شناسهٔ خبر: 28360 - سرویس مسکن و شهرسازی

همزمان با روز اسکان بشر انجام شد

رونمایی از نسخه فارسی گزارش وضعیت شهرهای جهان ۲۰۱۶/ سمپوزیوم ملی با محوریت طرح ابتکار شکوفایی شهری

رونمايي مراسم رونمایی از نسخه فارسی گزارش وضعیت شهرهای جهان ۲۰۱۶ و همچنین سمپوزیوم ملی با محوریت طرح ابتکار شکوفایی شهری با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امروز پنجم مهرماه مراسم رونمایی از نسخه فارسی گزارش وضعیت شهرهای جهان ۲۰۱۶ و سمپوزیوم ملی با محوریت طرح ابتکار شکوفایی شهری با حضور محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، محمد شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رضا پوروزیری رایزن جهانی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، علی نوذرپور معاون امور شهرداری‌ها سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، حسین محمد پورزرندی مدیرعامل بانک شهر، مسعود نصرتی شهردار قزوین و رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی، سیامک مقدم رئیس دفتر برنامه اسکان بشر سازمان ملل ایران و حامد مانی‌فر مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان قزوین در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد.

همچنین کریستین موسیسی مدیر روابط خارجه برنامه اسکان بشر سازمان ملل، ادواردو لوپز مورنو رئیس پژوهش و توسعه ظرفیت برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، سیدواندو معاون بخش حقوقی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد و ایزابل واتزل هماهنگ کننده همکاری‌های شهرهای سبزتر برنامه اسکان بشر و برنامه محیط‌زیست سازمان ملل از مهمانان ویژه دفتر « یو ان هبیتات» در این مراسم بودند.

 ایزدی در این نشست یکروزه که همزمان با روز جهانی اسکان بشر و با همکاری دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد برگزار شد ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان نشست و تشکر از همکاران و دست اندرکاران برگزار کننده این برنامه، از کلیه شرکت‌کنندگان در این نشست قدردانی کرد و گفت: امروزه یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی سیاستگذاران، برنامه ریزان و مدیران شهری مسئله تنزل کیفیت زندگی در شهرها به ویژه کلان شهرهاست.

وی در ادامه با بیان اینکه شهرنشینی شتابان و گسترش ناموزون و نامتعادل شهرها زمینه ساز بروز مسائل مختلفی در شهرهای کشور شده است گفت: ظهور و گسترش عرصه های ناکارآمد شهری در مراکز شهری ، بافت پیرامون مراکز و همچنین سکونتگاه های غیر رسمی یکی از مهمترین این مسائل هستند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی به استناد تجارب و دانش جهانی و همچنین آسیب شناسی اقدامات و برنامه های گذشته ، ضرورت تغییر رویکرد و دست یابی به یک دستور کار جدید آشکار و روشن است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه  با اشاره براینکه دولت یازدهم با تاکید بر این مهم برنامه های متعددی را برای مواجهه با این چالش ارائه کرده است گفت: سیاست بازآفرینی شهری به عنوان یکی از مهمترین سیاست های مورد توجه وزارت راه و شهرسازی تدوین و در حال اجراست، در حقیقت  مهمترین تاکید این سیاست کیفیت زندگی در یک نظام جامع و یکپارچه با حضور و مشارکت کلیه دستگاههای دخیل به ویژه مدیریت شهری ( شهرداری و شورای شهر) است برنامه های به اجرا رفته در مستند تاریخی شهر رشت، تهران، سبزوار، نائین، گرگان و بسیاری شهرهای دیگر نمونه های ارزشمند و قابل تقدیر هستند.

ایزدی در ادامه بیان کرد: برنامه های بازآفرینی شهری ضمن تاکید بر توسعه و ارتقای قلمروی عمومی و فضای شهری به عنوان محرکی برای اجرای در اجرای برنامه های ارتقای کیفیت زندگی ، ابعاد قابل توجهی نیز در عرصه مسکن دارد.

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: توجه به مسکن گروه‌های کم‌درآمد، مسکن حمایتی برای طبقات متوسط، اسکان مجدد نواحی در خطر، مسکن تدریجی و مقاوم سازی مسکن از مهمترین برنامه‌های مسکن در این چارچوب به شمار می‌روند.

در ادامه این مراسم لوح تقدیری به آقایان ایزدی، نوذرپور و نصرتی نیز جهت سپاس از زحمات کشیده شده در گردآوردی این گزارش اهدا شده و از کتاب فارسی گزارش شهرهای جهان رونمایی شد.