شناسهٔ خبر: 28375 - سرویس استان‌ها

محبت‌خواه در گفت‌وگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

اتصال اردبیل و گیلان با احداث راه اصلی ۶۵ کیلومتری/ شناسایی ۹۳۶ هکتار بافت فرسوده در اردبیل/ لحاظ شدن حقوق شهروندی در طرح تفصیلی اردبیل/ کسب رتبه نخست کشوری در کاهش تلفات رانندگی

خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با اشاره به ساخته شدن ۱۰ کیلومتر از راه اصلی اتصال اردبیل به گیلان، از شهر شال‌ماجولان خلخال به ماسوله، از برنامه‌ریزی برای ساخت آزادراه در استان و تسریع در روند احداث راه‌آهن اردبیل خبر داد.

خلیل محبت‌خواه، مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل درگفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به معرفی اولویت برنامه‌ها و طرح‌های دردست اقدام این اداره کل پرداخت و عنوان کرد: در استان اردبیل ۱۳۱ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی، ۲۵۹۳ کیلومتر راه آسفالت روستایی، ۱۱۳۳ کیلومتر راه روستایی شوسه و ۱۰۴۲ کیلومتر راه روستایی خاکی داریم.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته ۳۰ کیلومتر راه اصلی در استان اردبیل احداث شده است، گفت: در طی یک سال گذشته توانستیم حدود ۱۳۰ کیلومتر از راه‌های اصلی را بهسازی، ۱۳۰ کیلومتر روکش آسفالت و ۴۲۵ کیلومتر لکه‌گیری انجام دهیم.  

وی اشاره به راه‌های روستایی استان کرد و افزود: در مدت یاد شده ۶.۵ کیلومتر راه احداث کردیم و توانستیم ۱۰۵ کیلومتر از این نوع راه‌ها را بهسازی، ۱۰۷ کیلومتر بهسازی روکش آسفالت و ۴ هزار و ۶۰۰ متر مربع هم لکه‌گیری کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: برنامه داریم تا احداث راه‌های اصلی را به ۵۰ کیلومتر و ۴۰ کیلومتر هم راه روستایی تا آخرسال ۹۵ احداث کنیم.

وی درباره تلفات جاده‌ای در استان نیز گفت: در سال ۹۴ با کاهش ۱۵ درصدی تلفات جاده‌ای توانستیم رتبه اول را در کشور اخذ کنیم.

وی با بیان اینک در سطح استان ۴۸ نقطه حادثه خیز وجود دارد افزود: از این تعداد گفته شده ۲۲ نقطه رفع حادثه شده و ۲۶ نقطه دیگر در دست کار که برای رفع کل نقاط به ۸۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

محبت خواه گفت: اولویت اصلی ما ارتقای راه‌های استان و احداث آزادراه است که باید در چهار محور ورودی اردبیل از طرف سراب به اردبیل و اردبیل به آستارا آزادراه داشته باشیم. در بسیاری از روزهای سال تونل گردنه حیران یکطرفه می‌شود و در روزهایی از فصل تابستان ورود به داخل سرعین ممنوع می‌شود که به دلیل نبود آزادراه است.

مدیر کل راه و شهرسازی اردبیل عنوان کرد: تا یک ماه دیگر عملیات ساخت راه اصلی به طول ۶۵ کیلومتر از شهر شال‌ماجوران خلخال تا ماسوله شروع می‌شود که اعتبار موردنیاز برای این پروژه ۸۰ میلیارد تومان است و درصورت جذب این اعتبار در ظرف دو سال به بهره‌برداری می‌رسد. با این راه استان اردبیل از خلخال به گیلان متصل می‌شود. 

محبت‌خواه عنوان کرد: اکنون مسیر اردبیل-خلخال و مشکین‌شهر-اردبیل درحال دوبانده شدن است. همچنین ۸۰ درصد راه‌های روستایی را آسفالت کرده‌ایم که سرانه راه‌های آسفالته روستایی ما دو درصد بالاتر از میانگین کشوری است و تنها درشهرستان خلخال با کمبود راه آسفالت روستایی مواجه هستیم. همچنین تمام راه‌های اصلی استان آسفالت شده است.

وی افزود: بهتر است در استان‌هایی مانند اردبیل که سردسیر هستند و فصل کاری محدودی دارند سال مالی و زمان تخصیص اعتبار و موافقت‌نامه زمستان باشد تا بتوانیم از فصل بهار برای شروع پروژه استفاده کنیم.

