات از من شنیده‌اید كه اولویت نخست ما در سازمان ارتقای ایمنی است و خوشبختانه به رغم تنگناهای مالی موجود، آنچه كه با منابع مالی كم هم قابلیت انجام دارد، وظایف مربوط به بحث ارتقای ایمنی است.

وی افزود: گزارشات كارشناسی و پلیس‌راه نشان می‌دهد كه عمده تصادفات به دلیل عامل انسانی و یا مربوط به وسیله‌نقلیه است، اما آنچه كه وظیفه ما در زمینه راهداری است انجام امور مربوط به ارتقای ایمنی است كه شامل خط‌كشی، ترمیم تابلوهای افقی و عمودی، اصلاح شانه خاكی جاده‌ها، اصلاح شیب شیروانی جاده‌ها، پاكسازی حریم راه‌ها، اصلاح تقاطع‌ها و دوربرگردان‌ها و در سطح بالاتر ساخت تقاطع غیرهمسطح است كه شاید در شرایط فعلی به دلیل كمبود منابع نتوان آن را انجام داد، اما امیدواریم این وظیفه سنگین را در حوزه راهداری به نحو مطلوب انجام پذیرد.

كشاورزیان در ادامه، با تأكید بر اینكه استان تهران به دلیل ساختار اقتصادی كشور قلب حمل‌ونقل كشور محسوب می‌شود، گفت: هر سال با توجه به ورود نزدیك به یك میلیون خودروی شخصی به چرخه حمل‌ونقل، تعداد مسافران حمل‌ونقل عمومی رو به كاهش است، چرا كه اغلب افراد ترجیح می‌دهند برای سفر از خودروی شخصی استفاده كنند، بنابراین سیاست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این بخش ارتقای كیفیت حمل‌ونقل عمومی از طریق برندسازی است.

وی افزود: متأسفانه پس از انقلاب اسلامی، به دلایلی ساختار حمل‌ونقل در قالب فعالیت به صورت تعاونی و شركت خصوصی تغییر یافت، به طوری كه بخش عمده‌ای از وظایفی كه اكنون دولت انجام می‌دهد همچون بخش آموزش، می‌بایست توسط شركت صاحب برند انجام شود، كه ابلاغ آئین‌نامه جدید نیز در همین راستا است.

كشاورزیان تصریح كرد: طبق آئین‌نامه جدید، شركت‌های صاحب برند بدون نیاز به خودرو می‌توانند نسبت به تأسیس شعبه یا نمایندگی اقدام و همچنین لباس متحدالشكل تعریف كنند، به همین خاطر در استان‌ها دیگر به اشخاص و یا شركت‌ها پروانه مستقل داده نخواهد شد، در عین حال نیز تمام فعالیت‌هایی كه در این شبكه اتفاق می‌افتد چه از طرف راننده و چه از طرف كمك راننده و مهماندار و نیز تمامی فعالیت‌ها از نظر تعجیل، تأخیر و مواردی از این دست، جلوی نام برند مربوطه ثبت می‌شود و اگر شركت صاحب برند توانایی رقابت با دیگر شركت‌ها را نداشته باشد خودبه‌خود حذف می‌شود.

 به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش دیگری از سخنان خود مهم‌ترین مشكل موجود در بخش حمل‌ونقل كالا را عرضه مازاد ذكر كرد و افزود: در حال حاضر بخش زیادی از كرایه دریافت شده از صاحبان كالا توسط دلالان دریافت می‌شود و بخش ناچیزی به راننده تعلق می‌گیرد، لذا لازم است بخش عرضه محدود شود و برای این كار می‌باید نسبت به خروج ناوگان فرسوده از بخش اقدام كرد. ضمن اینكه  تلاش می شود تا از محل ماده ١٢ و تسهیلات ارائه شده از سوی وزارت نفت، نسبت به نوسازی ناوگان اقدام شود.

كشاورزیان در ادامه، با ابراز خرسندی از سازماندهی  در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی خاطرنشان كرد: خوشبختانه در این بخش ساماندهی خوبی صورت گرفته است و شركت‌های حمل‌ونقل نقش پررنگ‌تری دارند، این در حالی است كه وظایف شركت‌های داخلی تنها به صدور بارنامه محدود شده است كه امیدواریم بتوانیم اقدامات خوبی كه در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی انجام شده است به بخش حمل‌ونقل داخلی نیز تعمیم دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به پایین بودن رقم اعتبارات بخش نگهداری راه گفت: برای نگهداری راه‌ها به دو بخش اعتبارات ملی و اعتبارات استانی نیاز است كه طبق قانون، برای نگهداری راه‌های شریانی از محل اعتبارات ملی و برای نگهداری راه‌های غیرشریانی از محل اعتبارات استانی اقدام می‌شود و خوشبختانه اغلب راه‌های استان تهران جزو راه‌های شریانی محسوب می‌شوند.

وی افزود: در بخش اعتبارات مربوط به راه‌های غیرشریانی كه باید از محل اعتبارات استانی تأمین شود، نیاز به بودجه زیادی است، این در حالی است كه بودجه مصوب در بخش ملی حدود ٢٥٠٠  تا ٢٦٠٠  میلیارد تومان است و در بخش اعتبارات استانی این رقم به مراتب پایین‌تر است و بخش اعتبارات استانی متأسفانه تنها صرف پرداخت حقوق راهداران می‌شود. به همین دلیل نباید انتظار معجزه در این بخش  داشت،   اما انتظار می‌رود برای حل این مشكل مقامات استانی  ما را یاری كنند.

كشاورزیان در خاتمه سخنان خود، ضمن ابراز امیدواری برای حل مشكلات اعتباری از خدمات مدیر كل سابق  اداره كل تقدیر و برای مدیر جدید در انجام وظایف  آرزوی توفیق کرد .