محبت‌خواه همچنین با بیان اینکه ساخت راه آهن اردبیل به طول ۱۸۵ کیلومتر سال ۸۴ شروع شده و تاکنون تنها تا مرحله زیرسازی پیش‌رفته است، عنوان کرد: برای تکمیل راه آهن اردبیل که به راه‌آهن میانه-تبریز متصل می‌شود به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که قرار شده برای تامین این اعتبار از فاینانس خارجی استفاده شود.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل اصلی کندی روند پیشرفت این پروژه وضعیت توپوگرافی منطقه و کوهستانی بودن مسیر است که باید ۲۴ کیلومتر تونل احداث شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: ازسوی دیگر یکی از اولویت‌های مغفول مانده که باید بیشتر به آن توجه کنیم سیما و منظر شهری است که باید بر اساس معماری ایرانی-اسلامی باشد و نیز تمرکز ویژه‌ای بر احیای بافت فرسوده و تاریخی استان داریم.

شناسایی ۹۳۶ هکتار بافت فرسوده در اردبیل

وی همچنین به شناسایی ۹۳۶ هکتار بافت فرسوده در اردبیل اشاره کرد و افزود: مصوبه طرح بازآفرینی شهری و مطالعات بافت فرسوده در اردبیل، مشکین‌شهر و پارس آباد تدوین شده و درخلخال نیز درحال پیگیری است.

محبت‌خواه همچنین گفت: باید در طرح‌های جامع و تفصیلی توجه ویژه‌ای به حقوق شهروندی شود و دراین راستا تلاش شده از نظرات شهرداری و شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم در تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های جامع و تفصیلی استفاده شود.

پرونده مسکن مهر استان بسته می‌شود

وی با بیان اینکه با رفع مشکل قضایی ۱۱۷۰ واحد تا سه ماه دیگر بسته خواهد شد،‌عنوان کرد: اخیرا با صرف ۵۹ میلیارد تومان اعتبار ۱۳۰۰ واحد مسکن مهر، سه باب مدرسه و دو مسجد را افتتاح کرده‌ایم.

محبت‌خواه درباره مشکل مسکن مهر ۱۱۷۰ واحدی میراشرف اردبیل توضیح داد: این مشکل سه سال پیش درباره واحدهای مسکن مهر سه جانبه رخ داده که پیمانکار ادعاهایی دارد و ما آماده هستیم بر اساس حکم دادگاه قضایی رفتار کنیم تا دست کم تا سه ماه دیگر پرونده مسکن مهر استان بسته شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: درمجموع ۴۷ هزار واحد مسکن مهر دراستان درحال ساخت داشتیم که درتمام شهرهای با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر مورد تعهد ما و نیز واحدهای مسکن مهر در شهرهای زیر۲۵ هزار نفر تحت تعهد بنیاد مسکن تمام زیرساخت‌ها و فضاهای درمانی، آموزشی و فضای سبز فراهم شده و تا حد امکان توانسته‌ایم به تعهدات خود دراین زمینه عمل کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: ساخت بیمارستان ۳۲ تختخوابی کوثر دراردبیل به مرحله محوطه‌ سازی رسیده و تا یک ماه دیگر افتتاح می‌شود. همچنین برای تکمیل بیمارستان ۱۶۰تختخوابی پارس‌آباد تا پایان سال به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

پیشرفت زیرساختی ۶۵ درصدی راه‌آهن میانه- اردبیل

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اشاره به راه آهن میانه- اردبیل کرد و گفت: طول این راه‌آهن ۱۷۵ کیلومتر است و شامل ۹ قطعه اجرایی است و از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه در آذربایجان شرقی شروع می‌شود و به سمت اردبیل می‌آید.

محبت خواه ادامه داد: بر روی این خط آهن ۶ پیمانکار کار می‌کنند و پیشرفت زیرساختی ۶۵ درصدی داشته و شامل دو پروژه میانه- فیروزآباد و فیروزآباد- اردبیل می‌شود.

وی ادامه داد: طول خط آهن میانه- فیروز آباد ۷۹ کیلومتر و شامل ۵ قطعه است همینطور فیروزآباد- اردبیل به طول ۹۶ و ۴ قطعه و جمع قرار داد این پروژه بالغ بر ۳ هزار و ۵۹ میلیارد ریال است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: ایستگاه‌های طراحی شده برای این راه‌آهن در خارج از شهر قرار دارد و با توجه به دستوری که وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه ایستگاه‌ها باید در داخل شهر طراحی شود ما هم در راستای عملی شدن این دستور در حال مطالعه برای ساخت در ایستگاه در داخل شهر هستیم.